Поняття про службові слова, їх роль у реченні. Вживання службових слів для зв’язку слів у реченні. Навчальний діалог

Урок 73

Тема. Поняття про службові слова, їх роль у реченні. Вживання службових слів для зв’язку слів у реченні. Навчальний діалог

Мета: дати учням уявлення про службові слова та їх роль у реченні; формувати навички правильно вимовляти їх та писати окремо від інших слів; вчити складати текст з деформованих речень, вести діалог; виховувати любов до природи та обережність у поводженні на дорогах.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку

– Прочитайте

вірш, записаний на дошці:

Жив (на) світі дід Василь.

(У) кисіль він сипав сіль.

Цукор клав (у) холодець,

(а) (у) чай – жовтки (з) яєць.

Був дідусь наш (не) дивак,

(а) робив це просто так,

(а) робив це все (для) штуки,

(щоб) сміялися онуки.

(В. Бичко)

– Що ви помітили? (У вірші пропущені слова.)

– Вставте їх і прочитайте, що вийшло.

– Хто знає, як називаються такі слова? (Службові)

– Сьогодні ми й поговоримо про службові слова: чому вони так називаються, яка їх роль у

реченні. Також сьогодні ми вчитимемося складати текст із деформованих речень і вести діалог.

III. Робота над вивченням нового матеріалу

1. Колективна робота з підручником (вправа 37)

– Прочитайте речення.

– Яке речення відповідає даній схемі?

 Поняття про службові слова, їх роль у реченні. Вживання службових слів для звязку слів у реченні. Навчальний діалог

(Маленький зайчик вискочив на узлісся.)

– Запишіть його.

– Скільки слів у записаному реченні? (П’ять)

– Назвіть кожне слово окремо і поставте до кожного з них питання. (Маленький – який?, зайчик – хто?, вискочив – що зробив?, на узлісся – на що?)

– До якого слова в реченні не можна окремо поставити питання? (На) Підкресліть його.

– Знайдіть у другому реченні слово, до якого не можна окремо поставити питання. (В)

– Тож чи до всіх слів у нашій мові можна ставити питання? (Є слова, до яких питання поставити не можна.)

– А чи можна обійтися без цих слів у реченні? (Звичайно, ні!)

2. Хвилинка чистопису

За До Під Без

– Запишіть слова і з одним із них складіть речення. (За нашою школою великий стадіон.)

– Спробуйте до нього поставити питання.

– Дійсно, це зробити не можна, бо це слово. (Службове. І за, без, під – теж службові слова.)

3. Коментоване письмо (вправа 38)

– Прочитайте речення. Знайдіть слова, до яких не можна поставити питання.

– Слова, до яких не можна поставити питання, називають службовими. Як ви думаєте чому? (Бо вони служать для зв’язку інших слів у реченні.)

4. Фізкультхвилинка

IV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Самостійна робота (вправа 42)

– Прочитайте і спишіть словосполучення.

– За допомогою яких слів зв’язані між собою виділені слова?

– Підкресліть службові слова. (На, в, з, від, до, й, але)

2. Навчальний діалог (вправа 39)

– Прочитайте діалог.

– Прочитайте діалог за особами.

– Спробуйте в парах передати розмову, не користуючись текстом.

– Випишіть із тексту службові слова.

– Чому батьки не пускають Андрійка на ковзанку? (Бо це через дорогу, по якій цілий день сновигають машини.)

– Як треба переходити дорогу? (Дуже уважно стежити, щоб не потрапити під колеса. А краще – з дорослими.)

V. Підсумок уроку

– Як називають слова, до яких не можна поставити питання? (Службові слова) Чому? Наведіть приклади. (Часто без них не можна скласти речення. Бо службові слова служать для зв’язку слів.)

(Перелітні птахи повернулися з вирію. Я відвів молодшу сестричку до бабусі. Олівець закотився під стіл.)

VI. Домашнє завдання з інструктажем

Вправа 45.




Поняття про службові слова, їх роль у реченні. Вживання службових слів для зв’язку слів у реченні. Навчальний діалог