Пізнавальна функція мистецтва. Й. Бах

8 КЛАС

I семестр

Тема 1. Відлуння епох у музичному мистецтві

Тема. Музичне мистецтво і сучасність

Урок 6

Тема уроку. Пізнавальна функція мистецтва. Й. Бах – арія альта із меси “Пристрасті за Матвієм”. Е. Віла-Лобос – фрагменти з “Бразильської бахіани” № 5.

Що і як передає музика. Виконання пісні П. Майбороди “Пісня про вчительку”

Мета уроку: визначити з учнями пізнавальну функцію мистецтва; розвивати музичну пам’ять і образне мислення, співацькі навички; виховувати естетичні

смаки до мистецтва.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: магнітофон, аудіо-запис, фортепіано, портрет композитора Й. Баха.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

1. Музичне вітання.

2. Оголошення теми уроку.

II. Розспівування. Сольфеджування вправи.

 Пізнавальна функція мистецтва. Й. Бах

III. Пізнавальна функція музики.

Бесіда.

Дмитро Шостакович писав: “Людині потрібні всі види музики – від ніжного наспіву сопілки до великого симфонічного оркестру”.

“Пізнання

світу почуттів неможливе без розуміння і переживання музики, без глибокої духовної потреби слухати музику”, – зауважував В. Сухомлинський. ” Музика вічна, але епоха Відродження здійснила справжній переворот у музичному мистецтві, як і в інших царинах культури. Художники побачили красу і гармонію неба і землі, людини, композитори відійшли від церковної музики, а почали писати пісні у супроводі лютні чи віоли; появляються клавішні інструменти – клавесин, орган. Із загальної маси музикантів виокремлюються перші виконавці – віртуози-скрипалі, клавесиністи, органісти, зокрема Гайди, Бетховен, Моцарт, які згодом стають великими композиторами. Великий вплив на творчість композиторів 18 ст. мала Французька революція, “наполеонівськ” війни, які відкрили новий напрям у мистецтві – романтизм.

– Назвіть композиторів – романтиків.

(Моріс Равель, Шопен, Шуберт, Глінка, Аляб’єв. Музика цих композиторів стала вершиною музичного мистецтва і послужила зразком для творчості композиторів сьогодення. Як і пісні, створені композиторами-сучасниками, правдиві і щирі почуттями, такі музика Й. С. Баха близька нам сьогодні своєю величчю, широтою розвитку, величезною життєвою силою. Музика Й. Штрауса дарує радість і красу, а це є переконливим свідченням її актуальності).

2. Звернемося до духовної музики. Щоб її зрозуміти, потрібно уяснити її зміст іі і закони. Щоби зрозуміти силу духовної музики Баха, Моцарта, Веделя, Березовсьного, Бортнянського, треба знати, що в її основі – біблійні сюжети.

З великим хвилюванням і болем великий Бах розповідає про останні страждання Ісуса Христа у своїх хорових творах “Пристрасті за Матвієм” та “Пристрасті за Іоаном”. Твір “Пристрасті за Матвієм” написаний для соліста, хору і оркестру. Розповідь ведеться речитативом, партію Ісуса і римського Пилага дано однорідними голосами, але інтонації у голосах різні. Крім канонічного тексту, у “Притрастях” є ліричні відступи – арії голосів та інструментів.

– Послухаємо Арію альта із меси “Пристрасті за Матвієм”. Зверніть увагу на дует скрипки і голосу.

3. Слухання твору і його характеристика.

– Яке почуття передає композитор у творі?

(Почуття глибокої скорботи).

– Чим воно виражено? Як звучить?

(Стримано, благородно і піднесено).

4. Сучасники високо оцінили геніального майстра. Глибоко шанував творчість Баха бразильський композитор Ейтор Віла-Лобос, який народився у 1887 р. в Ріо-де-Женейро в сім’ї музиканта. Вже у 6 років він навчався гри на різних інструментах. Після навчання у Парижі повертається у Бразилію, де займається викладацькою діяльністю й організовує музичні школи, хорові колективи. Помер у 1959 р.

Жанровий діапазон його творчості великий: від опер і симфонічних форм до обробок дитячих пісень.

Можна назвати його симфонічні поеми “Уірапуру”, “Амазонки”, “Рудепома”, а також “Бразильську бахіану” (1930 р.) для восьми віолончелей, фрагмент якої ви послухаєте.

5. Слухання фрагменту.

6. Порівняльна характеристика творів.

– Яке значення має інтонація і ритм у творі?

– Які почуття передає композитор у своєму творі?

IV. Робота над піснею П. Майбороди “Пісня про вчительку”.

– Які почуття передає музика П. Майбороди?

– Якими засобами скористався композитор для розкриття образу вчительки?

Працюю над художнім виконанням пісні з динамічними відтінками. Бажаючих опитую біля дошки.

V. Підсумок уроку.




Пізнавальна функція мистецтва. Й. Бах