Письмове ділення на двоцифрове число. Розв’язування задач складанням виразу (№№ 139-145)

Тема. Письмове ділення на двоцифрове число. Розв’язування задач складанням виразу (№№ 139-145).

Мета. Вправляти учнів у письмовому діленні на двоцифрове число, розв’язуванні задач складанням виразу; формувати уміння ставити запитання до задачі; розвивати логічне мислення, математичне мовлення.

Обладнання. Таблиця усних обчислень; картки для опитування.

Зміст уроку

І. Контроль, корекція і закріплення знань.

1. Перевірка домашнього завдання.

А) Зачитати результати обчислень виразів із завдання № 137. (4; 5; 8; 3)

Б) Скласти

план розв’язування задачі № 138. Пояснити розв’язання.

(Розв’язання:

1) 720 : 9 = 80 (л.) – в одній коробці;

2) 80 • 4 = 320 (л.) – відправили в перший магазин;

3) 80 • 5 = 400 (л.) – відправили в другий магазин.)

В) Здійснити перевірку розв’язання задачі.

(Перевірка: 80 • 4 + 80 • 5 = 720 (л.).)

2. Завдання для опитування.

А) Виконання завдання № 4 (Робота 5) із посібника “Завдання для самостійної роботи учнів з математики”, М. Богданович. – Тернопіль, 2014.

Б) Розв’язування задачі.

У бочці було 180 л бензину. Долили  Письмове ділення на двоцифрове число. Розвязування задач складанням виразу (№№ 139 145) тієї кількості, що в ній була. Скільки

літрів бензину стало у бочці?

(Розв’язання: 180 + 180 : 9 = 200 (л).)

3. Картки для опитування.

№ 1

1) Обчисли.

160 : 32 152 : 19 144 : 24

(Результати: 5; 8; 6.)

2) Розв’яжи задачу.

В овочевий кіоск привезли 9 ящиків огірків, по 14 кг в кожному ящику, і 7 ящиків помідорів, по 13 кг в ящику. На скільки кілограмів більше привезли огірків, ніж помідорів?

(Розв’язання: 14 • 9 – 13 • 7 = 35 (кг).)

№ 2

1) Обчисли.

195 : 65 792 : 24 275 : 55

(Результати: 3; 33; 5.)

2) Розв’яжи задачу.

Школярі зібрали 622 кг винограду. У шкільну їдальню вони відвезли 350 кг, а решту винограду поклали у ящики, по 8 кг у кожний. Скільки потрібно було ящиків?

(Розв’язання: (622 – 350) : 8 = 34 (ящ.).)

4. Усні обчислення.

А) Гра “Нанижи намистинки”.

Для команди № 1:

 Письмове ділення на двоцифрове число. Розвязування задач складанням виразу (№№ 139 145)

Для команди № 2:

 Письмове ділення на двоцифрове число. Розвязування задач складанням виразу (№№ 139 145)

Б) Задачі.

– Якщо невідоме число збільшиш і у 2 рази, то буде 46. Знайдіть невідоме число. (23.)

– Якщо невідоме число зменшити у 5 разів, то буде 12. Знайдіть невідоме число. (60.)

– На елеватор відвезли 240 ц вівса, а жита – у 6 разів менше. Скільки центнерів жита відвезли на елеватор? (40 ц.)

– Учні посадили 270 беріз, а кленів – у 9 разів менше. Скільки кленів посадили учні? (30 кленів.)

– Перше число становить 60, друге – у 3 рази більше. Чому дорівнює сума двох чисел? (240.)

– Свиня важила 84 кг. За час відгодівлі її маса збільшилася на  Письмове ділення на двоцифрове число. Розвязування задач складанням виразу (№№ 139 145) від попередньої маси. Скільки кілограмів важить свиня тепер? (103 кг.)

Фізкультхвилинка.

II. Розвиток математичних знань.

1. Виконання завдання № 139 (самостійно).

(Результати обчислень: 6 (ост. 4); 6 (ост. 1); 3 (ост. 3); 2 (ост. 1).)

2. Ділення на двоцифрове число (№ 140).

Варіант 1 – розв’язує перші два вирази.

Варіант 2 – третій і четвертий вирази.

(В – 1: 219 : 73 = 3; 288 : 48 = 6. В – 2: 288 : 72 = 4; 336 : 48 = 7.)

3. Розв’язування задач.

А) Задача № 141.

Після аналізу задачі учні записують розв’язання, склавши вираз:

(350 – 350 : 5 – 280 (кг).)

Б) Задача № 142.

Учні з високим рівнем знань розв’язують задачу самостійно, решта – з допомогою вчителя.

– Дізнайтеся, якої довжини обидві смужки.

– Розв’яжіть задачу за схемою:

 Письмове ділення на двоцифрове число. Розвязування задач складанням виразу (№№ 139 145)

(Poзв’язання задачі: 490 : (6 + 8) = 35 (см).)

В) Задача № 143.

Учні самостійно розв’язують задачу, а потім складають обернену до даної.

(Розв’язання задачі: 276 + (276 + 48) = 600 (д.).)

– У скільки рядів по 30 дерев їх посадили?

(600 : 30 = 20 (р.).)

– Змініть умову задачі так, щоб у відповіді одержати менше число.

– Змініть умову задачі так, щоб перша дія була віднімання.

 Письмове ділення на двоцифрове число. Розвязування задач складанням виразу (№№ 139 145)

Г) Задача.

З двох однакових кусків плівки виготовляють обгортки: з одного куска – для зошитів, з другого для книг. Для зошитів виготовили 25 однакових обгорток, а для книг – 20.

– Не розв’язуючи задачу, дайте відповідь на запитання: на що витрачають більше плівки – книжку чи зошит? Чому?

Скільки сантиметрів плівки іде на обгортку книжки, якщо на обгортку зошита використовують 40 см плівки (обгортки книжок однакові)? (Розв’язання: 40 • 25 : 20 = 50 (см).)

III. Підсумок уроку.

IV. Домашнє завдання.

№№ 144. 145 (с. 21 – 22).


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


Письмове ділення на двоцифрове число. Розв’язування задач складанням виразу (№№ 139-145) - Плани-конспекти уроків по математиці


Письмове ділення на двоцифрове число. Розв’язування задач складанням виразу (№№ 139-145)