Вступ
УРОК 3
ЕКСКУРСІЯ
Тема. Природа рідного краю
Мета. Ознайомити учнів з видовим складом рослин, що ростуть у найближчому оточенні: актуалізувати знання про системи і зв’язки між компонентами системи, закріпити поняття про основні таксономічні одиниці.
Обладнання: блокноти, олівці, бінокль, фотоапарат тощо.
Література для вчителя: 9, 52, 56.
І. Підготовка до екскурсії.
1. Підготовка вчителя до екскурсії.
Заздалегідь визначити:
Місце проведення екскурсії залежно від того, де розташована школа:
Це може бути поле, ліс, сад, луки, міський парк, берег річки або озера тощо.
Маршрут та об’єкти спостережень.
2. Ознайомлення учнів із завданнями екскурсії.
II. План проведення екскурсії.
1. Ознайомлення учнів з темою, метою та завданнями екскурсії, прогнозування того, що вони зможуть вивчити та спостерігати,
2. Поділ класу на групи й отримання відповідного завдання, яке виконується безпосередньо під час спостереження за природними та штучними екосистемами.
3. Бесіда або розповідь (коли прибули на об’єкт спостереження)
4. Самостійна робота в групах.
III. Проведення екскурсії.
А) Бесіда
– Які ви знаєте дерева, що ростуть у нашій місцевості?
– Які ви знаєте кущі?
– Які вам відомі трав’янисті рослини?
– Яке практичне значення цих рослин?
– Назвіть, які ви знаєте лікарські рослини, що ростуть у нашій місцевості, біля вашого дому, школи.
– До складу якої системи (природної чи штучної) належать рослини, які ви спостерігаєте? Доведіть.
– Які основні таксономічні одиниці рослин ви знаєте? Для чого їх увели в науку? Наведіть приклади.
Б) Самостійна робота в групах:
Завдання для групи 1.
А) Складіть список трав’янистих рослин, яких найбільше в місці проведення екскурсії. Разом з учителем визначте родові та повні видові назви.
Зберіть п’ять (кількість може бути довільною) рослин з коренем (бур’янів), визначте їх за допомогою вчителя і зробіть з них гербарій, користуючись інструктивною карткою.
Б) Підготуйте коротку доповідь про кожну з цих рослин, вкажіть їхнє значення в природі та житті людини. Опишіть умови зростання рослин. Визначте, до якої природної системи вони належать
Завдання для групи 2.
А) Складіть список дерев і кущів, які ви побачили. Замалюйте або сфотографуйте форми кущів і дерев. Разом із учителем визначте родові і повні видові назви. Зберіть зразки листків з кожної рослини і виготовте гербарій листків з різною формою листкової пластини, опираючись на інструктивну картку.
Б) Підготуйте коротку доповідь про кожну рослину, вкажіть її значення в природі та житті людини. Опишіть умови їхнього зростання. Визначте, до якої природної системи належать побачені вами рослини. Охарактеризуйте зв’язки даної рослини з чинниками неживої (вода, грунт, повітря) і живої природи (інші рослини, тварини, людина, бактерії).
Інструктивна картка
Для виготовлення гербарію покладіть зібрану рослину чи її частину в розпрямленому вигляді на газетний папір. Іншим аркушем газетного паперу накрийте рослину. Змінюйте ці газети першого дня декілька разів, далі – рідше. Засушені рослини пришийте на білі цупкі аркуші паперу й приклейте етикетку, в якій зазначте назву рослини (після визначення), місце і час збору. Разом з учителем, використовуючи шкільний визначник чи спеціальні картки, визначте назву та родину, до якої рослина належить.
В) Доповіді учнів за результатами виконаних завдань.
Г) Узагальнююча бесіда.
– Які рослини ви спостерігали на екскурсії?
– На які групи ви б їх поділили, за якою ознакою? (За формою життя або за значенням).
– Які системи ви спостерігали на екскурсії?
– Яке значення мають рослини в даних системах?
– Для будь-якої системи, яку ви бачили, складіть ланцюг живлення.
IV. Підсумки екскурсії.
Самооцінювання учнями своїх знань та практичних умінь. Відзначення вчителем найактивніших і найуважніших учнів. Вчитель звертає увагу на те, що здобуті на екскурсії знання та засушені вдома гербарні зразки рослин учні використають впродовж наступних уроків.
V. Домашнє завдання.
1. У зошиті дати відповіді на завдання, і в класі на уроці доповісти про результати свого спостереження, демонструючи звіт про екскурсію (виконане і відповідним чином оформлене завдання).
2. На основі звітів учні разом з учителем можуть оформити стенд у кабінеті.