Урок 62
Тема. Прикметники, близькі й протилежні за значенням. Вживання прикметників у переносному значенні. Складання вітання
Мета: закріпити знання про прикметник; активізувати словниковий запас учнів шляхом добору слів, близьких і протилежних за значенням, вживання прикметників у переносному значенні; розвивати зв’язне мовлення учнів; виховувати доброзичливість і повагу для традицій народу.
Обладнання: різні види вітальних листівок.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і мотивація
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 273)
– Прочитайте речення, які ви записали.
– Які запитання ви поставили до назв – ознак предметів? Наведіть приклади.
2. Хвилинка чистопису
Св ві аз свіжий
– Доберіть із цими буквосполученнями слова – ознаки предметів. (Світлий, вічний, казковий, газетний, вітряний, святковий)
– Поділіть три слова (за вибором) для переносу різними способами.
– До якого ви слова можете дібрати протилежне за значенням?
III. Повідомлення теми й мети уроку
– Сьогодні ми й вчитимемось добирати близькі і протилежні за значенням
IV. Робота над вивченням нового матеріалу
1. Колективна робота з підручником (вправа 274)
– Прочитайте текст. Замініть у ньому назви ознак іншими, протилежними за значенням.
– Запишіть текст, що утворився.
– За допомогою питань усно встановіть зв’язок між словами в першому реченні.
2. Робота в парах (вправа 276)
– Прочитайте.
– Поясніть малому Миколці, що означає в цьому реченні слово сира. Доберіть до нього слова близьке і протилежне за значенням. (Волога; суха)
3. Самостійна робота (вправа 275)
– Прочитайте. До поданих назв ознак доберіть за зразком протилежні за значенням і запишіть.
4. Фізкультхвилинка
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Колективна робота з підручником (вправа 277)
– Прочитайте текст за особами.
– Про що ви дізналися з прочитаного? Дайте відповідь письмово.
– Із другого речення випишіть слово, правопис якого треба запам’ятати.
2. Коментоване письмо (вправа 278)
– До поданих назв предметів допишіть назви ознак дрібний або мілкий відповідно до змісту.
– До слів дрібний і мілкий доберіть слова, протилежні за значенням. (Дрібний – крупний, великий; мілкий – глибокий)
3. Розвиток зв’язного мовлення (вправа 279)
Після бесіди з учнями про новорічне свято вони вибирають листівку, яку будуть підписувати.
– Прочитайте вітальну листівку на с. 126.
– За зразком цієї листівки складіть вітання другові чи подрузі.
Любий Валерику!
З Новим роком!
Гарних тобі успіхів у навчанні.
Міцного здоров’я!
Веселих зимових канікул.
Твоя подружка Світланка
– Напишіть вітання на листівку.
– Перевірте, чи немає помилок.
– Подаруйте свою листівку другові чи подрузі, яких ви хочете привітати зі святом.
VI. Підсумок уроку
– На які питання відповідають слова – назви ознак?
– З якими словами в реченні зв’язуються слова, що відповідають на питання який? яка? яке? які?
– Що на уроці найбільше сподобалося?