Права держави корпоративні

Права держави корпоративні – правовий інструмент державного регулювання діяльності відкритих акціонерних компаній, що базується на частці держави у статутному фонді таких компаній і передбачає її участь в управлінні та привласненні частки доходу. Залежно від частки державної власності в акціонерних компаніях держава може: 1) контролювати ухвалення рішень з усіх питань або блокувати їх (якщо частка держави перевищує 50%, що означає наявність у неї контрольного пакета акцій); 2) може блокувати ухвалення рішень про внесення змін до статуту,

призупинення діяльності акціонерної компанії, створення чи ліквідацію дочірніх підприємств та ін. (за наявності у держави блокуючого пакета акцій, що становить від 25% плюс 1 акція до 50%); 3) блокувати ухвалення загальними зборами акціонерів рішень про скликання позачергових зборів, включати до порядку денного власні питання та вимагати проведення ревізійною комісією перевірки фінансово-господарської діяльності та ін. (за наявності пакета акцій до 25%). При здійсненні роздержавлення (в т. ч. приватизації) у 2000-2004 в Україні держава мала право закріплювати за собою контрольний пакет акцій лише відкритих акціонерних
компаній, створених на базі цілісних майнових комплексів підприємств або тих, що посідали монопольне становище в країні чи мали стратегічне значення для економіки та безпеки держави – група Т”. Держава 2001 була великим акціонером у 2200 акціонерних компаніях, вартість державних активів в акціях, паях, частках перевищувала 9 млрд грн, а з урахуванням П. д. к., які ще не реалізовані згідно з планами розміщення акцій, частка держави перевищує 50% відкритих акціонерних компаній, контрольний пакет акцій – 20%. Проте П. д. к. реалізується неефективно, свідченням чого є мізерна частка привласнюваних нею дивідендів (менше 0,5% 1998) і збільшення кількості банкрутств підприємств з державною власністю у 90-х XX ст. На початку 2004 Фонд державного майна управляв П. д. к. в 1253 відкритих акціонерних компаніях і 12 холдингових компаніях із 34 створених державою. Реально було закріплено за державою лише 55 пакетів. Уряд почав упорядковувати цю сферу лише 2005. Загалом держава повинна організувати комплексний контроль за розподілом дивідендів та їх надходженням до державного бюджету, за використанням і збереженням державної власності, за раціональним використанням інвестицій тощо.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


Права держави корпоративні - Економічний словник


Права держави корпоративні