ПОЧАТКОВІ ВІДОМОСТІ ПРО БУДОВУ РЕЧОВИНИ

“ПОЧАТКОВІ ВІДОМОСТІ ПРО БУДОВУ РЕЧОВИНИ”

Урок-змагання.

Мета. Закріпити поняття: фізичне тіло, речовина, явище, молекула, дифузія; пригадати властивості речовини у різних агрегатних станах; розвивати навички лабораторного та демонстраційного експерименту; розвивати вміння аналізувати побачене, робити висновки та узагальнення, розвивати логічне мислення і зв’язне мовлення, формувати світогляд учнів; виховувати інтерес до предмета та вміння співпрацювати через розв’язання нетрадиційних завдань і повідомлення

цікавих відомостей з історії фізики.

Тип уроку. Підсумково-узагальнюючий урок.

Обладнання. Посудини з написами “Тіло”, “Речовина”, “Явище”, дротини діаметром до 0,7 мм, одноразові шприци, вода, металева кулька з кільцем Гравезанда, скляні пластини, папір, просочений парафіном; свинцеві циліндри, пластилін, тягарці, картопля, буряк, перманганат калію, олія, розчин нашатирю або парфуми, мензурки, кіно-фрагмент “Життя і діяльність М. В. Ломоносова”.

Методичні поради. Клас ділиться

на дві команди – “теоретиків” та “експериментаторів”. Для оцінювання результатів кожного туру змагання призначаються асистенти.

Хід уроку.

Вступне слово вчителя. Вітаю вас усіх на нашому уроці. Кожен урок для вас – це нові знання та несподіванки, радість перемоги над невідомим. Ми закінчили вивчення першої теми шкільного курсу “Початкові відомості про будову речовини”. Сьогодні ми проведемо незвичайний урок, на якому повторимо і підсумуємо вивчене нами раніше.

Сучасні фізики поділяються на теоретиків і експериментаторів. Між ними триває своєрідне змагання. То ж і ми сьогодні позмагаємось, розділивши клас на дві команди – “теоретиків” та “експериментаторів”.

Перед кожним змаганням спортсмени проводять розминку. Атлети розігрівають м’язи, а ми “розігріємо” наш інтелект.

I тур. “Розминка”.

Учасникам змагання роздаються картки з написаними словами. Потрібно визначити, які з поданих слів означають фізичне тіло, які – речовину, а які – явище. Отримані картки кожен учасник змагання підписує зі зворотного боку, щоб була змога не тільки колективного контролю, але й індивідуального.

На картках можуть бути написані такі слова: свинець, грім, рейка, хуртовина, алюміній, світає, буран, Місяць, спирт, ножиці, ртуть, постріл, гелікоптер, нафта та інші.

Підписані та відсортовані картки учасники змагання опускають у відповідні посудини з написами: “Тіло”, “Речовина”, “Явище”.

Після того, як посудини з картками асистенти передали журі, на дошці вивішується таблиця із правильними відповідями. Потреби у корекції знань, зазвичай, на даному етапі не виникає.

За кожне правильно визначене слово виставляється 1 бал.

II тур. “Підгостримо списи”.

Учитель. Перед боєм “Підгостримо списи”, а наші списи – олівці і ручки. Як ви гадаєте, чи можна товщину дротини виміряти учнівською лінійкою?

(Кожна група виконує свій експеримент і визначає діаметр дротини. Для залучення до роботи більшої кількості учнів кожна команда розбивається на кілька підгруп.)

Максимальна оцінка за виконану роботу – 5 балів.

III тур. “До зброї”

“Експериментатори” отримують картки, на кожній із яких записано речення, на основі якого демонструють фізичний експеримент. “Теоретики”, одержавши дублікати карток, повинні визначити, зміст якого речення демонструє “експериментатор”. Вони повинні якнайповніше обгрунтувати побачене.

(У цьому турі можна зберегти ті ж групи, які були сформовані у попередньому турі.)

Обладнання розміщується на демонстраційному столі безладно. Учень повинен сам вибрати все необхідне. Щоб уникнути небажаного скупчення експериментаторів, біля столу одночасно перебувають не більше двох “практиків”. Відібрані прилади “експериментатори” розміщують на своєму робочому столі, а експеримент демонструють почергово.

На картках можуть бути речення такого змісту:

1. Стисливість газів значно більша від стисливості рідини. (Для демонстрації використовують шприц без голки і вода.)

2. Під час нагрівання тіла розширяються. (Металева кулька з кільцем – прилад Гравезанда.)

3. Речовини мають високий ступінь подільності. (Перманганат калію і вода)

4. Молекули мають дуже малі розміри. (Вода й олія.)

5. У газах легко відбувається дифузія. (Розчин нашатирю або парфуми.)

6. Тверді тіла змочуються або не змочуються рідинами. (Скляні пластини; папір, просочений парафіном; вода.)

7. Молекули взаємодіють між собою: притягуються і відштовхуються. (Штатив з кільцем, свинцеві циліндри і тягарці або шматки пластиліну.)

Максимальна оцінка за кожен експеримент і за кожне теоретичне пояснення – 3 бали.

IV тур. “Ліричний відступ”

Конкурс віршів або коротких прозових творів на фізичну тематику (домашнє завдання попереднього уроку).

Максимальна оцінка – 5 балів.

V тур. “Друге дихання”

Експерименти, які проводять “теоретики”.

1. Розріжте стик картоплі і буряка. Обгрунтуйте побачене. (Проварені картоплину та буряк задовго до уроку зрізують та щільно притискають плоскими поверхнями зрізів одне до одного. На зрізі картоплини можна побачити шар, зафарбований у колір буряка – явище дифузії.)

2. Не торкаючись мензурок руками, з’ясуйте за допомогою перманганату калію (марганцівка), у якій мензурці вода гаряча, у якій – холодна. Експеримент обгрунтуйте. (У гарячій воді дифузія відбувається швидше.)

Завдання, які виконують “експериментатори”.

1. Наука про природу зародилась давно. Першими робили спроби пояснити спостережувані явища вчені стародавньої Греції.

Було це у 250 році нашої ери. Цар доручив славнозвісному Архімеду перевірити чесність майстра, який виготовив золоту корону. Хоча корона важила стільки, скільки було відпущено на неї золота, цар запідозрив, що її виготовили зі сплаву золота зі сріблом. Архімедові було доручено дізнатися, не порушуючи цілісності корони, чи є у золоті домішки інших металів. Корона, як ви розумієте, мала неправильну форму, а Архімедові в першу чергу потрібно було визначити її об’єм. Як Архімед міг виміряти об’єм корони, виконуючи доручення царя? Продемонструйте це.

У нас немає корони, але є інші прикраси. Використайте їх.

(Демонстрація проводиться на основі досвіду, набутого на лабораторній роботі “Визначення ціни поділки вимірювального приладу. Вимірювання об ‘єму тіла неправильної форми”.)

2. У стародавньому Вавилоні одиницею довжини була відстань, яку проходила доросла людина за час виходу диска Сонця із-за горизонту. Ця одиниця називалася стадієм. Чи могла така одиниця довжини бути точною? Чому?

Максимальна оцінка за кожне завдання – 3 бали.

VI тур. “Конкурс капітанів”

Учитель. Пригадаймо наші звичайні уроки і те, як ви реагуєте на запрошення учителя вийти до дошки відповідати. На жаль, дехто з вас супроводить цю несподіванку стогоном: “О-о-о”, а тому ми конкурс капітанів проведемо під назвою “О!”

Капітанам пропонується одним словом замінити такі визначення:

1. Найдрібніша частинка речовини. (Молекула.)

2. Вимірювальний прилад для знаходження об’єму. (Мензурка.)

3. Явище, яке обумовлене тим, що молекули рідини притягуються одна до одної слабше, ніж до молекул твердого тіла. (Змочування.)

4. Властивість газів, унаслідок якої легко змінюється їх об’єм. (Стисливість.)

Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом. Відповіді капітани записують на картках.

Учитель. Одним з основоположників учення про молекулярну будову речовини був відомий російський вчений Михайло Васильович Ломоносов. Щоб збагатити наші знання про цього вченого, переглянемо кіно фрагмент “Життя та діяльність Ломоносова”.

(Поки демонструється кіно фрагмент, учитель разом із асистентами підсумовує змагання команд і оцінює кожного учасника змагання відповідно до кількості набраних балів.)

Підсумок уроку.

Учитель. Можливо, хтось із вас стане у майбутньому професором-теоретиком, а хтось експерементатором-віртуозом… Можливо. Але зрозуміло, що всі не можуть бути вченими-фізиками. Є такий народний вислів “фахівець своєї справи”. Знання фізики допоможуть вам у майбутньому стати майстрами, справжніми професорами своєї справи.

Домашнє завдання

Зміст завдання визначає учитель індивідуально.




ПОЧАТКОВІ ВІДОМОСТІ ПРО БУДОВУ РЕЧОВИНИ