ПРЕСТИЖ СОЦІАЛЬНИЙ

Соціологія короткий енциклопедичний словник

ПРЕСТИЖ СОЦІАЛЬНИЙ (від франц. prestige – чарування, чари, від лат. prestigium – ілюзія, обман почуттів) – співвідносна оцінка соціальної ваги різних об’єктів, явищ, яку поділяють члени певного суспільства, групи на підставі прийнятої системи цінностей. Об’єктивним критерієм такої оцінки, зрештою, є здатність предмета задовольняти деяку сусп. потребу, але безпосередньою підставою може послугувати будь-яка соціальна якість, що сприймається як бажана, принадна чи схвальна. Хоча П. с. є складним

опосередкуванням багатьох чинників і формується здебільшого шляхом стереотипізації, його все ж прийнято розглядати як важливу складову соціального статусу, а отже, як реальний показник наявної соціальної диференціації. Рейтинги П. с. широко використовуються наукою для дослідження ціннісної системи певних суспільств, спільнот тощо.

П. с. може набувати, за М. Вебером, як позитивних, так і негативних значень. Високий ранг в ієрархії П. с. спонукає людей до відповідної поведінки, стимулює певний соціальний вибір. Тому, впливаючи засобами масової інформації, мистецтва тощо на громадську думку, можна

дещо змінювати наявну ієрархію П. с. або ж послаблювати дію престижних міркувань у мотивації соціальної поведінки індивідів та груп. Саме в такий спосіб здебільшого і здійснюється коригуючий вплив на спрямованість та інтенсивність певних соціальних процесів: міграції, електоральної поведінки, коливань моди тощо. В сучасних індустріальних суспільствах найбільшого поширення набули соціол. дослідження престижу професійних занять.

Шкала його показників разом з відповідними шкалами рівня освіти, кваліфікації, майнового стану і владних повноважень якраз і утворює найбільш адекватну картину соціально-статусного розшарування цих суспільств.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3,50 out of 5)


ПРЕСТИЖ СОЦІАЛЬНИЙ - Довідник з соціології


ПРЕСТИЖ СОЦІАЛЬНИЙ