ПИСЬМОВЕ ДІЛЕННЯ НА ДВОЦИФРОВЕ ЧИСЛО. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ. ЗАДАЧІ НА РІЗНИЦЕВЕ ПОРІВНЯННЯ

Мета: ознайомити учнів з письмовим діленням на двоцифрове число; вчити розв’язувати задачі на різницеве порівняння; розвивати мислення, математичну пильність; виховувати інтерес до предмета.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. КОНТРОЛЬ, КОРЕКЦІЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання

2. Усні обчислення

– У скільки разів 150 м більше 5 м? (30)

– На скільки 150 м більше 5 м? (145)

– Скільки разів по 60 л міститься в 120 л? (2 рази)

– 27 більше задуманого числа в 3 рази. Чому дорівнює задумане число? (9)

Число 6 помножити на суму чисел 9 і 5. (84)

– Назвіть число, більше 13 у 6 разів (78); 25 у 3 рази (75); 19 у 4 рази (76).

– Знайдіть частку чисел 33 і 3 (11); 95 і 5 (19); 91 і 7 (13).

– 1/2 дм – скільки це сантиметрів? (5 см)

– 1/4 м – скільки це сантиметрів? (25 см)

– 1/8 відрізка дорівнює 2 см. Чому дорівнює весь відрізок? (16 см)

– Лимон дорожче яблука в 3 рази. Що дорожче – 15 яблук або 5 лимонів? Розв’язання поясніть.

Пояснення. Замість одного лимона можна купити 3 яблука, отже, на одні й ті самі

гроші яблук можна купити в 3 рази більше, ніж лимонів. Дізнаємося, скільки яблук можна купити замість 5 лимонів: 5 • 3 = 15.

Отже, 5 лимонів коштують стільки ж, скільки 15 яблук.

3. Математичний диктант

– 45 звільніте на 99.

– Від 165 відніміть 99.

– Від 3 грн відніміть 79 к.

– Береза нижче сосни на 5 м. Знайдіть висоту сосни, якщо висота берези 12 м.

– Сума трьох чисел 170. Перший доданок 90, другий 30. Знайдіть третій доданок.

– Перший доданок 300, другий на 50 менше. Знайдіть суму цих чисел.

Відповіді: 45 + 99 = 144; 165 – 99 = 66; 3 грн – 79 к. = 2 грн 21 к.;

12 м + 5 м = 17 м; 170 – (90 + 30) = 50; 300 + (300 – 50) = 550.

4. Самостійна робота з подальшою взаємоперевіркою

Завдання 130 (кругові приклади)

Учні пригадують особливості розв’язування кругових прикладів.

III. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ

1. Ділення на двоцифрове число

1) Підготовча робота (завдання 131).

– Розв’яжіть приклади зі взаємоперевіркою в парах.

 ПИСЬМОВЕ ДІЛЕННЯ НА ДВОЦИФРОВЕ ЧИСЛО. РОЗВЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ. ЗАДАЧІ НА РІЗНИЦЕВЕ ПОРІВНЯННЯ

– Розташуйте частки в порядку спадання. (242; 187; 125; 63)

2) Ділення на двоцифрове число (завдання 132).

Учні коментують, як знаходили частку чисел.

3) Первинне закріплення нового матеріалу (завдання 133, коментує сильний учень).

19 менше 28, у частці буде одна цифра. Частку шукаємо способом підбору. Першу пробну цифру можна знайти, якщо поділити число всіх десятків діленого на число десятків дільника 19 : 2 = 9. Перевіримо усно цифру 9: 20 • 9 = 180; 9 • 8 = 72; 180 + 72 = 252; 252 > 196; цифра 9 не підходить. Пробуємо аналогічно цифру 8: 28 • 8 = 224; 224 > 196: цифра 8 не підходить. Пробуємо цифру 7: 28 – 7 = 196. Отже, цифра 7 підібрана правильно.

 ПИСЬМОВЕ ДІЛЕННЯ НА ДВОЦИФРОВЕ ЧИСЛО. РОЗВЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ. ЗАДАЧІ НА РІЗНИЦЕВЕ ПОРІВНЯННЯ

Фізкультхвилинка

4) Виконання завдання 134 (з коментуванням).

 ПИСЬМОВЕ ДІЛЕННЯ НА ДВОЦИФРОВЕ ЧИСЛО. РОЗВЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ. ЗАДАЧІ НА РІЗНИЦЕВЕ ПОРІВНЯННЯ

2. Розв’язування задачі (завдання 135)

Задачу вивчають колективно, записують коротку умову.

 ПИСЬМОВЕ ДІЛЕННЯ НА ДВОЦИФРОВЕ ЧИСЛО. РОЗВЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ. ЗАДАЧІ НА РІЗНИЦЕВЕ ПОРІВНЯННЯ

Розв’язування – самостійно з подальшою самоперевіркою з дошки. Один учень працює за дошкою.

1) 1000 : 10 = 100 (років) – живе верба;

2) 1000 – 100 = 900 (років) – довше живе дуб, ніж верба.

3. Завдання для допитливих “Банк математичних цікавинок”

Завдання 136

Розв’язування складанням рівняння.

347 – x = 129

X = 347 – 129

X = 218

Відповідь: 218 груш росте в саду.

4. Практична робота

Завдання 1 (с. 24)

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Завдання 137; 138 (с. 21).

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– Що нового вивчали на уроці?

– Що ви очікували від уроку?

– Чи виправдалися ваші очікування?




ПИСЬМОВЕ ДІЛЕННЯ НА ДВОЦИФРОВЕ ЧИСЛО. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ. ЗАДАЧІ НА РІЗНИЦЕВЕ ПОРІВНЯННЯ