Письмове додавання і віднімання трицифрових чисел. Знаходження значень буквених виразів. Розв’язування рівнянь. Розміщення відрізків на площині і в просторі. Ускладнена розширена задача на знаходження третього доданка (№№ 11-21)

Тема. Письмове додавання і віднімання трицифрових чисел. Знаходження значень буквених виразів. Розв’язування рівнянь. Розміщення відрізків на площині і в просторі. Ускладнена розширена задача на знаходження третього доданка (№№ 11-21).

Мета. Повторити прийоми письмового додавання і віднімання трицифрових чисел, ділення і множення круглих чисел; удосконалювати вміння знаходити значення буквених виразів; розв’язувати задачі на знаходження третього доданка; закріпити поняття про вертикальне і горизонтальне положення відрізків.

Обладнання.

Схеми задач; таблиця усних обчислень; картки для опитування; картки з числами; посібник “Картки для поточного контролю знань. 4 клас” (авт. Походжай Н. Я., Шост Н. Б.)

Зміст уроку

І. Контроль, корекція і закріплення знань.

1. Перевірка домашнього завдання.

А) Зачитати тільки ті значення виразів із № 9, які виражені двоцифровим числом. (60, 14, 17)

Б) Пояснити розв’язання задачі № 10.

(Розв’язання:

1) 45 : 5 = 9 (д.) – в одному ряду;

2) 12 – 5 = 7 (р.) – стільки рядів треба

ще посадити;

3) 9 • 7 = 63 (д.).)

(Відповідь: потрібно посадити ще 63 дерева.)

2. Картки для опитування.

№ 1

1) Запиши числа: дев’ятсот один; триста тридцять; п’ятсот п’ятнадцять; сто шістдесят дев’ять.

2) Обчисли.

48 : 6 + 8 35 : 7 • 3 49 – 21 : 3 8 • 3 – 6 • 4

№ 2

1) Запиши число, в якому: 1 сот. 1 дес.; 2 сот. 2 дес. 3 од.; 5 сот. 8 од.

2) Обчисли.

49 : 7 + 9 64 : 8 • 4 67 – 27 : 9 6 • 3 – 2 • 9

3. Робота з “Картками для поточного контролю знань” (№№ 1-2).

4. Усні обчислення.

А) “Ланцюжок”.

 Письмове додавання і віднімання трицифрових чисел. Знаходження значень буквених виразів. Розвязування рівнянь. Розміщення відрізків на площині і в просторі. Ускладнена розширена задача на знаходження третього доданка (№№ 11 21)

(Відповідь: 7.)

Б) Гра “Хто швидше?”

Учитель показує вираз, записаний на таблиці, а учні знаходять картку з відповіддю і піднімають її.

100 – 2 325 – 25 600 + 200

705 + 5 202 – 2 397 – 90

158 + 2 324 + 6 900 + 100

В) Задачі.

– Школярі вирішили посадити в парку 150 беріз. Вони посадили 70 дерев. Скільки беріз залишилося ще посадити? (80)

– У магазин привезли 227 телевізорів. Через тиждень залишилося 120 телевізорів. Скільки телевізорів продали за тиждень? (107)

– Спортсмен виконав підряд два стрибки. Довжина першого стрибка 3 м 12 см, а другого на 1 дм більша, ніж першого. Яка довжина другого стрибка? (3 м 22 см)

Г) Математичний диктант.

– Записати результати:

100 : 20; 8 • 4; 16 • 2; 16 • 2; 9 • 30 • 2; 7 • 0.

– Невідоме число збільшили у 2 рази й одержали 140. Знайти невідоме число. (70)

– Скласти і записати три вирази на множення з числом 8.

Г) Гра “Весела лічба”.

Два учні виходять до дошки, беруть указки і починають лічбу одночасно. Завдання: знайти і назвати вголос на таблиці всі числа по порядку. Перемагає той, хто закінчив лічбу першим і не допустив помилки.

Доцільно викликати учнів з різних рядів, щоб увесь клас уважно стежив за указками і виправляв помилки у разі потреби.

101

111

105

103

112

108

115

110

106

114

100

117

107

116

119

113

104

109

102

118

Д) Виконання завдань №№ 11, 12, 1.3.

II. Повторення письмового додавання і віднімання трицифрових чисел.

1. Обчислити з коментуванням.

 Письмове додавання і віднімання трицифрових чисел. Знаходження значень буквених виразів. Розвязування рівнянь. Розміщення відрізків на площині і в просторі. Ускладнена розширена задача на знаходження третього доданка (№№ 11 21)

Учні докладно пояснюють обчислення.

2. Виконання завдання № 15 (із самоперевіркою).

3. Виконання завдання № 14.

Перші два рівняння учні розв’язують із коментуванням, решту – самостійно.

4. Виконання завдання № 16 (із коментуванням).

(а) Якщо а = 507, в = 328, то а + в = 507 + 328 = 835.

Якщо а = 507, в = 328, то а – в = 507 – 328 = 179.

Б) 437 – 340 + 185 = 282

525 – (408 – 113) = 230)

Фізкультхвилинка.

III. Розвиток математичних знань.

1. Розв’язування задач.

А) Робота над задачею № 17.

Учні аналізують задачу за схемою.

 Письмове додавання і віднімання трицифрових чисел. Знаходження значень буквених виразів. Розвязування рівнянь. Розміщення відрізків на площині і в просторі. Ускладнена розширена задача на знаходження третього доданка (№№ 11 21)

Розв’язання задачі записують самостійно. Учням з початковим та середнім рівнем знань учитель надає допомогу.

(Розв’язання: 1) 127 + 65 = 192 (кг) – зібрали з другої ділянки;

2) 192 + 127 = 319 (кг) – зібрали з двох ділянок;

3) 450 – 319 = 131 (кг) – зібрали з третьої ділянки.)

Б) Творча робота над задачею № 17.

– Змініть умову задачі так, щоб у другій дії потрібно було виконувати віднімання.

– Складіть задачу, обернену до даної.

В) Розв’язування задачі № 19*.

Спочатку учні намагаються самостійно виконати завдання. Якщо їм це не вдається, учитель пропонує знайти суму трьох послідовних чисел, наприклад, 4, 5, 6; повторити, що кожне наступне число більше від попереднього на 1; сформулювати обернене завдання: “Відомо, що сума трьох чисел, які стоять поряд, дорівнює 15. Які це числа?”

– Пригадайте, яка різниця номерів сусідніх будинків.

– Щоб визначити номери будинків, які стоять поряд на одному боці вулиці. потрібно знайти такі три числа, сума яких становить 54. Такими числами є: 16, 18, 20.

2. Робота з геометричним матеріалом.

Виконання завдання № 18 (самостійно).

3. Цікаві завдання.

– Від дня народження Тетянки до дня народження Іванка минає 52 дні. Скільки днів минає від дня народження Іванка до дня народження Тетянки, якщо рік не високосний? (Відповідь: 313 днів.)

– Шляхом їде вантажівка, маса якої 1000 кг. Керує нею дядько Степан. Його маса – 50 кг. У кузові вантажівки стоїть “Запорожець”, маса якого 500 кг. У “Запорожці” сидять дядько Василь і тітонька Софія. Маса кожного з них – 100 кг. Визначте загальну масу. (Відповідь: 1750 кг.)

– Один з розділів книжки починається зі сторінки 465 і закінчується сторінкою, номер якої записано тими самими цифрами, але в іншому порядку. Скільки сторінок може мати розділ? (Остання сторінка розділу може бути: 546, 564, 645, 654. Отже, розділ може мати 82, 100, 181, 190 сторінок.)

– На аркуші записали двоцифрове число, а потім перевернули аркуш так, що верхній і нижній краї помінялися місцями. З’ясувалося, що число не змінилося. Яке число записали? (88, 96 і 69)

IV. Підсумок уроку.

– Виконайте дії з коментуванням.

 Письмове додавання і віднімання трицифрових чисел. Знаходження значень буквених виразів. Розвязування рівнянь. Розміщення відрізків на площині і в просторі. Ускладнена розширена задача на знаходження третього доданка (№№ 11 21)

V. Домашнє завдання.

№№ 20, 21 (с. 5 – 6).




Письмове додавання і віднімання трицифрових чисел. Знаходження значень буквених виразів. Розв’язування рівнянь. Розміщення відрізків на площині і в просторі. Ускладнена розширена задача на знаходження третього доданка (№№ 11-21)