Перетворення ритму

Мета: дати учням пропедевтичне уявлення про “перетворення”: шумових ритмічних звучань на музичні; ритму – на мелодію.

Ця тема покликана поглибити знання щодо ритмічної основи музики та підготувати учнів до усвідомлення її звуковисотної організації.

Учні входять до класу під звучання п’єси “Весняні передзвони” М. Шуха. У ході евристичної бесіди щодо цього твору та самостійно прослуханих учнями дзвонів актуалізуємо їхні знання про тривалість і висоту музичного звучання.

Під час розгляду малюнків на с. 84 та слухання

звучання шумових музичних інструментів (бубна, барабана, маракасів тощо) з’ясовуємо, що їм підвладне виконання лише ритму.

Музичною “ілюстрацією” перетворення ритму на мелодизоване звучання є фортепіанна п’єса А. Хачатуряна “Гра на бубні” (з “Дитячого альбому”), в крайніх частинах якої зімітовано шумове звучання бубна. Під час елементарного структурного аналізу твору за допомогою схеми діти здобувають почтакове уявлення про музичну форму:

 Перетворення ритму

На

прикладі розученої раніше поспівки “Кап-кап” демонструємо, як її ритмічно організовані звуки набувають різної висоти, перетворюючись на мелодію (завдання є пропедевтичним до наступної теми). Під час виконання мелодизованої поспівки звертаємо увагу на відповідні тексту інтонації запитання та відповіді у її фразах.

Під позначкою “для допитливих” наведено нотний запис мелодії, за яким можна стежити під час співу. Принагідно актуалізуємо знання щодо нот восьмих і четвертних тривалостей.

Для розучування запропоновано українську народну пісню “Ой минула вже зима”. Ознайомлюючи учнів з твором, звертаємо увагу на перелічені у тексті ознаки весни, а також актуалізуємо значення слова “веснянка”, яке є у змісті четвертого куплету.

Під час опрацювання твору певну складність можуть становити розспівування окремих складів на два звуки. Також слід звернути увагу школярів на чітке й інтонаційно точне виконання квартового стрибка до найвищої ноти мелодії (ре2).

Для урізноманітнення виконання пісні можна розподілити клас на дві групи, які позначатимуть на шумових інструментах музичний пульс (метр) і ритм твору. Також корисно доповнити спів рухами рук, присіданнями, водінням хороводу.




Перетворення ритму