Особливості вживання в мовленні та інтонування різних виді, складних речень

§ 6. Особливості вживання в мовленні та інтонування різних виді, складних речень

79.І. 1. Над водою верби стелять свій намет, шепоче з осикою невгомонний очерет. 2. Приєднай до металевого провідника полюси джерела струму – в ньому виникне електричне поле. 3. Ще сонячні промені сплять, а досвітні огні вже горять. 4. Був теплий вітер, в небесній блакиті весну славили жайворонки. 5. Досвідчений грибникар добре знає: найкраще опеньки ростуть за теплої погоди. 6. Треба було поводитися тихо: вже можна було стріти татарських чабанів, 7. Дмухнув вітер

понад ставом – сліду не стало.

83.1. Тільки тоді станеш людиною, коли навчишся бачити людину в іншому, коли зрозумієш сенс свого жаття. 2. Кожна людина – художник свого життя, який силу і натхнення в собі самому, який уміє мріяти, не ховаючись у казку. 3. Не існує такої поганої книги, яка б частково не виявилася корисною, яка б не примусим серце, нерви а тім битися. 4. Педагогічна мудрість залежить від того, наскільки вміло ми володіємо своїми почуттями, наскільки вміємо ми залишатися собою. 5. Математику потрібно вивчати в школі ще й з тією метою, щоб одержаних знань вистачало для звичайних потреб у житті, щоб почувати себе впевненим за будь-яких обставин. 6. Математика – це те, за допомогою чого люди керують природою і собою, за допомогою чого не іржавіє навіть найдосконаліший мозок.

84.І. Блез Паскаль

За часів Паскаля математику найчастіше називали геометрією. Якось 12-річний Блез Паскаль запитав у батька, Етьєна Паскаля, що таке “геометрія”. Етьєн Паскаль, Не нАдаючи своїм словам особливого значення, сказав, що геометрія – це така собі теорія, яка вивчає способи креслеНнЯ фігур і вказує співвідношення між їхніми елЕМентами. Через ДеяКий час батько побачив, що син зосереджено розмірковує над складЕНими з паличок трикутниками. Як з’ясувалося, Блез якраз додумував доведення відкритого ним цікавого факту: в Будь-якому трикутнику сума всіх трьох кутів разом складає два прямі кути. Тоді Етьєн відімкнув шафу з книгами і дав Блезу “Начала” Евкліда. 13-річний Блез миттю прочитав цю працю, як захоплюючий роман. НеВдовзі Блеза Паскаля допустили до участі в засіданнях наукового паризького гуртка.

ПОЯСНЕННЯ

Правопис складних прикметників

Складні прикметники, першою частиною яких є числівник, написаний цифрами, пишемо через дефіс: 12-річний, 13-річний, 125-річний.

Правопис часток

– Частка не з дієприслівниками пишеться окремо: не надаючи, не поспішаючи, не підходячи.

– Частка не пишеться ралом зі словом, якщо слово без неї не вживається; невдовзі, неволити, непохитний, неук.

– Частки аби-, ані-, де-, чи-, що-, як – у складі будь-якої частини мови (крім сполучників прислівникового типу) пишуться разом: деякий, абищо, ані трохи, чимало, щодуху, якщо.

– Частки бо, но, то, от, таки; компоненти будь-, – небудь, казна-, хтозна – пишуться через дефіс: іди-бо, тільки-но, так-от, все-таки; будь-який, що-небудь, казна-де, хтозна-куди.

Правопис префіксів

Префікс с – пишемо перед к, п, т, ф, х: складати. спитати, стати, сфотографувати, сходити.

Подвоєння приголосних

Подвоєння відбувається внаслідок подовження приголосних між двома голосними в іменниках середнього роду на – я: креслення. значення, знання. волосся, гілля.

II. Етьєн Паскаль, Не надаючи своїм словам особливого значення, Сказав, що Геометрія – це Така собі Теорія, яка Вивчає Способи креслення фігур і ВказуєСпіввідношення Між їхніми елементами. (Розповідне, неокличне, складнопідрядне; головна частина: двоскладна, поширена, ускладнена дієприслівниковим зворотом, повна; підрядна з’ясувальна: двоскладна, поширена, неускладнена, повна; підрядна означальна: односкладна, означено-особова, поширена, неускладнена, повна.)

Через деякий час Батько Побачив, що Син Зосереджено Розмірковує над Складеними з паличок Трикутниками. (Розповідне, неокличне, складнопідрядне; головна частина: двоскладна, поширена, неускладнена, повна; підрядна з’ясувальна: двоскладна, поширена, неускладнена, повна.)

86.І. А. 1. Власникам дозволено перепланування приміщення, якщо це не шкодить іншим мешканцям і якщо є відповідне погодження правління. 2. Директором фабрики було обрано Семенчука В. І., в знаннях і досвіді якого ніхто не сумнівається. 3. Головний бухгалтер акціонерного товариства відповідає за вчасну виплату заробітної плати і звітність, що подається у встановлені терміни. 4, За виявлені недоліки в оформленні платіжного доручення, які надалі повторюватися не будуть, просимо вибачення. 5. Головою правління може бути особа, обрана загальними зборами правління або призначена власником підприємства. 6. Вийшов черговий номер журналу, підписаний до друку Андрієм Волинцем, який призначений тимчасово виконуючим обов’язки головного редактора. 7. Головне, на що потрібно звернути увагу, це якість продукції.

Б. 1. Через те що інструкції не було, гуртківці зробили по-своєму, 2. Завдяки тому, що нас підтримували вболівальники, ми виграли важливий матч. 3. Коли я граю в спортлото, мені часто щастить. 4. Нестеренко Валентина Карпівна, яка працюватиме вихователем дитячого садка, направляється на проходження медичної комісії, 5. У школі гарно все: і кабінети, і великий спортзал, і комп’ютерний клас, і вчителі. 6. На жаль, жодний доповідач не дав, скільки-небудь конкретних рекомендацій, які можна було б з користю застосувати в повсякденній практиці.

Національна культура як чинник майбуття України

Сьогодні усіх турбує питання, яким буде майбутнє України. Переконана, що майбутнє нашої держави вирішуватиметься у сфері культури, бо саме в ній, як сказав Іван Дзюба, дістають остаточну “санкцію”, як і гарантію історичного тривання, національна суб’єктність, національна ідентичність, національний розвиток.

Культура – це самотворення нації у часі та просторі. Якщо українська національна культура є узагальненим вираженням: творчих зусиль українського народу, його осмислення моралі, релігії, філософії, то саме вона формує конкретну людину та її історичне буття в людстві.

Тож коли говоримо про майбутнє, озирнімося назад, щоб побачити бодай деякі чинники, що зумовили отруєння культурного клімату в країні.

88. Варіант А

Українські народні промисли й ремесла

План

1.Джерела виникнення народних промислів та ремесел.

2. Види народних ремесел та художніх промислів.

3. Українські народні промисли й ремесла як засіб формування смаку.

Варіант Б

І ще раз про батьків

Батьки… Так мало й так багато в цьому слові. Ці люди варті того, щоб складати про них вірші, співати пісні, знімати кінофільми. Дякуємо їм за все: за дім, в якому живемо, за їжу, яка дає нам життя, а насамперед – за своє існування.

Якби не батьки, ми б не побачили небо блакитне, мов волошки, ранню травичку, : срібні крапельки роси на зеленому килимі. Не почули б, як на осонні співає соловей, як ввечері цвіркуни співають сідаючому сонцю свою романтичну чарівну пісню, А людина, яка не бачила й не чула цього, – не щаслива.

Любіть і поважайте своїх батьків! А я колись неодмінно зніму фільм про цих святих людей. Можливо, це буде просто аматорське відео для домашнього перегляду. Та все одно цей фільм я дивитимусь протягом усього свого життя, його дивитимуться мої діти, онуки й правнуки.

Варіант В

Спорт – це здоров’я

План

1.Значення спорту та рухової активності в житті людини.

2.Види спорту. Який обрати?

3. Спорт у моєму житті.

4. Життя – це рух.




Особливості вживання в мовленні та інтонування різних виді, складних речень