Мета: вчити учнів ділити текст на логічно завершені частини та складати план тексту; розвивати вміння переказувати за планом; виховувати повагу до людей похилого віку.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Різнорівневі завдання
І рівень
– Доповніть речення словами за змістом.
– Складіть коротку розповідь і доберіть заголовок.
Мама вишиває (що?)…
Нитки лягають на тканину (як?)…
Орнамент виходить (який?)…
На ньому зображено (що?)…
Мені подобається (що?)…
II
– Складіть речення і прочитайте текст.
– Доберіть заголовок.
– Підкресліть слова, які допомагають зв’язати речення в тексті. Верба, священним деревом, є.
У, піснях, оспівана, вона, народних, словами, багатьма, ласкавими.
Вербу, тримають, іконою, освячену, за.
Букети, котиків, з, вербових, є, найкращим, для, подарунком, рідних, знайомих, та.
III рівень
– Прочитайте речення.
– З поданих у дужках синонімів виберіть потрібне слово і запишіть з ним речення.
– Який із синонімів не може бути використаний?
2. Каліграфічна хвилинка
– Розгадайте ребус.
–
(Попереду)
– Запишіть каліграфічно.
Пп По пе пл па попереду
– За малюнком складіть і запишіть розповідне речення зі словом попереду.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
– Попереду вас очікують цікаві види робіт. Сьогодні на уроці ви будете ділити текст на логічно завершені частини та складати план тексту; розвивати своє вміння переказувати текст за планом.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. “Працюймо разом!”
– Прочитайте текст.
– Поділіть текст на логічно завершені частини.
– Складіть і запишіть план тексту.
ЛИСИЦЯ
Підросли в серпні у лисиці молоді лисенята. Цілі дні бавляться вони біля нори. Ще не наважуються залишити домівку.
А стара лисиця блукає лісом. Чи пощастить їй щось здобути для голодних діток? Треба без спочинку бігати, пильнувати, шукати, очікувати.
Тепер лисиця така виснажена, що дивитись на неї шкода. А колись дуже гарна була. Кожен міг замилуватись цим красивим звіром.
Та при нагоді й зараз лисиця може стати спритною і сильною. Вона може подбати про своїх лисенят.
Висновок. План допомагає висловлювати думки послідовно, не пропустити чогось важливого.
2. Усний переказ тексту за поданим планом
1) Читання тексту вчителем.
НА КЛАДЦІ
До кладки, що лежала над потічком, підійшла бабуся з кошиком. З острахом ступила на дощечку й тихенько подибала.
Неподалік Андрійко з Тимком пускали паперові кораблики. Швидка вода підхоплювала їх і несла до глибокого яру. Побачили хлопчики бабусю і засперечалися: перейде бабуся кладку чи ні.
Тим часом бабуся не втрималася на кладці і опустилася у воду, набравши повні черевики.
Хлопці підбігли до неї, допомогли вибратися на протилежний берег.
Бабуся подякувала і дістала з кошика два яблука.
Але Андрійко з Тимком почервоніли і, не взявши гостинця, побігли геть.
В. Сенцовський
2) Аналіз тексту за запитаннями вчителя.
– Хто підійшов до кладки?
– Що робили хлопчики?
– Про що вони почали сперечатися?
– Що трапилося з бабусею?
– Що зробили хлопчики?
– Як бабуся подякувала хлопчикам?
– Чи взяли гостинця хлоп’ята? Чому?
– Який висновок ви зробили для себе?
– Чого вас учить це оповідання?
3) Ознайомлення з планом (план заздалегідь записаний на закритій частині дошки).
4) Переказ тексту за поданим планом.
3. Фізкультхвилинка
4. Самостійна робота
– Прочитайте текст.
– Складіть і запишіть план оповідання.
– Доберіть заголовок. (Ластівки в капелюсі)
У нас під стріхою жили ластівки. Аж ось трапилась велика біда. Під час вітру гніздо впало і розбилось.
На землі лежало четверо жовторотих пташенят. Батьки їхні кружляли над своїми дітками і кликали на допомогу.
Василько прибив старий капелюх під стріхою і поклав туди ластів’яток. Ластівки дуже зраділи і почали годувати пташенят.
5. Перевірка виконаної роботи
– Яка тема цього тексту? Яка мета?
– Чи не траплялося вам особисто рятувати життя пташці?
– Розкажіть про це.
6. Гра “Редактор”
– Прочитайте поданий текст.
– Знайдіть у ньому недоліки, виправте їх.
– З апишіть удосконалений текст.
От лісок. Росте в лісі ялинка. Біжить через лісок зайчик. Дмухнув вітерець. Ялинка зашелестіла. Зайчик злякався. Зайчик підвівся на лапки і слухає. У лісі знову тихо.
Зрадів зайчик і почав гризти травичку. Ой! Знову щось шелестить. Зайчик перелякався. Боїться зайчик всякого шелесту.
– Яка тема цього тексту?
– Який заголовок можна запропонувати до тексту?
– Назвіть префікси у виділених словах.
7. Словникова робота
– Відгадайте загадку.
– Видно край, а дійти до нього не можна. (Горизонт)
– Розшифруйте слова і запищіть синоніми до слова горизонт. схилбоне, орбій, відоникл, крайеноб, видкругно.
(Небосхил, обрій, виднокіл, небокрай, виднокруг)
Словник: небокрай, небосхил – частина неба над лінією горизонту; обрій – лінія, де уявно стикаються небо із землею.
8. Тренувальні вправи
Завдання 1
– Доповніть приказки.
– Складіть невеличку розповідь з однією з них.
1-ша група. Умій сказати, умій і…
2-га група. Згода будує, а незгода…
3-тя група. Праця годує, а лінь…
Завдання 2. Вправляння у діалогічному мовленні
– Прочитайте виразно вірш.
Ой-ті-ті-ті, їде Сава на коті,
А Хома на квочці в шовковій сорочці.
– Куди, Хомо, їдеш в сорочці шовковій?
– Сіно косити.
– Кому?
– Корові.
– Нащо тобі корова?
– Щоб доїти.
– А навіщо молоко?
– Діточок поїти.
– Скільки осіб беруть участь у мовленні?
– Прочитайте діалог між хлопчиками.
– Як оформлюється діалог на письмі?
– З яких речень за метою висловлювання складається діалог?
– Спишіть діалог, дотримуючи розділових знаків.
9. Творча робота
– За поданим початком складіть розповідь. Доберіть заголовок.
Сьогодні Марійка на уроці рідної мови поринула у мрії. “От якби,- думала вона,- мені чарівну ручку”…
10. Перевірка виконаної роботи
V. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що означає скласти план тексту?
– Яке значення має план?
– Чому кожна частина тексту пишеться з абзацу?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ