Побудова сполучень слів і речень із прикметниками, уведення їх у текст

ПРИКМЕТНИК

Побудова сполучень слів і речень із прикметниками, уведення їх у текст

233. Прочитайте сполучення прикметників з іменниками.

Лебединий пух, лебедина пісня, лебедина хода; весняний ранок, весняна роса, весняний настрій; молочна каша, молочна імла, молочні ріки; скляний посуд, скляні очі, скляний погляд.

Випишіть сполучення прикметників з іменниками, у яких прикметники вжиті в переносному значенні. Складіть і запишіть речення з прикметниками, які вживаються в прямому значенні.

234. Прочитайте текст, уставляючи пропущені

букви.

За стародавньою легендою, Дід Мороз мешкає далеко на півночі Європи, у Фінляндії.

Діди Морози мають Вірних помічників. Українс..ий – Чарівну Снігуроньку, австрійський – хлопчика Крампуса, якутський – дівчину Харчаану. бельгійський – Чорного Пірата, а фінс..кий з’являється до дітей ізСимпатичними (якими? Ор. в., мн.) гномиками.

Убрання Дідів Морозів кожної країни різне. Пол..с..кий має Червоне вбрання. Француз..кий одягнений у куртку Червоного Кольору, облямовану

Білим хутром, Червоні штани й гостроверху шапку. Іспанс..кий – уНаціональному одязі.

Але в усіх одне завдання – дарувати новорічні подарунки (3 “Дитячої енциклопедії” ).

 Побудова сполучень слів і речень із прикметниками, уведення їх у текст

– Випишіть текст, у якому йдеться про помічників Дідів Морозів, уставляючи пропущені букви.

– Випишіть текст, у якому йдеться про одяг Дідів Морозів, уписуючи пропущені букви.

– Укажіть у дужках питання, відмінок і число підкреслених прикметників за зразком у тексті.

– Провідміняйте виділені прикметники, позначте закінчення.

235. Прочитайте сполучення слів із прикметниками.

Невеликого зросту, дуже веселу вдачу, довга голова, чорний носик, темними очима, випуклі широкі груди, плаский живіт, товстим коротким хвостиком, яскраво-руду з білими плямами на грудях і на лапах, доброго господаря.

– Складіть текст-опис за змістом телеграми: “Загубився. Шукаю господаря. Трохи про себе…”, використовуючи запропоновані сполучення слів із прикметниками. Доберіть заголовок до складеного тексту.

236. Складіть текст-опис Снігуроньки, використовуючи прикметники в однині та множині.

237. Прочитайте вірш Лесі Вознюк, у якому порушена рима.

Срібна нічка – чарівничка

У косичках – зорі ясні,

Заплітає сни в косички.

Світлі, добрі, Кольорові

Мрії чисті та прекрасні,

Сняться діткам сни казкові.

– Упорядкуйте рядки вірша так, щоб відновити риму (усно). Визначте число прикметників, які залежать від виділених іменників. Провідміняйте підкреслені прикметники (на вибір).

238. Прочитайте текст, уставляючи з довідки словосполучення за змістом.

Юрко сидів у … … й дивився у вікно. На склі хлопчик побачив … … . Вони нагадали йому … … . Юра подумав, що в них мали б жити тільки… … . Може, … … ? Вони тут почувалися б як на Північному полюсі. Хлопчик уявив, як … … блукатимуть… … , як він буде гратися з ними в хованки! Але як знайти… … , що причаївся поміж… … ? (За Оленою Мацьків).

 Побудова сполучень слів і речень із прикметниками, уведення їх у текст

– Спишіть текст, уставляючи з довідки словосполучення, які підходять за змістом.

Довідка: маленькому трамвайчику, новому театрі, морозяний візерунок, цікаву виставу, білі ліси, талановиті артисти, білі звірі, вдячні глядачі, білі ведмеді, голосні аплодисменти, білосніжними заметами, яскраві квіти, білого ведмедя, веселий настрій, білих заметів.

– Підкресліть головні та другорядні члени в першому та другому реченнях.

Доберіть до виділеного слова спільнокореневі.

239. Випишіть із вправи 238 словосполучення з довідки, які не були використані. Складіть і запишіть текст із ними. Доберіть до нього загаловок.

240. Складіть власну розповідь на основі ваших спостережень за морозними візерунками на склі. Використайте прикметники в однині та множині.

241. Прочитайте вірш Марійки Підгірянки.

Сніги упали свіжі.

Прослався білий шлях.

Візьму я бистрі лижі,

Полину, наче птах.

– Спишіть перші два речення.

– Підкресліть головні та другорядні члени. Проаналізуйте виділені прикметники як частину мови за порядком розбору, який поданий на форзаці підручника.

242. Прочитайте текст, уставляючи прикметники з довідки.

Падає… ,… сніг. Пухнастий, як ковдра, що подарувала бабуся. Світ поволі стає подібним до казки. Зранку небо було…, … ,… . Сіріла… трава. Голі дерева шелестіли на вітрі. А завтра місто прокинеться в… льолі. Жваві зграйки колядників заспівають йому… коляду (За Зоряною Живкою).

Довідка: білий, лапатий, голубий, ясне, чиста, суха, білій, веселу.

– Спишіть текст, уставляючи прикметники. Підкресліть головні члени речення у двох останніх.

243. Прочитайте речення.

Діти зробили сніговика. Великий лапатий сніг присипав його.

– Складіть текст-розповідь за поданим початком. Використовуйте прикметники.

244. Прочитайте текст, утворюючи прикметники від іменників у дужках.

У той (січень) день я стояв серед (таємниця) краси. У (холод) повітрі пролітали (пух) сніжинки. Вони вкривали (калина) кущі, (зелень) ялинки. Від (сонце) проміння білі сніжинки ставали (колір). (Краса) природа заворожила мене (За Ніною Ковпак).

– Спишіть текст, утворюючи прикметники від іменників у дужках. Визначте рід, число та відмінок утворених прикметників.

245. Прочитайте речення.

Пухнастий,… сніг кружляє над землею. Вода замерзла на широких, … озерах.

– Спишіть, поширюючи речення прикметниками. Підкресліть прикметники, ужиті в місцевому відмінку множини.

246. Прочитайте текст, уставляючи пропущені прикметники.

Я дуже люблю… канікули. Мій брат чекає Різдвяних свят. Ми приєднувалися до ватаги хлопців і дівчат. Усі ходили посівати, колядувати й щедрувати. Додому ми приносили… гостинці:… горіхи, … цукерки,… пряники. Іноді були навіть… іграшки.

Особливою чарівністю був наповнений Святвечір. Мама заходжувалася біля тіста для… калачів і пиріжків. Брат допомагав татові розпалювати піч. Я з мамою ліпила пиріжки із… вишнею. Ненька готувала з пшениці… кутю.

Усі разом ми сідали за різдвяний стіл (За Вірою Марущак).

– Спишіть перший абзац тексту, уставляючи пропущені прикметники. Визначте рід, число та відмінок уставлених прикметників.

247. Прочитайте текст рубрики. Перекажіть.

Спілкуймося красно!

Одинадцятого січня – усесвітній день “спасибі”, найувічливіший день у році. Ми висловлюємо подяку ніби мимохідь і не замислюємося над її значенням. Проте слова подяки мають дивовижну силу. Вимовляти їх не можна, коли людина роздратована. Слова вдячності здатні зігріти своїм теплом душу й серце кожної людини. Важливо пам’ятати, що справжня вдячність – це лише та, що йде від чистого серця.

– Складіть текст-розповідь на тему “За що я дякую батькам” за змістом рубрики “Спілкуймося красно!”.

248. Спишіть вправу 246 до кінця, упишіть пропущені прикметники. Підкресліть іменники, з якими зв’язані прикметники.

249. Прочитайте слова.

Листя, трава, вечірня, білий, сніг, пізній, добрий, читав, щедра, світле, синє, книжки, село, вузький, давній, літній, близький, колишній, торішня, працювали.

– Випишіть прикметники, спочатку з основою на твердий приголосний. а потім на м’який. Позначте в дужках рід. Підкресліть прикметники, у яких при відмінюванні з’являється знак м’якшення.

– Провідміняйте виділені прикметники.

250. Прочитайте текст. Перекажіть.

Це був великий і гарний садок із зеленою м’якою травою. У ньому виблискувала біленька декоративна цибулька, кущик маленької білої та фіолетової фіалки.

Кожне дерево навесні зацвітало ніжним рожевим цвітом. У тому саду була одна маленька коноплянка, яка всім дарувала чарівні пісні.

У найдальшому кутку чарівного саду жила холодна та зла Зима. Там стояло одне біле дерево, а над ним кружляв Північний Холодний Вітер. Туди боялися заходити навіть найсміливіші діти! Та одного разу в цей куток саду завітав добрий Велетень… (За Оскаром Уайльдом).

– Складіть план тексту. Запишіть переказ тексту за складеним планом.

– Проаналізуйте виділений прикметник як частину мови за порядком розбору, який поданий на форзаці підручника.

251. Прочитайте речення.

Діти Німеччини й Польщі шукають новорічні подарунки в шкарпетках. Українським дітям батьки кладуть подарунки під Святкову ялинку.

Складіть продовження розповіді, використовуючи запропоновані словосполучення. Запишіть.

Цікаві іграшки, спортивне приладдя, нові книжки, солодкі цукерки, мобільні телефони, турботливі батьки, старша сестричка, вдячні діти, гарні помічники.

252. Із вправи 251 проаналізуйте виділене слово як частину мови за порядком розбору, який поданий на форзаці підручника.

– Складіть і запишіть текст-розповідь про те, як ви провели зимові канікули. Використовуйте в тексті прикметники.




Побудова сполучень слів і речень із прикметниками, уведення їх у текст