ПІВНІЧНИЙ ЛЬОДОВИТИЙ ОКЕАН. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ. ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ. ДОСЛІДЖЕННЯ ОКЕАНУ ТА АРКТИКИ. ОСОБЛИВОСТІ РЕЛЬЄФУ. КЛІМАТ. ТЕЧІЇ. ЛЬОДОВИЙ РЕЖИМ. СВОЄРІДНІСТЬ ОРГАНІЧНОГО СВІТУ. ПРОБЛЕМИ ОХОРОНИ ПРИРОДИ

УРОК 13. ПІВНІЧНИЙ ЛЬОДОВИТИЙ ОКЕАН. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ. ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ. ДОСЛІДЖЕННЯ ОКЕАНУ ТА АРКТИКИ.

ОСОБЛИВОСТІ РЕЛЬЄФУ. КЛІМАТ. ТЕЧІЇ. ЛЬОДОВИЙ РЕЖИМ. СВОЄРІДНІСТЬ ОРГАНІЧНОГО СВІТУ. ПРОБЛЕМИ ОХОРОНИ ПРИРОДИ

Навчальна мета: сформувати цілісну систему знань про особливості природи Світового океану; вдосконалювати уміння та навички характеризувати географічне положення океану, основні властивості водних мас, особливості будови дна та рельєфу, кліматичні умови й океанічні течії, різноманітність органічного світу,

порівнювати властивості водних мас і органічний світ Північного Льодовитого та Атлантичного океанів.

Основні поняття: шельф, протока, окраїнне море, ложе океану, підводний хребет, водна маса, солоність, айсберг.

Обладнання: фізична карта світу, картосхема Північного Льодовитого океану, портрети дослідників океану (В. Берінга, Ф. Нансен, Р Пірі та ін.), підручники, атласи, контурні карти.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних

знань та вмінь

– З природними особливостями яких океанів ви вже ознайомилися?

– Який океан Землі найбільший за площею? Найменший?

– Чим відрізняється географічне положення Індійського океану порівняно з географічним положенням Тихого та Атлантичного океанів?

– Чим зумовлені ознаки схожості та відмінності природи вивчених океанів?

– Що називають Арктикою?

– Що вам відомо про дослідження Арктики?

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Багато часу та зусиль мандрівників і дослідників знадобилося для того, щоб одержати знання про Світовий океан. Завдяки їхній героїчній праці ви мали змогу опановувати ці знання, торуючи разом з ними важкі морські милі, спускаючись в океанічні безодні, спостерігаючи вулканічні виверження та цунамі. Але для того щоб ви стали досвідченими океанознавцями, потрібно здійснити ще одну подорож. Це подорож в Арктику водами Північного Льодовитого океану.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Географічне положення

Найменший за площею Північний Льодовитий океан займає центральну частину Арктики, розташований на крайній півночі Землі, обмежений берегами Євразії та Північної Америки, широко сполучається з Атлантичним океаном. Площа 14,75 млн. км2.

Арктика – північно-полярна область, яка займає великі простори навколо Північного полюса, що включають Північний Льодовитий океан із його морями та островами та північні окраїни прилеглих материків. Зазвичай за кордони Арктики вважається нульова середньорічна ізотерма.

2. Дослідження океану та арктики Робота з картою, повідомлення учнів

Плавання вікінгів, поморів. Експедиції В. Баренца, В. Берінга, Н. Норденшельда, Ф. Нансена, Р. Пірі. Сучасні океанографічні дослідження океану.

3. Особливості рельєфу дна

Западина Північного Льодовитого океану почала формуватися в другій половині мезозойської ери. У рельєфі дна чітко вирізняються шельф, материковий схил і ложе. Характерною ознакою рельєфу океану є велика площа шельфу. Материковий схил набагато ширший, ніж в інших океанах, має східчасту будову. На дні океану здіймаються три основні хребти: Серединно-арктичний, що є продовженням Серединно-атлантичного, хребет Ломоносова – брилова структура континентального типу, та старий, нині неактивний серединно-океанічний хребет Менделєєва. Хребти поділяють океанічну западину на вісім улоговин, глибини яких коливаються в межах 2200-5500 м.

4. Клімат та води. Льодовий режим

Особливості клімату океану визначаються положенням в центрі Арктики, де протягом року панують холодні повітряні маси. Північний Льодовитий океан отримує значно менше сонячної енергії, ніж інші океани. Середні зимові температури повітря коливаються в межах -30 – -40 °С, а влітку близькі до 0 °С.

Поверхневі води океану теж холодні. Більшу частину року їхні температури не перевищують -1 – -2 °С, і лише в приатлантичній зоні трохи тепліше. Солоність поверхневих вод порівняно з іншими океанами найменша (30,6-30,9 %), що пояснюється великим річковим стоком із материків.

Низькі температури та відносно низька солоність поверхневих вод зумовлюють утворення льоду. Крига в океані завдяки течіям постійно дрейфує зі швидкістю 2-4 км на добу. Крім морської криги в океані трапляються айсберги, більша частина яких утворюється з льодовиків Гренландії.

5. Своєрідність органічного світу

Суворі кліматичні умови Північного Льодовитого океану зумовлюють бідність його органічного світу порівняно з іншими океанами. Найбільше живих організмів у приатлантичних районах та водах шельфу поблизу гирла річок. Основну масу організмів в океані утворюють водорості, здатні жити в холодній воді. В океані налічується 150 видів риб, серед яких є цінні промислові: оселедець, скумбрія, лососеві, камбала, морський окунь. В океані мешкають і такі великі тварини, як кити, моржі, тюлені, білий ведмідь. На узбережжях материків і островах багато птахів. На високих скелястих берегах чайки, фульмари, кайри, топірці, баклани утворюють масові гніздівлі – “пташині базари”.

6. Види господарської діяльності в океані

Використання природних ресурсів океану досі обмежено через його суворі кліматичні умови та недостатню вивченість. Від найдавніших часів в океані ведеться вилов риби, поширений китобійний промисел. Через Північний Льодовитий океан проходять важливі транспортні шляхи. На шельфі Північного Льодовитого океану видобувають нафту та інші корисні копалини.

Здійснюються наукові, туристичні та спортивні експедиції до Північного полюса.

7. Проблеми охорони природи

V. Закріплення вивченого матеріалу

Практична робота 5 (продовження) “Нанесення на контурну карту географічної номенклатури Північного Льодовитого океану”.

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

– Опрацювати параграф…

– Складіть розповідь про уявну подорож морями Північного Льодовитого океану.




ПІВНІЧНИЙ ЛЬОДОВИТИЙ ОКЕАН. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ. ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ. ДОСЛІДЖЕННЯ ОКЕАНУ ТА АРКТИКИ. ОСОБЛИВОСТІ РЕЛЬЄФУ. КЛІМАТ. ТЕЧІЇ. ЛЬОДОВИЙ РЕЖИМ. СВОЄРІДНІСТЬ ОРГАНІЧНОГО СВІТУ. ПРОБЛЕМИ ОХОРОНИ ПРИРОДИ