УРОКИ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ
Тема 9. ПИСЬМОВИЙ ТВІР-ОПИС ПРИМІЩЕННЯ НА ОСНОВІ ОСОБИСТИХ ВРАЖЕНЬ У НАУКОВОМУ СТИЛІ
ПРИГАДАЙМО. Які основні ознаки наукового стилю мовлення?
Науковий опис
Мета наукового опису приміщення – об’єктивно й точно передавати інформацію про розмір, форму, освітлення, оздоблення приміщення. Ставлення автора до описуваного є нейтральним. Слова вживаються тільки в прямому значенні. Опис здебільшого лаконічний.
602
І. Прочитайте текст. Доведіть, що він належить до наукового стилю мовлення, а не до художнього.
УКРАЇНСЬКА
Давня українська хата. Високий поріг, на стінах та вікнах – барвисті рушники, розмальована піч, красуня скриня. Пахне травами…
Як і кожне східнослов’янське житло, українська хата в минулому мала нерухомі меблі, які майстрували одночасно з нею: піл, лави, полиці для посуду, скриня, стільці, дитяча колиска.
В одних регіонах стіни хати білили, в рублених оселях їх мили водою, але по всій Україні – від Карпат до Дону – всередині, а часто і ззовні прикрашали розписами.
Майже четверту частину хати займала розмальована чи оздоблена
Сволок* також прикрашали. Найчастіше – різьбленими календарними знаками. Зазначалися й дата будівництва житла, прізвище майстра. На сволок клали дрібні речі: клунки ниток, веретена, книжки, квіти, а також хліб (Л. Орел).
*Сволок – балка, яка підтримує стелю в будівлях.
II. Знайдіть опис предметів і місця їх розташування в давній українській хаті.
III. Користуючись відомостями з тексту, напишіть твір-опис давньої української хати в науковому стилі.
603
І. Розгляньте уважно вашу класну кімнату. Накресліть у зошиті таблицю і заповніть її.
Назви предметів, які є в кімнаті | Місце розташування предметів | Ознаки предметів (форма, колір, розмір тощо) |
II. Використовуючи дібраний матеріал та орієнтовний план, напишіть твір-опис класної кімнати в науковому стилі.
Орієнтовний план опису класної кімнати в науковому стилі
1. Розташування класної кімнати (на якому поверсі).
2. Загальний опис кімнати: розмір, кількість вікон, освітлення, колір стін, їх оздоблення тощо.
3. Предмети, їх розташування й ознаки.
4. Обладнання (карти, посібники, портрети, таблиці тощо).
5. Висновок про наявність чи відсутність у кімнаті всього необхідного для навчання.