ПРИГОДИ ВІТЕРЦЮ

ОРІЄНТОВНІ ПЛАНИ-КОНСПЕКТИ УРОКІВ

Тема 3. КОМПОЗИЦІЙНІ ПРИЙОМИ У ГРАФІЦІ ТА ЖИВОПИСІ (9 годин)

Урок № 21. ПРИГОДИ ВІТЕРЦЮ

Мета:

– ознайомити учнів з поняттями “статична” та “динамічна” композиція, елементарним передаванням динамічного стану об’єктів (вітер);

– розвивати уяву, вміння спостерігати, аналізувати стан природи, формувати естетичні почуття, зацікавленість творами образотворчого мистецтва;

– виховувати любов та дбайливе ставлення до природи.

Оснащення

– Матеріали та

інструменти: папір для малювання, кольорові олівці.

– Зоровий ряд: репродукції картин (М. Бурачек “Реве та стогне Дніпр широкий…”, Ж.-Б.-К. Коро “Пейзаж із вітряною погодою”, і. Шишкін “Ялинковий ліс”, С. Васильківський “На Харківщині. Пейзаж з волами”).

– Літературний ряд: загадки про вітер; уривок з вірша Олександра Олеся.

Тип уроку: комбінований урок.

Словник термінів

Статика – у мистецтві – стан спокою і рівноваги.

Динаміка – зорове сприйняття руху, спрямованості форми. Художник-пейзажист – художник, який зображує пейзажі.

Хід уроку

1.

ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку

2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Спочатку відгадайте загадку.

Є на світі кінь – усьому світу не вдержати.

Так, це вітер. Як ви вважаєте, чому вітер порівнюють із конем?

Послухайте про тих, хто завжди протистоїть вітру.

Зламав їх вік… Ростуть малі…

І тільки вітер пронесеться,

Вже ліс і труситься, і гнеться,

І просить ласки на землі.

<…>

Столітні велетні-дуби,

Бувало, в бурю і негоду

Шумлять, дивуючи природу,

І ждуть з піснями боротьби.

(Олександр Олесь )

Саме цим ми сьогодні й займатимемося – дізнаємось, якими засобами передають художники рух у природі.

3. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

¦ Чи змінюється щось на вулиці, коли дме легенький вітерець? А якщо завиває сильний вітер?

¦ Якими зображувальними засобами можна передати рух у природі на малюнку?

4. ВИКЛАДАННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель. Подивімось на дві картини – Миколи Григоровича Бурачека “Реве та стогне Дніпр широкий…” та Івана Івановича Шишкіна “Ялинковий ліс” (аналізування наочності). Чим вони відрізняються? На роботі І. І. Шишкіна тиша та спокій, ялинковий ліс наче замер в очікуванні чогось. Такі роботи у мистецтві називають статичними, тобто нерухливими.

Статика – у мистецтві – стан спокою і рівноваги (запис до словничків). Зовсім по-іншому виглядає робота Миколи Григоровича Бурачека.

Коли дивишся на цей твір, то таке враження, наче чуєш пісню на слова видатного українського поета й художника Тараса Григоровича Шевченка:

Реве та стогне

Дніпр широкий,

Сердитий вітер завива,

Додолу верби гне високі,

Горами хвилю підійма.

Що ж нам нагадує цю пісню? Ми бачимо сильний вітер, який зобразив художник. Те, що вітер дуже сильний, ми розуміємо, дивлячись на дерева, зображені на картині. Вони ледь встояли під напором вітру, їх гілля гнеться аж додолу. Про такі роботи говорять, що вони динамічні, тобто передають рух.

Динаміка – зорове сприйняття руху (запис до словничків).

Кожен народ любить та береже природу рідного краю, милується нею. Художники оспівують її у своїх творах. Художників, які створюють пейзажі, називають художниками-пейзажистами.

Подивіться на роботи відомих художників-пейзажистів Жан-Батиста-Каміля Коро “Пейзаж з вітряною погодою” та Сергія Івановича Васильківського “На Харківщині. Пейзаж з волами” (аналізування наочності).

¦ Які відчуття вони викликають?

¦ Яку з цих робіт ми можемо назвати статичною, а яку – динамічною?

Фізкультхвилинка

Віє вітер нам в лице,

(Кистями рук обмахують обличчя.)

Нахиляє деревце.

(Нахили тулуба ліворуч-праворуч.)

Вітерець все тихше,

(Присідають.)

Деревце все вище.

(Руки вгору, тягнуться на носках.)

Раз – підняти руки вгору,

(Далі діти виконують рухи

Два – схилитися додолу,

За текстом вірша.)

Не згинайте, діти, ноги,

Як торкаєтесь підлоги.

Три, чотири – прямо стати.

Будем знову починати.

Пальчикова гімнастика

Розташувати кисті рук перед собою, долонями до себе. Пальці розведені в сторони та напружені.

Вітер залетів у гай.

(Качати кистями з боку у бік.)

Ти дерева не гойдай,

(Качати кистями додолу-догори,

Дуже гілки не клони,

Не згинаючи пальців.)

Щоб не тріснули вони!

(Струсити кистями рук.)

Навчальна вправа

На окремому аркуші невеличкого розміру намалювати дерево – тихої, спокійної погоди та вітряної.

5. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ

Зображення дерев під час вітру (у динамічному стані)

6. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ

¦ Яку погоду ми сьогодні зображували?

¦ За допомогою чого ми передавали відчуття вітру на своїх роботах?

¦ Як називаються художники, які малюють пейзажі?

¦ Що таке статика? А динаміка?

7. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку, перегляд дитячих робіт, демонстрування кращих).

2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: принести папір для малювання, гуаш, пензлі.

3. Проголошення уроку завершеним.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3,00 out of 5)


ПРИГОДИ ВІТЕРЦЮ - Плани-конспекти уроків по образотворчому мистецтву


ПРИГОДИ ВІТЕРЦЮ