ОСОБОВІ ЗАКІНЧЕННЯ ДІЄСЛІВ

Мета: вчити учнів використовувати навчальну таблицю для визначення особи дієслів теперішнього і майбутнього часу, їх закінчень у різних особових формах; розвивати вміння співвідносити, зіставляти; виховувати дбайливе ставлення до природи.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Робота над прислів’ями

– Прочитайте, поясніть зміст, спишіть. Підкресліть дієслова, визначте час, особу, число.

1) Ніщо так не виховує людину, як час. 2) Життя завжди йде вперед, а хто за ним не встигає, той залишається

позаду. 3) Коли ми спільно щось робимо, то нікому дякувати. 4) Крокуєш – дорогу долаєш, сидиш – дні коротаєш.

2. Каліграфічна хвилинка

Вл іт ку тк лі влітку

– Зробіть звуко-буквений аналіз слова. Поділіть для переносу.

– Відтворіть прислів’я, вставивши подане слово.

Тиждень, рік, один, годує,…

3. Словникова робота

Гра “Склад загубився”

Пра…руч

Тро…бус

Ре…лю…я

По…ре…ні

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці

ви навчитеся визначати особу дієслів за їхніми граматичними ознаками.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Спостереження за мовним матеріалом

– Розгляньте таблицю змінювання дієслів теперішнього і майбутнього часу в однині та множині.

Число

Особа

Теперішній час

Майбутній час

Однина

1-ша (я)

Живу, бачу, ллю, крою

Поживу, побачу, виллю, викрою

2-га (ти)

Живеш, бачиш, ллєш, кроїш

Поживеш, побачиш, виллєш, викроїш

3-тя (він) (вона) (воно)

Живе, бачить, ллє, кроїть

Поживе, побачить, виллє, викроїть

Множина

1-ша (ми)

Живемо, бачимо, ллємо, кроїмо

Поживемо, побачимо, виллємо, викроїмо

2-га (ви)

Живете, бачите, ллєте, кроїте

Поживете, побачите, виллєте, викроїте

3-тя (вони)

Живуть, бачать, ллють, кроять

Поживуть, побачать, виллють, викроять

– Порівняйте особові закінчення дієслів теперішнього і майбутнього часу. Що ви помітили?

2. Первинне закріплення

Кружляють, падають сніжинки,

Вдягають все у білі шати,

Летять легенькі, мов пір’їнки,

Вкривають поле, ліс і хати.

– Які образні слова та вирази ви зустріли у вірші?

– Якою частиною мови починається кожен рядок?

– Визначте час і особу дієслів.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Гра “Яка дієвідміна?”

Учитель називає дієслова, учні картками показують, до якої особи належать ці слова.

Виграє той, хто найменше помилиться.

Біжу, читаєш, стоять, пишете, малює, втікає, сидимо, думають.

2. Робота в групах

– Кого поважають, того й величають.

– Ноги носять, руки годують.

– Як сіно косять, то дощів не просять.

– Одні кажуть, що знають, а інші знають, що кажуть.

– Золото добувають із землі, а знання – з книг.

– Лінощі не стомлюють, а тільки мучать.

– Семеро одного не ждуть.

– Радість і труд поряд ідуть.

1-ша група. Прочитайте прислів’я, які прославляють знання і розум. Визначте час і особу дієслів. Назвіть закінчення.

2-га група. Прочитайте прислів’я, які висміюють лінощі. Визначте час і особу дієслів. Назвіть закінчення.

3. Поетична хвилинка

– Спишіть, ставлячи дієслова, подані в дужках, у потрібну часову форму. Підкресліть дієслова,

… (Світати), край неба (палати).

Соловейко в темнім гаї

Сонце (зустрічати).

Визначте їх особу.

Тихесенько вітер (вити),

Степи, лани (мріяти),

Між ярами над ставками

Верби (зеленіти).

Т. Шевченко

4. Самостійна робота

– Спишіть дієслова, визначте дієвідміну кожного дієслова, і доберіть до кожного із них антонім.

Шити (пороти), падати (вставати), заборонити (дозволити), знайти (загубити), любити (ненавидіти).

5. Тестування

1. Дієслово означає:

А) дію або стан предмета;

Б) тільки дію предмета;

В) тільки стан предмета.

2. У реченні дієслово:

А) є тільки присудком;

Б) найчастіше є присудком;

В) другорядним членом речення.

3. Позначте речення з дієсловами, вжитими у 3-й особі однини.

А) За вікном гуде, виє завірюха.

Б) На березі річки у високій траві ростуть лісові дзвіночки.

В) Ми весело крокуємо лісовою стежкою.

4. Позначте речення з дієсловами в теперішньому часі.

А) Сонце гріє, вітер віє, а вода тече;

Б) Радісно засвітило весняне сонечко;

В) 3 теплих країв прилетять птахи.

Відповіді: 1а; 2б; 3а; 4а.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

– Що нового дізналися на уроці?

– А що вчилися робити?

– Визначте особу і число дієслів.

Думаю, граємо, дзвониш, нарвуть.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ




ОСОБОВІ ЗАКІНЧЕННЯ ДІЄСЛІВ