Мета: закріплювати вміння учнів визначати відмінок прикметників у реченні за питаннями, закінченням та відмінком іменника; перевірити орфографічну та пунктуаційну грамотність учнів; розвивати акуратність; виховувати культуру оформлення письмових робіт.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ. ДИКТАНТ
ЧАРІВНИЦЯ-ЗИМА
Підморозило. Тоненька прозора крига засклила і швидку річку, й тихе озеро. Це прийшла зима. Ходить вона по долинах і горах. Тихо ступає у великих валянках. Сипле
Скрізь свою чарівну картину творить. Вирядила зима сосни і ялини в пухнасті снігові шуби. Молоденькі деревця закутала білими м’якими ковдрами. Застелила поля срібними скатертинами.
Виглянуло сонечко. Засвітились сніги. Сині, червоні, зелені вогники замигтіли на землі, на деревах і кущах.
Яка гарна чарівниця-зима! (71 слово)
ЗОЛОТІ СТРІЧКИ
Ростуть над ставом дві берези. Стрункі, високі, білокорі. Опустили берези зелене віття. Віє вітер – розчісує коси. Тихо шепоче листя беріз. Це вони про щось розмовляють.
Однієї ночі стало холодно. На траві заблищали білі кристалики
У ВЕДМЕЖОМУ ЛІГВІ
Ранньої зими тільки випаде сніг, залягають у свої лігва ведмеді. Старанно і вміло в лісовій глушині лаштують вони ці зимові барлоги. М’якою запашною хвоєю, корою молодих ялинок, сухим лісовим мохом ведмеді вистилають своє житло.
Як тільки цюкнуть у лісі морози, засинають у барлогах ведмеді.
Пізньої зими родяться у ведмедиць сліпі ведмежата.
Тільки у велику відлигу ведмідь прокидається. Вигляне з лігва, подивиться на зимовий ліс – і знову вкладається спати. (73 слова)
(За І. Соколовим-Микитовим)
Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити:
Раз – підняти руки вгору,
Два – нагнутися додолу,
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги.
Три, чотири – прямо стати,
Будем знову починати.
Хто зуміє присідати
І ногам роботу дати?
Раз – піднялись, два присіли,
Хай мужніє наше тіло.
Хто втомився присідати,
Може вже відпочивати.
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ Гра “Прикметник загубився” (за вправою 199, с. 90)
– Підготуйтеся до виразного читання вірша С. Гордієнко.
– Назвіть “загублені” прикметники. Визначте їх відмінок.
(У золотавому (М. в.), п’янку (З. в.), тонкий (Н. в.), ніжний (Н. в.), пухнастий (З. в.), білий (З. в.))
Словникова скарбничка
– Як ви розумієте значення слова тепер?
Тепер – час, що вказує на момент мовлення.
Гра “Речення з відкритим кінцем”
Учитель пропонує учням, висловлюючись, закінчити речення, використовуючи пари слів.
Наприклад: вчора – сьогодні.
Вчора я не виправив помилки, тому сьогодні доводиться виправляти вдвічі більше.
Тоді – тепер.
Сьогодні – завтра.
Дуже давно – тепер.
Гра “Прикметник зміни – текст утвори” (за вправою 200, с. 90)
Учні мовчки читають текст, змінюючи початкову форму прикметників, поданих у дужках.
– Про кого йдеться у тексті?
– Де вони з’явилися вперше?
– Чому вони мають таку кумедну назву Снігоборідьки?
“Ланцюжком” учні називають прикметники з тексту та визначають їх число і відмінок.
Робота над прислів’ями та прикметами (за вправою201, с. 90-91)
– Прочитайте народні прикмети.
– Яка з них зацікавила вас найбільше?
– Прочитайте прислів’я.
– Як ви зрозуміли зміст цього прислів’я?
– Назвіть прикметники, які зустрілися вам у прислів’ї та прикметах.
– У якій формі вони стоять? (У початковій)
– Провідміняйте один з прикметників.
ПІДСУМОК УРОКУ
– Що повторили на уроці?
– Яку роль відіграють прикметники у мовленні?
– Які труднощі виникли під час написання диктанту?
– Що потрібно зробити, щоб їх подолати?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 202 (с. 91).