ПОБУДОВА ТЕКСТУ-ОПИСУ, ТЕКСТУ-РОЗПОВІДІ

Мета: продовжити ознайомлення учнів із типами текстів за їх метою; звернути увагу характерні ознаки текстів-описів; збагачувати словниковий запас школярів; вихо вати бережливе ставлення до природи.

Хід уроку

ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Перевірка домашнього завдання (вправа 37, с. 21)

– Який текст ви склали вдома?

– Чи можна його назвати текстом-міркуванням?

– Доведіть, що птахи – окраса нашої землі.

Каліграфічна хвилинка

Вв Щщ Тт вз що ем ур зку

Готуй сани влітку, а воза взимку.

Словникова робота

Гра “Знайди пару”

Взимку

Температурний

Тижневий

Зимовий

Щотижня

Температурити

Узимку

Тиждень

Температура

Щотижня

Зимувати

Тижневик

Вибіркове списування

– Прочитайте текст та визначте його тип.

– Випишіть речення, у якому висловлюється твердження.

Світ прекрасний навколо тебе – сонце ясне і синє небо, птахи і звірі, гори і ріки – нехай він буде таким навіки!

Нехай людина

добро приносить, бо світ навколо любові просить.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

– Малювати можна не лише фарбами. Сьогодні ми спробуємо малювати за допомогою слів.

СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Складання тексту-опису за поданим планом (вправа 38, с. 21)

    Відгадування загадки. Виконання звуко-буквеного аналізу слова тюльпан. Складання опису за планом, поданим на с. 21 підручника.

Зразок опису

Тюльпан – чудова весняна квітка.

У нього довге та міцне, але гнучке стебельце. Листки тюльпана широкі, видовжені, розташовуються попарно.

Квітка тюльпана має п’ять довгих ніжних пелюсток. Вони бувають у різних рослин різного кольору: від білого до синьо-чорного.

Коли сонце сходить, пелюстки відкривають теплу і світу своє чорне денце із пахучими тичинками. А як темнішає або збирається дощ, то квіточка закривається, ніби захищається від негоди та темряви.

Тюльпан не лише красива рослинка, але й пахуча. Її аромат приваблює своєю свіжістю та приємністю. Тому ця квітка ціниться людьми у цілому світі.

Виконання вправи 39 (с. 22).

– Прочитайте текст вправи.

– Чим цікавий цей текст? (У ньому не тільки розповідається про тюльпани, але й надається інструкція щодо вирощування цієї квітки.)

– Як за інструкцією ви будете вирощувати цю дивовижну квітку?

Самостійна робота

– Спробуйте переробити речення інструкції, використовуючи подані у підручнику слова.

– Прочитайте, що у вас вийшло.

Фізкультхвилинка УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ Розвиток мовлення. Складання розповіді на задану тему (вправа 40, с. 22)

    Розглядання малюнків на с. 22.

– Які серед цих квітів розцвітають навесні? (Конвалія, дзвоники, проліски)

– Які – восени? (Чорнобривці, жоржини, айстри)

– Прочитайте тему розповіді, над якою ви будете працювати.

– Чим ви зможете прикрасити свою розповідь? (Описом квітів)

    Самостійна робота учнів. Перевірка виконаної роботи.

Зразок розповіді

Квіти – це диво природи. Ними можна милуватися і захоплюватися. В кожній рослині зберігається частка сонечка. А багато квітів дуже схожі на його діток, наприклад, мімоза.

Мімоза – це гілочки із жовтими, пухнастими, малесенькими “кульками”, схожими на сотні маленьких сонечок на зеленому полі. Їх так багато, що здається, ми бачимо великий оксамитовий сонячний килим. А квітки на гілочках, немов крихітні курчата, із цікавістю визирають з трави. Молоді пагони мімози оливково-зеленого кольору. Гідною прикрасою рослини служать листя. Вони зеленувато-сріблясті. А який у мімози чудовий аромат, не схожий на жодний інший!

Коли я дарую мамі букет з мімози, квіточки качають своїми круглими крихітними голівками і самі просяться до рук.

Моя люба матуся дуже любить мімозу! У ці холодні дні зелена гілочка з малесенькими золотими “курчатками” – прекрасна вісточка весни, яка вступає у свої права.

Цікаво знати!

Айстри задумані, квіти останнії,

Осені пізньої сльози багрянії.

Сумно шепочеться вітер над вами,

І обмиває вас небо дощами.

Ви – як любов, що весни не зазнала

І, як вечірня зоря, одсіяла.

Айстри задумані, квіти останнії,

Осені пізньої сльози багрянії…

В. Сосюра

– Про яку квітку йдеться у вірші В. Сосюри?

Айстри – від давньогрецького asteros – зірка.

За легендою, потрапила айстра-зірка на Землю в одну із літніх ночей. Щовечора на небі з’являвся місяць, і на небесному полі на прогулянку збиралися дорослі зорі та маленькі зірочки. Вони відразу заводили нічний танок. Коли зорі посміхалися, земляни бачили їх легке мерехтіння, а коли ж малі зірочки розпочинали свій небесний танок, землянам ввижалися дивовижні зорепади. Та одного разу зовсім маленька зірочка, спіткнувшись, покотилася до небокраю й упала на землю. Вона опинилася на м’якій перині різнотрав’я. Високо над нею горіли яскраві вогники – це були її зорі-сестриці. Зірочка почала плакати і кликати сестер і матір, але чула лише земний шепіт трав. Знесилена, вона заснула. Прокинувшись від співу пташок, зірочка побачила зовсім інший світ – світ без зірок. Лише яскраве сонечко заливало своїм теплом землю. Один із промінців зігрів її личко – і воно засяяло. Але відірватися від землі зірочка не змогла, адже її промінці застигли і перетворилися на корінці, стебла, листки та тоненькі променисті пелюстки. Уночі вона дивилася на свою рідню, яка на небосхилі сяяла різнокольоровим сяйвом, а вдень віддавала це сяйво розкритими до неба квітами. Мандрівники вночі орієнтуються за зірками небесними. А на Землі їх помічницею є айстра, бо ж яскравим своїм виглядом ця квіточка серед пожухлих трав у зоряну ніч указує місця відпочинку.

ПІДСУМОК УРОКУ

Вправа “Незакінчене речення”

    На уроці я дізнався… Мені було цікаво виконувати… На жаль, мені ще складно…

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 41 (с. 22).

ДОДАТОК ДО УРОКУ 14

Аналіз помилок, допущених у контрольному диктанті Каліграфічна хвилинка

Вл іт ку тк лі влітку

– Зробіть звуко-буквений аналіз слова. Поділіть його для переносу.

– Відтворіть прислів’я, вставивши подане слово.

Тиждень, рік, один, годує, …

Бесіда

– З чого складається наше мовлення?

– Що таке речення? (Група слів, що виражають закінчену думку.)

– Чим речення відрізняється від слова?

ДОДАТОК ДО УРОКУ 17

Перевірка домашнього завдання (вправа 57, с. 30)

– Зачитайте складену розповідь.

Фронтальна перевірка підкреслених членів речення.

Каліграфічна хвилинка

Гра “Шифрувальник”

– Переставте букви, утворіть слово.

ТАКГЕР

Гг Аа га ге ка ке ар ер гектар ар

Гектар – одиниця земельної площі у метричній системі мір, що дорівнює 100 арам, тобто 10 000 м2.

Самостійна робота

– Спишіть речення, вставляючи потрібні слова, що відповідають на питання, подані в дужках.

– Підкресліть головні члени речення.

Хмара (яка?) закрила (що?). Налетів вітер (який?). Спека поступилася (чому?). Загримів грім (де?). Полив дощ (який?).

– За допомогою чого пов’язуються слова у реченні? (За допомогою питань)

ДОДАТОК ДО УРОКУ 25

Перевірка домашнього завдання (вправа 86, с. 43)

– Прочитайте виписані словосполучення.

– Які слова вжиті у переносному значенні?

– Які антоніми ви дібрали до виділених слів?

Словникова робота

Гра “Склади слова – назви тварин”

Ербвлюд, міджьл, оаджбл, кйорнжвоао

(Верблюд, джміль, бджола, жайворонок)

Каліграфічна хвилинка

Вп ере ед вперед

– Доберіть до слова антонім.

– Складіть та запишіть речення, визначте його граматичну основу.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


ПОБУДОВА ТЕКСТУ-ОПИСУ, ТЕКСТУ-РОЗПОВІДІ - Плани-конспекти уроків по українській мові


ПОБУДОВА ТЕКСТУ-ОПИСУ, ТЕКСТУ-РОЗПОВІДІ