ПИСЬМОВИЙ ДОКЛАДНИЙ ПЕРЕКАЗ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ РОЗПОВІДНОГО ХАРАКТЕРУ З ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ ПРИРОДИ

УРОКИ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ

Тема 16. ПИСЬМОВИЙ ДОКЛАДНИЙ ПЕРЕКАЗ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ РОЗПОВІДНОГО ХАРАКТЕРУ З ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ ПРИРОДИ

594

І. Прочитайте текст. Розкажіть, чому померла річка і чому дідусь навіть після цього продовжував засвічувати ліхтар.

ЛІХТАРНИК

Серед зелених луків і дрімучих лісів текла річка. Повновода, глибока, але тиха й ласкава. Багато віків несла вона свої чисті води.

Рікою плавали човни й навіть маленькі кораблики.

Жив на березі ріки ліхтарник.

Увечері сідав він у човен, плив на середину ріки,

засвічував ліхтар.

До світанку блимав посеред ріки вогник, показував дорогу мандрівникам. Лагідно хлюпались об берег хвилі – тішилась ріка: люблять її люди, й вона людям потрібна.

Та ось людям знадобилося багато дощок на столи й стільці. Вирубали вони ліси по берегах ріки. Здалося також людям, що зелені луки – це непотрібні розкоші. Зорали луки, посіяли кукурудзу.

 ПИСЬМОВИЙ ДОКЛАДНИЙ ПЕРЕКАЗ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ РОЗПОВІДНОГО ХАРАКТЕРУ З ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ ПРИРОДИ

Виснажилися* студені джерела, задихнулася від спраги ріка й померла. Кілька років на тому місці,

де плавали човни й кораблики, весною дзюрчав струмок, а згодом і він засох. Перетворилося русло ріки на город. Про річку нагадував тільки стовп, до якого ліхтарник за звичкою щовесни прикріплював ліхтар.

Як тільки на землю сідали сутінки, старий ліхтарник ішов на капустяне поле й засвічував на стовпі ліхтар.

Маленький Сергійко і питає:

– Дідусю, навіщо ви засвічуєте ліхтар? Ріки ж давно немає.

– Щоб люди краще бачили свою дурість (Б. Сухомлинський).

*Виснажитися – рос. истощиться.

II. Визначте тему тексту, основну думку, тип і стиль мовлення. Колективно складіть план прочитаного.

III. Доберіть синоніми до виділених спів.

IV. Прочитайте текст удруге. Напишіть його докладний переказ.




ПИСЬМОВИЙ ДОКЛАДНИЙ ПЕРЕКАЗ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ РОЗПОВІДНОГО ХАРАКТЕРУ З ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ ПРИРОДИ