Прикметники, близькі й протилежні за значенням. Вживання прикметників у переносному значенні. Складання вітання

Урок 62

Тема. Прикметники, близькі й протилежні за значенням. Вживання прикметників у переносному значенні. Складання вітання

Мета: закріпити знання про прикметник; активізувати словниковий запас учнів шляхом добору слів, близьких і протилежних за значенням, вживання прикметників у переносному значенні; розвивати зв’язне мовлення учнів; виховувати доброзичливість і повагу для традицій народу.

Обладнання: різні види вітальних листівок.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і мотивація

навчання

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 273)

– Прочитайте речення, які ви записали.

– Які запитання ви поставили до назв – ознак предметів? Наведіть приклади.

2. Хвилинка чистопису

Св ві аз свіжий

– Доберіть із цими буквосполученнями слова – ознаки предметів. (Світлий, вічний, казковий, газетний, вітряний, святковий)

– Поділіть три слова (за вибором) для переносу різними способами.

– До якого ви слова можете дібрати протилежне за значенням?

III.

Повідомлення теми й мети уроку

– Сьогодні ми й вчитимемось добирати близькі і протилежні за значенням ознаки предметів. Також повторимо вивчене про слова – назви ознак. А ще складемо новорічне вітання і запишемо його на листівку.

IV. Робота над вивченням нового матеріалу

1. Колективна робота з підручником (вправа 274)

– Прочитайте текст. Замініть у ньому назви ознак іншими, протилежними за значенням.

– Запишіть текст, що утворився.

– За допомогою питань усно встановіть зв’язок між словами в першому реченні.

 Прикметники, близькі й протилежні за значенням. Вживання прикметників у переносному значенні. Складання вітання

2. Робота в парах (вправа 276)

– Прочитайте.

– Поясніть малому Миколці, що означає в цьому реченні слово сира. Доберіть до нього слова близьке і протилежне за значенням. (Волога; суха)

3. Самостійна робота (вправа 275)

– Прочитайте. До поданих назв ознак доберіть за зразком протилежні за значенням і запишіть.

4. Фізкультхвилинка

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Колективна робота з підручником (вправа 277)

– Прочитайте текст за особами.

– Про що ви дізналися з прочитаного? Дайте відповідь письмово.

– Із другого речення випишіть слово, правопис якого треба запам’ятати.

2. Коментоване письмо (вправа 278)

– До поданих назв предметів допишіть назви ознак дрібний або мілкий відповідно до змісту.

– До слів дрібний і мілкий доберіть слова, протилежні за значенням. (Дрібний – крупний, великий; мілкий – глибокий)

3. Розвиток зв’язного мовлення (вправа 279)

Після бесіди з учнями про новорічне свято вони вибирають листівку, яку будуть підписувати.

– Прочитайте вітальну листівку на с. 126.

– За зразком цієї листівки складіть вітання другові чи подрузі.

Любий Валерику!

З Новим роком!

Гарних тобі успіхів у навчанні.

Міцного здоров’я!

Веселих зимових канікул.

Твоя подружка Світланка

– Напишіть вітання на листівку.

– Перевірте, чи немає помилок.

– Подаруйте свою листівку другові чи подрузі, яких ви хочете привітати зі святом.

VI. Підсумок уроку

– На які питання відповідають слова – назви ознак?

– З якими словами в реченні зв’язуються слова, що відповідають на питання який? яка? яке? які?

– Що на уроці найбільше сподобалося?




Прикметники, близькі й протилежні за значенням. Вживання прикметників у переносному значенні. Складання вітання