Позначення м’якості приголосних буквами і, я, ю, є

ЗВУКИ І БУКВИ. СКЛАД. НАГОЛОС

§8 Позначення м’якості приголосних буквами і, я, ю, є

145. 1. Прочитай уголос склади парами. Вимов попарно приголосні звуки.

Да – дя, не – не, лу – лю, ти – ті.

2. Назви букви, які підказали тобі, що приголосні, позначені виділеними буквами, треба вимовляти м’яко.

Букви і, я, ю, е позначають м’якість попередніх приголосних звуків: ні – [н’і], ня – [н’а], ню – [н’у]р не – [н’е].

146.1. Прочитай і спиши речення.

Сійся, родися, колосом розвийся, засівайся, ниво, людям на добро!

(Василь Симоненко).

2. Знайди слова з м’якими приголосними звуками. Вимов ці звуки.

3. Виділені слова поділи для переносу.

Пам’ятай! Буква й завжди позначає м’який приголосний звук [й].

4. Назви слово у вірші, у якому всі приголосні звуки м’які.

147. 1. Розглянь малюнок і прочитай вірш. З чого видно, що люди бережливо ставляться до природи, охороняють її?

ЛІСОВА КРИНИЧКА

На зеленій галявині,

Де росяна трава,

Дзюркотить криниченька,

Чиста, лісова.

Ми збирали ягоди,

Забрели

сюди.

Відпочити в затишку

Сіли край води.

Наталя Забіла

 Позначення мякості приголосних буквами і, я, ю, є

2. Спиши виділені слова. Вимов м’які приголосні звуки. Букви, якими позначено м’якість цих звуків, підкресли двома рисками.

 Позначення мякості приголосних буквами і, я, ю, є

148. Попрацюйте разом! Назвіть звуки (не букви), які треба додати до частинки слова – інь, щоб утворилися такі слова: тінь, лінь, дзінь. Якими буквами позначено ці звуки?

А якою буквою позначено їх м’якість?

149. 1. Прочитай вірш. Вивчи напам’ять і запиши його з пам’яті.

По діброві вітер виє,

Гуляє по полю,

Край дороги гне тополю

До самого долу.

Тарас Шевченко

2. Вимов кожен приголосний звук у виділених словах. Які різні звуки в цих словах позначає буква л? Яка буква вживається для позначення м’якості приголосного звука [л’] у слові полю?

Слово про слово

Діброва – листяний ліс, де найбільше дубів.

Урок розвитку мовлення

150. Попрацюйте разом! 1. Візьміть участь у діалозі вчителя з учнями.

ЯК ТВОРЯТЬСЯ ТКАНИНИ?

-З чого одяг у людини? Ну, звичайно ж із…

– Тканини!

– З чого робляться тканини? Із травинок? З павутини? І на вас, і на мені з павутини одяг?

– НІ!

-А із чого ж утворили нам тканини ці усі?

– Із ниток!

– Нитка! Робиться вона із тонкого…

– Волокна!

– Є волокна натуральні: вовняні і конопляні, і природні шовкопрядні, і лляні, і…

– Бавовняні!

– Хто? Які майстри чудові роблять нитки кольорові?

 Позначення мякості приголосних буквами і, я, ю, є

Відгадаймо цю загадку! Це прядильниці на…

– Прядках!

– Ні! Сьогодні в наших хатах перестали прясти-ткати. Нитки нам прядуть верстати на прядильних…

– Комбінатах!

– Який майстер і машини виткали для нас тканини, модні, барвами багаті? Ткач на ткацькому…

– Верстаті!

– У природи є ткачі, що працюють і вночі. Із тонкої павутини візерунок роблять дивний, їх майстерні – це кутки, а “ткач” – це…

– Павуки!

Володимир Тименко

Слово про слово

Льон – трав’яниста рослина, зі стебел якої виготовляють волокно, а з насіння – олію. Бавовник – рослина з насінням, вкритим пухнастим волокном, з якого виробляють пряжу.

2. Потренуйтеся читати діалог в особах (учителя й учнів).

3. Зробіть звуко-буквений аналіз виділених слів.

151. 1. Прочитай початок легенди. Спиши його.

Жила на горі Олімп богиня Афіна Паллада, дочка головного бога – Зевса-громовержця. Вона була покровителькою героїв Греції і неперевершеною ткалею. Усіх дівчат вона навчала рукоділля, і така майстриня була, що ніхто не наважувався змагатися з нею.

2. У другому реченні підкресли слова з м’якими приголосними звуками. Поясни способи позначення м’якості приголосних звуків у цих словах.

152. Попрацюйте в парах! 1. Прочитайте діалог в особах.

Хлопчик підняв із землі залізний гак і кинув. Дідусь запитав:

– Навіщо ти добро розкидаєш?

Онук здивувався:

– А для чого залізяка? Її ж не можна їсти. На це дідусь йому гак відповів:

– Залізом хліб добувають (За Львом Толстим).

2. Поясніть, як ви розумієте слова дідуся.

3. Вимовте приголосні звуки у виділеному слові. Які з них тверді, а які – м’які? Якими буквами позначено м’якість приголосних звуків?

153. Попрацюйте разом! 1. Прочитайте загадку і знайдіть

Сховану в ній відгадку.

Пахнуть свіжістю поля.

Лискотить масна рілля.

Угрузає в землю ніж.

Горне борозну леміш.

Василь Довжик

2. Вимовте кінцевий голосний звуку виділених словах.

3. Чому звук [а] в словах поля і масна позначений різними буквами – а і я?

 Позначення мякості приголосних буквами і, я, ю, є

Слово про слово

Леміш – частина плуга, що підрізує шар землі знизу. Рілля – виоране поле.

154. 1. Допиши прислів’я, знайшовши його продовження в правому стовпнику.

Осінній день

Посієш вчасно –

Посій у пору –

Будеш мати зерна гору,

Зиму годує,

Вродить рясно.

2. Склади звукову модель слова рясно.

155. 1. Прочитайте уривки з віршів і спиши.

1. Бачить хлопчик: садять сад,- він поміг кінчити ряд.

Платон Воронько

2. Батьківщина – це труд і свято, Батьківщина – це мама й тато.

Анатолій Костецький

 Позначення мякості приголосних буквами і, я, ю, є

2. Назви слова в рядках, які закінчуються однаково. Які звуки в цих словах однакові?

3. Поміркуй, замість якого слова у першому уривку вжито слово він. Поясни, з якою метою.




Позначення м’якості приголосних буквами і, я, ю, є