Практична робота “Створення ескізу аплікації та перенесення малюнка на папір”

Розділ 2. ОЗДОБЛЕННЯ ВИРОБІВ АПЛІКАЦІЄЮ

Уроки № 5-6

Тема. АПЛІКАЦІЯ ЯК ВИД ХУДОЖНЬОГО ОЗДОБЛЕННЯ ВИРОБІВ

Практична робота “Створення ескізу аплікації та перенесення малюнка на папір”

Мета уроку:

Навчальна: систематизувати знання учнів про аплікацію: основні види аплікацій та інструменти, пристосування й матеріали для їхнього виготовлення, формувати вміння розробляти ескізи аплікацій та переносити малюнок на папір;

Розвивальна: розвивати фантазію, образне мислення (ознайомлення з професією дизайнера);

Виховна:

виховувати уважність, культуру праці.

Обладнання, матеріали та наочність: виставка робіт (аплікація з використанням різних матеріалів), картон, папір для ескізів та копіювальний, калька, олівці простий та кольорові, малюнки для аплікацій.

Об’єкт праці: ескіз для аплікації.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Перевірка наявності учнів; підготовленості їх до уроку, створення позитивного емоційного настрою.

Бажаю усім, щоб до кожного

з вас

Завітало натхнення сьогодні у клас

І збудило бажання здобути знання,

Щоб потім життям ви не йшли навмання.

Щоб вам захотілось новеньке пізнати,

Самим научитись та інших навчати.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

На попередніх уроках ви здобули деякі необхідні знання й зараз ці знання допоможуть вам вправно розгадати кросворд.

 Практична робота Створення ескізу аплікації та перенесення малюнка на папір

Питання до кросворду

1. Волокна, наявні в природі. (Натуральні)

2. Волокно завдовжки близько сотні метрів, яке отримують із коконів деяких метеликів. (Шовк)

3. Давній письменник Аполлоній Родоський у книзі “Аргонавтика” розповідає: Язон і Медея, припливши в Колхіду, знайшли в долині дуб, на якому висіло руно, подібне до яблука, що сяяло на вранішньому сонці. З яких волокон складалось руно? (Вовна)

4. “За селом з’явилось море, синє-синє, неозоре. То не казка і не сон – то зацвів у полі… (льон).

5. Матеріал, який отримують із пряжі склеюванням або скручуванням. (Нитки)

6. Міцні, тонкі, гнучкі й пружні ворсинки. (Волокна)

7. Матеріал, який отримують, скручуючи окремі текстильні волокна між собою. (Пряжа)

Питання для обговорення

– Що називають тканиною? Для чого використовують тканини?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Одне з можливих застосувань тканини – це виготовлення аплікації.

– Чи зустрічалися ви з поняттям “аплікація” ?

– Які аплікації виготовляли на уроках у початкових класах?

– Які матеріали використовували?

– Чи сподобався вам результат вашої роботи, чи знайшов ваш виріб застосування?

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ

Аплікація – це один із видів декоративно-ужиткового мистецтва, знайомство з яким ви продовжуватимете найближчим часом. Тема сьогоднішнього уроку: “Аплікація як вид художнього оздоблення виробів”.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота з підручником

– Що називають аплікацією? Знайдіть відповідь у тексті підручника на с. 34.

2. Інформаційні повідомлення учнів “Історія виникнення аплікації з текстильних матеріалів”

1-й учень. Аплікація – це один із найдавніших видів декоративно-ужиткового мистецтва. Вона виникла понад дві тисячі років, тому й відома багатьом народам світу. Виникнення аплікації пов’язане з давньою культурою народів-кочівників. Вони прикрашали свій одяг, взуття, упряж і житло візерунками зі шматків шкіри, хутра, берести. Пізніше для оздоблення одягу почали застосовувати різні тканини. Безцінні твори скіфського мистецтва знайдені в похованнях на території України: фрагменти костюма із повсті, майстерно оздоблені вишивкою й аплікацією. Багато народностей використовують і зараз аплікацію для оформлення національного костюма.

2-й учень. Аплікаціями зі шкіри з давніх-давен оздоблювали жіночий та чоловічий одяг: корсетки, фартухи, свитки, кожухи, предмети побуту й господарства. Зараз у техніці аплікації можна виготовити безліч виробів: панно, штори, скатертину, ковдру, постільну білизну, сумку для дрібничок, газетницю, оздобити одяг для дорослих і дітей тощо.

(Діти розглядають вироби, оздоблені аплікацією.)

3. Висновок учителя

Аплікацію з текстильних і нетканих матеріалів застосовують:

– для оздоблення одягу, предметів домашнього вжитку;

– для створення декоративних виробів;

– для ремонту одягу – за її допомогою можна замаскувати шов чи зношене місце.

Із основними видами аплікації можна ознайомитися на підставі тексту та ілюстрацій у підручнику на с. 35-38 підручника.

4. Інструменти, пристосування й матеріали для виготовлення аплікації (с. 43 підручника)

Загадки про інструменти

– Тоненьке, кругленьке, серце чорненьке.

Хто на його слід погляне, думку його взнає.

Чорний Іван, дерев’яний жупан:

Де носом проведе, там помітку кладе. (Олівець)

– Різних кольорів бувають, дерев’яний одяг мають.

– Намалюють квітку, кішку, Дід Мороза, сани, шишку. (Кольорові олівці)

– Майстер викував уміло два однакові ножі.

Дуже зустрічі зраділи два однакові ножі.

Обнялись, і роз’єднати їх уже ніхто не зміг.

Підкажіть, як називати почали відтоді їх? (Ножиці)

– Маленьке, біленьке, по чорному полю стрибає і слід залишає. (Крейда)

– Тонка, довга, одновуха, усіх людей одягає, сама одягу немає. Що це? (Голка)

– Я блискуча, гостренька, маю вічко маленьке, за собою несу довгу-довгу косу. (Голка з ниткою)

– Маленький хлопчик, зліз на стовпчик, одягу не носить, їсти не просить. Личко рябе. Що воно таке? (Наперсток)

– Водить дружбу з олівцями, зошитами, папірцями.

На малюнку щось не те? Вмить вона його зітре! (Гумка)

– Порахує сантиметри, а як треба – міліметри!

– Рівно лінії проводить, з олівцем за ручку ходить. (Лінійка)

– Відірвалися листочки? Треба склеїти шнурочки?

Допоможе повсякчас, ще й причепиться до нас! (Клей)

5. Ознайомлення з професією дизайнера (с. 101 підручника)

Дизайнер – людина, що займається дизайном, тобто оформленням будь-чого.

VI. ПРАКТИЧНА РОБОТА “СТВОРЕННЯ ЕСКІЗУ АПЛІКАЦІЇ ТА ПЕРЕНЕСЕННЯ МАЛЮНКА НА ПАПІР” (ІНСТРУКЦІЯ В ПІДРУЧНИКУ НА С. 42)

1. Аналіз завдань практичної роботи

2. Забезпечення необхідними інструментами та матеріалами

3. Правила безпечної праці, організація робочого місця та санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання завдань практичної роботи

4. Самостійне виконання завдань практичної роботи за інструкційними картками

5. Контроль учителя з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів

6. Поточний інструктаж (індивідуальний, груповий, якщо необхідно)

7. Підбиття підсумків практичної роботи:

– демонстрування кращих робіт;

– аналіз недоліків у результатах роботи та шляхи їх усунення;

– оцінювання результатів практичної роботи.

VII. РЕФЛЕКСІЯ

– Чи виправдались ваші очікування і сподівання?

– Що винесли для себе особисто з уроку:

– для розвитку розуму;

– для практичної майстерності;

– для духовного удосконалення?

VIII. МОТИВАЦІЯ ОЦІНОК ЗА УРОК, ВИСТАВЛЕННЯ ЇХ У ЖУРНАЛ, ЩОДЕННИКИ

IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

– Прочитати с. 32-42 підручника, відповісти на питання 4, (с. 42 підручника);

– Підібрати тканини для виготовлення аплікації.

X. ПРИБИРАННЯ РОБОЧОГО МІСЦЯ

БАНК ІДЕЙ

 Практична робота Створення ескізу аплікації та перенесення малюнка на папір

 Практична робота Створення ескізу аплікації та перенесення малюнка на папір

 Практична робота Створення ескізу аплікації та перенесення малюнка на папір

 Практична робота Створення ескізу аплікації та перенесення малюнка на папір

 Практична робота Створення ескізу аплікації та перенесення малюнка на папір

 Практична робота Створення ескізу аплікації та перенесення малюнка на папір




Практична робота “Створення ескізу аплікації та перенесення малюнка на папір”