Урок 49
Тема. Повторення вивченого про прикметник як частину мови. Спостереження за роллю прикметників у мовленні
Мета: проаналізувати знання, уміння та навички, виявлені учнями під час контрольної роботи; актуалізувати знання про прикметник і його значення у мовленні; розвивати вміння порівнювати мовні явища; виховувати любов до художнього мовлення.
ХІД УРОКУ
I. Аналіз контрольної роботи
II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання
– Виберіть із вірша (з дошки) прикметники.
Ми любимо весну,
Зелену,
Грімницю у тучі,
І дощик співучий,
І луки широкі,
І ріки глибокі,
І поле веселе,
І рідні оселі,
І цвіт у маю –
Всю землю свою.
(М. Стельмах)
– За якими ознаками ви визначили, що ці слова є прикметниками? (Вчитель фіксує на дошці відповіді дітей.)
III. Оголошення теми й мети уроку
– Сьогодні ми розпочнемо знайомство з прикметником, згадаємо, що ми вже знаємо про цю частину мови, з’ясуємо її роль у мові.
IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
1. Складання розповіді про прикметник Гра “Ланцюжок”
– За опорою, складеною
Перший учень починає, потім називає ім’я того, хто продовжить розповідь. Вчитель звертає увагу на послідовність і логічність розповіді.
2. Аналітична робота (за вправою 192)
Вправу виконати усно колективно.
– Яку роль відіграють прикметники у мові?
3. Колективна робота із вправою 191
– Давайте звіримо свої спостереження із думкою Л. Лужецької. Прочитайте її вірш у вправі 191.
V. Закріплення та систематизація знань
1. Робота із загадками (за вправою 190)
Додаткове завдання
Випишіть три словосполучення “іменник + прикметник”. Яке слово є головним у цих словосполученнях?
2. Творча робота. Гра “Хто більше?”
Вчитель пропонує дітям іменник і просить дібрати до нього прикметники. Хто останній – той і перемагає.
Наприклад: сніг – білий, пухнастий, м’який, холодний, лапатий, тихий і т. ін.
3. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання
VI. Підсумок уроку
– З якою частиною мови ми розпочали сьогодні знайомство?
– Зверніть увагу на опорну схему, складену нами на початку уроку. Які уточнення ви внесли б у неї наприкінці уроку?
– Які питання про прикметник ви хотіли б поставити одне одному? Спробуйте скласти творчі запитання. Поставте їх, кому забажаєте.
VII. Домашнє завдання
Вправа 193 (3), підготувати усний твір-мініатюру про прикметник.