ПОВТОРЕННЯ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ВИДУ 36 + 7; 73

Мета: повторити окремі випадки додавання і віднімання у межах 100; формувати вміння бачити структуру задачі на дві дії; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення; виховувати наполегливість під час виконання завдань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання

2. Гра “Ромашка”

 ПОВТОРЕННЯ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ВИДУ 36 + 7; 73

3. Розв’язування рівнянь з коментуванням

Х + 64 = 87

32 + х = 75

– Як знайшли невідомий доданок?

4. Гра “Число загубилося”

(с. 11, завдання 60)

– На скільки одиниць перше число більше або менше від другого?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ

– Сьогодні ми повторимо окремі прийоми додавання і віднімання в межах 100; будемо розв’язувати задачі, які містять дворазове збільшення (зменшення) числа на кілька одиниць.

IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Повторення прийомів додавання і віднімання в межах 100

– Поясніть кожний спосіб обчислення (с. 11, завдання 61).

36 + 7 = (36 + 4) + 3 = 40 + 3 = 43

36

+ 7 = 30 + (6 + 7) = 30 + 13 = 43

Висновок. В обох способах ви одиниці додавали до одиниць. Але в першому прикладі ви число 7 розклали на зручні доданки 4 і 3, щоб доповнити 36 до 40. У другому прикладі число 36 ви розклали на розрядні доданки 30 і 6, щоб відокремити одиниці від десятків.

73 – 8 = (73 – 3) – 5 = 70 – 5 = 65

73 – 8 = 60 + (13 – 8) = 60 + 5 = 65

Висновок. У першому прикладі ви число 8 розклали на зручні доданки З і 5 та віднімали їх від 73 послідовно. У другому прикладі ви розклали зменшуване на зручні доданки 60 і 13, щоб відняти 8 від другого доданка.

2. Коментоване розв’язування кругових прикладів (с. 11, завдання 62)

– Розв’яжіть кругові приклади.

– Поясніть, яким способом обчислювали.

3. Робота над задачею (с. 11, завдання 63)

Складання короткої умови.

 ПОВТОРЕННЯ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ВИДУ 36 + 7; 73

1) Аналіз задачі.

– Чи можна одразу дізнатися, скільки взяли цукру? (Ні)

– Що треба дізнатися, щоб дізнатися скільки взяли цукру? (Треба дізнатися, скільки взяли води.)

– Якою дією? (Відніманням)

– Чому? (В умові сказано “на 50 кг менше”)

– Як дізнатися? (65 – 50)

– Чи можна тепер дати відповідь на питання задачі? (Так)

– Яку дію треба виконати? Чому? (Дію додавання, тому що в умові сказано “на 5 кг більше”).

2) Самостійне розв’язування задачі.

3) Перевірка розв’язання.

– Прочитайте відповідь. (20 кг)

– Скільки дій у задачі? (Дві)

– Чому? (Не вистачало даних в умові – скільки взяли води.)

Фізкультхвилинка

V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ

1. Самостійна робота (с. 12, завдання 65)

1 варіант – 1-й рядок прикладів.

2 варіант – 2-й рядок прикладів.

Взаємоперевірка робіт.

2. Робота в парах (с. 12, завдання 66)

Один учень розв’язує приклад на додавання, а його сусід по парті виконує перевірку відніманням.

3. Робота над задачею (с. 12, завдання 64)

– Розгляньте малюнок.

– Яку відстань може пройти Лисеня, якщо йтиме по стежині?

– Яку відстань може пройти Лисеня, якщо йтиме навпростець через лужок?

– Який шлях коротший?

– На скільки метрів?

– Як дізналися? (50 – 16 = 34 (м))

4. Завдання з логічним навантаженням (с. 12, завдання 67)

Відповіді: 5 червоних троянд; 5 білих троянд; 3 червоні і 2 білі троянди; 3 білі і 2 червоні троянди; 4 червоні і 1 біла троянди; 4 білі і 1 червона троянди.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– Що цікавого дізналися на уроці?

– Якщо число треба збільшити на кілька одиниць, то виконаємо дію…

– Якщо число треба зменшити на кілька одиниць, то виконаємо дію…

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 12, завдання 68; 69.




ПОВТОРЕННЯ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ВИДУ 36 + 7; 73