Передавання плановості відкритого простору за допомого! кольору і тону. Морські фантазії

Тема уроку. Передавання плановості відкритого простору за допомогою кольору і тону. Морські фантазії.

Мета уроку. Вчити учнів передавати на малюнку чарівний світ природи засобами кольору і техніки; розвивати спостережливість, творчу уяву; передавати стан природи, враження від спостережень навколишнього світу; удосконалювати зорову пам’ять, образне мислення, фантазію, виховувати самостійність в роботі, бажання створити прекрасне навколо себе. Учні зможуть розрізняти картини пейзажного жанру – марину. Мати знання про творчість

художника-мариніста І. К. Айвазовського. Аналізувати картини пейзажного жанру – мариністичного, визначати настрій за колоритом. Писати морські пейзажі: знаходити лінію горизонту; вибирати композиційний центр; будувати композицію; застосовувати правила перспективи; підбирати фарби потрібного кольору; виконувати живописну роботу в техніці “ала прима”. Обладнання:

– проектор, комп’ютер (ноутбук), екран, слайд-шоу;

– зразки дитячих робіт, репродукції картин І. Айвазовського;

– зошити-альбоми;

– література: Образотворче мистецтво: підруч. для 4 кл. / М. І. Резніченко, С. І. Трач. – Тернопіль:

Навчальна книга – Богдан, 2015. – 142 с.; Програма “Образотворче мистецтво. 1-4 класи загальноосвітніх навчальних закладів, 2011”.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Поетична хвилинка

ТИША МОРСЬКА

В час гарячий полудневий

Виглядаю у віконце:

Ясне небо, ясне море,

Ясні хмарки, ясне сонце.

Певне, се країна світла

Та злотистої блакиті,

Певне, тут не чули зроду,

Що бува негода в світі!

Тиша в морі… ледве-ледве

Колихає море хвилі;

Не колишуться од вітру

На човнах вітрила білі.

З тихим плескотом на берег

Рине хвилечка перлиста;

Править хтось малим човенцем, –

В’ється стежечка злотиста.

Править хтось малим човенцем,

Стиха весла підіймає,

І здається, що з весельця

Щире золото спадає.

Як би я тепер хотіла

У мале човенце сісти

І далеко на схід сонця

Золотим шляхом поплисти!

Леся Українка

II. Актуалізація опорних знань.

Бліц-турнір

– Що таке жанр? (Різновид художніх творів).

– Які жанри образотворчого мистецтва ви знаєте? (Пейзаж, портрет, анімалістичний жанр, натюрморт, побутовий).

– Як називаються художники, які зображують природу? (Пейзажисти).

– Який буває пейзаж?

III. Вивчення нового матеріалу.

Сьогодні ми з вами вирушаємо до незвичного та дивовижного світу – світу моря.

Які істоти живуть у морі? (Риби та акули; морські ссавці – дельфіни та кити, кальмари, медузи, морські зірки та ін.).

Морські глибини сповнені таємниць, які люди тільки починають відкривати. Людська фантазія завжди населяла глибини морів неймовірними й таємничими істотами. Про них складали пісні, легенди, казки…

Марина (морський) – різновид образотворчого мистецтва, що спеціалізується на зображенні подій на морі.

Предметом зображення мариністики є морська стихія, її стан. Інакше – морський пейзаж. Марина — це різновид пейзажу. Як самостійний жанр стала відома в Голландії у XVII столітті.

Мариніст — це художник, що зображає марини (картини морського пейзажу).

Неперевершеним художником морської стихії вважається художник-мариніст Айвазовський І. К. (1817-1900), який за все своє життя написав близько шести тисяч полотен про море.

(Демонстрація портрета художника).

Айвазовський Іван Костянтинович

Народився у Феодосії 17 липня 1817 року. З дитинства його уяву повністю і назавжди полонило море – непостійне і грайливе, спокійне і бурхливе, могутнє і величне. Маючи багату уяву, творчу фантазію і прекрасну зорову пам’ять, Айвазовський умів майстерно відтворювати поетичну красу морських пейзажів, гру світла й тіні на воді, нескінченну зміну відтінків, могутній ритм хвиль, спалахи бризок у променях світла. Писав свої твори художник з уяви, в майстерні, а не з натури. Картини І. К. Айвазовського стали новим явищем в історії пейзажного живопису.

Фізкультхвилинка.

Ранок починається,

Сонце підіймається.

(Плавне підняття рук догори).

Пташки прокидаються,

Деревця гойдаються.

(Похитування піднятими руками ліворуч-праворуч).

Море прокидається,

Рибки звеселяються,

Човники гойдаються.

(Імітація рухів хвиль, рибок та човнів).

IV. Застосування знань, умінь і навичок у нових умовах.

Я пропоную вам уявити себе художниками-живописцями та перетворити білий аркуш паперу на морський пейзаж – марину. У своїх роботах ви можете зобразити холодне північне море з крижаними айсбергами, або тепле південне море з островами. Можна показати море ввечері або вночі. Але, яким би не зображували море, пам’ятайте: головне для нас сьогодні – передати певний характер і настрій моря – ніжний, веселий чи тривожний, сердитий, грізний. Працювати будемо у живописній техніці “ала прима” (з “першого разу”),

У процесі практичної роботи використовується диференційований підхід до композиційної побудови роботи учнів.

Алгоритм виконання марини в техніці “ала прима”:

1. Виберіть мотив морського пейзажу.

2. Проведіть лінію горизонту.

3. Визначте композиційну побудову вашої картини:

– діагональна композиція;

– центральна композиція;

– асиметрична композиція.

4. Олівцем зобразіть форму основних елементів малюнку – вітрильник, чайки, сонце (трапеція, трикутник, прямокутник, коло).

5. Придумайте і підберіть кольорову побудову марини.

6. Накладаємо мазки, починаючи від лінії горизонту: спочатку відблиски сонця у морі, небо, сонце, море, вітрильник, чайки…

Учитель на аркуші паперу, який прикріплений на дошці, послідовно виконує морський пейзаж.

Діти у тій же послідовності наносять фарбу, але композиційне рішення у кожного учня своє.

Звучить аудіо запис шуму моря на фоні легкої музики.

V. Перегляд, аналіз та оцінювання учнівських робіт. Підсумок уроку. Рефлексія.

– Як називають художника, який зображує море? (Мариніст).

– Яка водна стихія є більшою, ніж море? (Океан).

Виставка дитячих робіт “Вернісаж”.

Саморефлексія. Декілька учнів доводять, що вони знають (на основі даного уроку).

Я, (учень, учениця)…

 Передавання плановості відкритого простору за допомого! кольору і тону. Морські фантазії




Передавання плановості відкритого простору за допомого! кольору і тону. Морські фантазії