ПОДІЛ НА ГРУПИ СЛІВ, ЩО НАЛЕЖАТЬ ДО РІЗНИХ ЧАСТИН МОВИ. СЛУЖБОВІ СЛОВА

Мета: відновити і закріпити знання учнів про слова – назви предметів, ознак, дій; повторити поняття “частини мови”, “іменник”, “прикметник”, “дієслово”; формувати вміння розрізняти частини мови за питаннями; відрізняти їх від службових слів, правильно вживати у мовленні; розвивати вміння аналізувати, систематизувати мовні явища; виховувати пізнавальний інтерес.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Вибіркове списування

– Випишіть з тексту споріднені слова.

Виділіть у них корінь.

Коло нашого села невеликий ліс. От іде лісничий лісовою стежкою, оглядає своє господарство. Лісник знає тут кожне деревце, кожну галявинку.

2. Словниковий диктант

Безвусий, безголосий, розбити, розтовкти, сказати, зшити, під’їхати, об’ява, заявити, проїзд.

– Виділіть у словах префікси. Поясніть їх правопис.

3. Каліграфічна хвилинка

Жж Жж Жж жай во ро нок

– Запишіть каліграфічно.

– Ой чого ти, жайворонку,

Рано з вирію вилітав?

– Ще по

горах сніженьки лежать,

По долинах криженьки стоять.

– А я тії сніженьки крильцями розмечу,

А я тії криженьки ніжками потопчу.

– Визначте суфікси у виділених словах.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні ми здійснимо подорож до країни Морфології.

В одному царстві, яке називають Морфологія, жили різні частини мови.

Чи ти задумувавсь, відкіль оті

У нашій мові злитки золоті?

Як намистинки, диво калинове –

Частини мови!

Який співець, поет, який письменник

Уперше слово вигадав – іменник?

Іменник! Він узяв собі на плечі

Велике діло – визначати речі,-

Ім’я, найменування і наймення:

Робота. Біль. І радість. І натхнення.

Ну, а візьмемо назву – дієслово,

Само підказує, що діє слово!

Ще й прикладу до нього не навів,

А вже до півдесятка дієслів!

Прикметник дасть іменнику-предмету

Якусь його ознаку чи прикмету.

… Частини мови! Назви наче й звичні,

Полюбиш їх – красиві, поетичні! …

Хто ж так назвав оці частини мови?

Назвали вчені. Й підхопив народ!

Д. Білоус

– Сьогодні ми пригадаємо вивчені у третьому класі частини мови, будемо розрізняти частини мови за питаннями; відрізняти їх від службових слів, правильно вживати у мовленні.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за таблицею

 ПОДІЛ НА ГРУПИ СЛІВ, ЩО НАЛЕЖАТЬ ДО РІЗНИХ ЧАСТИН МОВИ. СЛУЖБОВІ СЛОВА

– Назвіть частини мови, які є самостійними.

– Що називається іменником? прикметником? дієсловом?

– Чим самостійні частини мови відрізняються від службових?

2. Письмо з коментуванням

– Запишіть речення.

– Визначте, до яких частин мови належать слова в реченні.

Першого вересня діти знову прийшли до рідної школи і сіли за парти.

3. Гра “Назви частину мови”

Учитель називає іменники, прикметники, дієслова, а учні сигналізують карткою із зображенням літер “І”, “П”, “Д”.

4. Робота з деформованим текстом

– Зі слів кожного рядка складіть речення.

Відлітають, журавлі, ключем.

Річки, ключем, біля, б’є, джерела, із, вода.

Зима, лиха, а, сховається, сонечко, прогляне.

– Поясніть значення виділених слів.

– У другому і третьому реченнях назвіть слова, до яких не можна поставити питання.

– Як називаються ці слова?

– Яку роль у реченні вони виконують?

5. Фізкультхвилинка

Зупинемо навчання час.

Фізкультпауза у нас.

Руки, наче крила в птаха,

Що летить, не знає страху.

Вгору-вниз їх підіймаю

І доверху підлітаю.

А тепер – метелик я,

Рух дає мені життя.

До плечей згорну я руки,

Колові зроблю я рухи.

А голівкою покрутим –

Небезпек не має бути.

Якщо поруч небезпека,-

Геть втікаємо далеко.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Пояснювальний диктант

– Запишіть під диктування слова, розміщуючи їх у три стовпчики: іменники, прикметники, дієслова.

Радість, допомагати, чудовий, школа, веселий, батько, слухати, високий, прочитати, українська.

Висновок. Кожне слово належить до певної частини мови.

2. Складання речення за схемою

 ПОДІЛ НА ГРУПИ СЛІВ, ЩО НАЛЕЖАТЬ ДО РІЗНИХ ЧАСТИН МОВИ. СЛУЖБОВІ СЛОВА

– Назвіть відомі вам частини мови.

– Яким членом речення є кожне слово?

3. Самостійна робота

– Доберіть спільнокореневі слова, що належать до різних частин мови.

1 варіант

Білизна – …, …

Зима – …, …

Радість – …, …

2 варіант

Мороз – …, …

Шум – …, …

Праця – …, …

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

– Що вчилися робити на уроці?

– Як дізнатися, до якої частини мови належить те чи інше слово?

– До яких слів не можна поставити питання?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ




ПОДІЛ НА ГРУПИ СЛІВ, ЩО НАЛЕЖАТЬ ДО РІЗНИХ ЧАСТИН МОВИ. СЛУЖБОВІ СЛОВА