ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРИСЛІВНИКІВ І ПРИКМЕТНИКІВ

Мета: розширити знання учнів про прислівник як незмінну частину мови на основі його порівняння з прикметником; формувати вміння розпізнавати прислівники та прикметники; розвивати мовлення, мислення; виховувати позитивне ставлення до навчання.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Робота над прислів’ями

– Прислів’я та приказки прочитайте, поясніть. Прислівники випишіть разом з дієсловами, від яких вони залежать. Поставте питання між словами.

1) Що маєш зробити, то зроби сьогодні. 2)

Хто влітку ледарює, той взимку голодує. 3) Хто пізно приходить, той сам собі шкодить. 4) Зробили спішно, та коли б не вийшло смішно.

2. Каліграфічна хвилинка

Ол ом ал ам рп рм ряел

Веселий веселка розвеселив

– Розберіть слова за будовою. Назвіть частини мови. Які спільнокореневі слова, ще можна утворити?

3. Словникова робота

Гра “Закодовані слова”

Г

Р

О

М

А

Д

Я

Н

И

Н

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

border="1" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="0">

2 3 4 5 8

4 3 6 5

1 2 5

1 3 2 5

2 9 4

4 9 2

6 9 4

1 2 5 4

6 9 10 7

6 5 2

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як розпізнавати прислівники і прикметники.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Спостереження за мовним матеріалом

Тихо над річкою спить зачарований ліс.

Навкруги стояла тиша.

– Прочитайте речення. Визначте граматичну основу.

– Визначте частини мови. Назвіть спільнокореневі слова.

– З яким словом пов’язане слово тиша в реченні?

Стояла (що?) – тиша.

– На яке питання відповідає?

– З яким словом пов’язане слово тихо в реченні?

Спить (як?) – тихо.

– На яке питання відповідає?

– Які з цих слів змінюються?

– Яке слово змінити не можна?

2. Первинне закріплення

– Утворіть прислівники. Позначте суфікси.

Радісний –

Завтрашній –

Сумний –

Ранковий –

Вчорашній –

Вечірній –

Зимовий –

Осінній –

Літній –

Важкий –

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Поетична хвилинка

Рано-вранці у ріці

Сперечались окунці:

– Хто сміливий?

Хто з гачка

Миттю зніме черв’ячка?..

За годину наш Денис

Кошик риби гордо ніс…

Г. Сокіл

– Знайдіть у тексті прислівники та поставте до них питання.

2. Робота з орфографічним словником

– Спишіть, вставляючи пропущені букви. Складіть з одним зі слів речення.

Т..пер, вс..ди, сь..годні, вп..ред, спер..ду.

3. Вибірковий диктант

– Випишіть прислівники разом із дієсловами.

До школи готуйся заздалегідь. Завчасно склади портфель та вичисти взуття. Щоб не запізнитись до школи, виходь раніше. На вулиці не розмовляй голосно.

4. Розподільний диктант

– Розділіть прислівники і прикметники.

Веселий, весело, добрий, ніжно, восени, осінній, добре, весняний, навесні, вечірній, ранішній, вранці, ввечері.

5. Самостійна робота

– Доберіть відповідні прислівники.

(Де?) в небі летять журавлі. Ніжний пролісок (як?) тримає свою голівку. (Коли?) На галявині розцвіли перші підсніжники. (Гордо, навесні, високо)

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

– Що нового ви дізналися на уроці?

– Що виражає прислівник?

– Яка це частина мови?

– Як відрізняти прислівники від прикметників?

– З якою частиною мови зв’язуються в реченні прислівники? прикметники?

– Що означають прислівники? прикметники?

– На які питання відповідають прислівники? прикметники?

– Яку роль у реченні виконують прислівники? прикметники?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ




ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРИСЛІВНИКІВ І ПРИКМЕТНИКІВ