Особові закінчення дієслів 1-ї особи теперішнього і майбутнього часів

Тема. Особові закінчення дієслів 1-ї особи теперішнього і майбутнього часів. (Вправи 363-367.)

Мета. Тренувати учнів утворювати дієслова у формі майбутнього часу 1-ї особи за допомогою префіксів, спостерігати за закінченнями дієслів, виявити утруднення правопису ненаголошених закінчень у дієсловах 1-ї особи теперішнього і майбутнього часу.

Розвивати увагу до особливостей мовного матеріалу, вміння визначати труднощі правопису.

Виховувати самостійність.

Обладнання: відеофрагмент весняної повені (на 1-2 хвилини), роздатковий матеріал,

підручник, зошит.

Хід уроку

I. Організація класу. Мотивація навчальної діяльності.

Привітання, побажання хорошого настрою. Висловлювання дітьми їхніх очікувань від уроку.

II. Перевірка домашнього завдання.

А) Учні читають вибрані дієслова, називають їх особу, число, особове закінчення.

Б) Учні висловлюють свої думки з приводу того, що їм здається незрозумілим про особові закінчення дієслів. (Можливо, хтось виявить утруднення правопису ненаголошених закінчень і це може стати сходинкою, від якої вчитель поведе далі урок.)

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Читання епіграфа до

уроку.

“Весна іде – не спіте!..” (Іван Гнатюк).

– Що несе людям весна?

– Чому поет закликає не спати?

2. Каліграфічна хвилинка (за вправою 364).

3. Спостереження за закінченнями дієслів 1-ї особи теперішнього і майбутнього часу.

1) Виконання вправи 363.

– Прочитайте вірш Лесі Українки “Пісенька весняної води”.

– За допомогою яких дієслів поетеса передає стрімкий плин весняної води? (Біжу, стрибаю, рину.)

– Які близькі за значенням дієслова відображають руйнівну силу весняної повені? (Збиваю, зриваю.)

Вчитель демонструє відеофрагмент весняної повені, показує, якою небезпечною може бути весняна вода, пропонує учням пригадати правила безпеки під час повені.

– Спишіть вірш, визначне час, особу, число дієслів, виділіть закінчення.

2) Виконання вправи 365 (табличка, розміщена у підручнику, роздрукована на кожного учня – це картка 1).

– Розгляньте таблицю. До дієслів теперішнього часу доберіть відповідні форми майбутнього часу. За допомогою чого можна це зробити? (За допомогою префіксів: стрибаю – пострибаю, застрибаю.)

– Зіставте закінчення дієслів теперішнього і майбутнього часу 1-ї особи.

– Зробіть висновок. Порівняйте його із правилом на с. 170.

4. Опрацювання нового матеріалу.

– Прочитайте текст на картках. Що нового ви дізналися? Що вас вразило?

Картка 2

Якщо я поїду у Карпати, то обов’язково відвідаю залишки дивовижних інженерних споруд на річці Чорний Черемош. Одна з них – річкова гребля Балтагул. Ця найвисокогірніша інженерна гідротехнічна споруда, побудована тільки з дерева і каміння. Вона була зруйнована паводками і до нашого часу збереглася лише частково.

Ми з друзями мріємо потрапити у гірське урочище Лустун. Тут діяла колись друга велика гребля. Вона мала величезні розміри, але була зруйнована потужними паводками на межі ХХ-ХХІ століть. Руїни Лустунської греблі можна побачити серед навколишніх гір. Вони є живими свідками будівельної майстерності гуцулів, що зуміли без застосування бетону спорудити міцну греблю на непокірній гірській річці.

– Випишіть речення з дієсловами 1-ї особи однини і множини, визначте їх час, виділіть закінчення.

IV. Фізкультхвилинка.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Робота з розвитку мовлення у групах по 4 (за вправою 366).

– Прочитайте казку самостійно. Знайдіть близькі за значенням слова і словосполучення. (Весну виглядаю – всі очі видивила – не бачу – погляньте, каже – мовила.)

– З якою метою автор їх використав?

– Тепер розподіліть ролі і прочитайте казку в особах.

– Виконайте третє завдання до вправи.

2. Робота в зошиті.

VI. Підсумок уроку.

– Що нового ви дізналися на уроці?

– Які спостереження ви провели і до яких висновків дійшли?

VII. Домашнє завдання.

1. Вправа 367 (скласти речення за схемами, виділити особові закінчення дієслів, зробити фонетичний аналіз слова поділюся).

2. Для тих, хто хоче знати більше: знайти в мережі Інтернет зображення Лустунської греблі.

?include(“$DOCUMENT_ROOT/block/list. html”;?> ?


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3,00 out of 5)


Особові закінчення дієслів 1-ї особи теперішнього і майбутнього часів - Плани-конспекти уроків по українській мові


Особові закінчення дієслів 1-ї особи теперішнього і майбутнього часів