Поняття “орфограма”

Тема: Поняття “орфограма”

Мета: ознайомити учнів з поняттям “орфограма”; вчити знаходити слова з орфограмами і перевіряти їх написання; розвивати мовлення, мислення; виховувати любов до прекрасного.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Обладнання: підручник, зошит.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Ось дзвінок сигнал подав –

До роботи час настав.

Ось і ми часу не гаймо,

А урок свій починаймо.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання

(с.6, впр. 134)

– Прочитайте складені речення.

2. Каліграфічна хвилинка

П п П п Пр пт, па пі по пт тп iп

Пиріг папір парасолька

3. Загадковий диктант

– Запишіть відгадки. До відгадок доберіть перевірні слова.

– Влітку в шубі, а взимку голе. (Дерево)

– Край шляху білявка стоїть молода,

Її прикрашає зелена фата. (Берізка)

– Без відер коромисло

Над річкою повисло,

Тут дітвора гукає:

А відер чом немає? (Веселка)

– Без голови, а ногу маємо:

Бриля на

неї одягаємо. (Гриби)

– Холодна й біла

Ліс оголила.

Скувала річку,

Струмок спинила. (Зима)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що таке орфограма.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота над загадкою (с. 62, впр. 135)

– Прочитайте загадку, уставляючи пропущені букви. Відгадайте її.

– Спишіть, уставляючи пропущені букви.

– Поставте наголоси в підкреслених словах. Яке правило ви використали, щоб правильно написати букви е чи и?

Запам’ятайте! Правильне написання, яке відповідає певним правилам, називається орфограмою. Наприклад: написання великої букви, написання апострофа та ін.

2. Робота в парах

– Змініть слова і дізнайтеся, яку букву писати в корені.

С..ло –

Л…сиця –

С..стрі –

В…ликий

С…ниця-

З…лений –

– Говорять, що в цих словах орфограма – ненаголошені е, и в корені слова, що перевіряються наголосом. Орфограма визначається й закріплюється тим чи іншим правилом (орфографічним).

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота над текстом. Розвиток мовлення (с. 61, впр. 136)

– Прочитайте текст.

– Розгляньте малюнок. Яка тема цього тексту?

– Спишіть. Підкресліть слова з орфограмою “Написання ненаголошених голосних [е], [и] у корені слів”. Доберіть до них перевірні слова.

– Визначте тип тексту та його будову. Прочитайте зачин, основну частину, кінцівку.

Золоте українське сонечко світило весело понад білим селом. Хатки ніби потопали в білому вишневому цвіту.

Зеленіли розлогі поля та луги. Над річкою височіла козацька могила. На березі зібралися хлопці-пастушки та заводили свої забави. Вівці хрумали на лузі соковиту весняну травичку (За Лесею Храпливою).

Робота в парах. Переказ тексту

2. Робота в групах (с. 61, впр. 137)

– Прочитайте текст, уставляючи пропущені букви.

– Яка тема цього тексту?

– Спишіть текст, уставляючи пропущені букви. Підкресліть слова з орфограмою “Написання ненаголошених [е], [и] у корені слів”. У дужках до них запишіть перевірні слова.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– Що вивчали на уроці?

– Що для вас було новим?

– Що таке орфограма?

– Як перевіряється орфограма “Написання ненаголошених [е], [и] у корені слів!”?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 63, впр. 138. Складіть продовження казки вправи 137 за зачином і малюнком. Запишіть.




Поняття “орфограма”