ПРО РУХ І ЗАГАРТОВУВАННЯ

Урок 5. ПРО РУХ І ЗАГАРТОВУВАННЯ

Мета: поглибити знання учнів про рухову активність; розкрити вплив рухової активності на розвиток організму; ознайомити учнів з принципами загартовування, розкрити значення загартовування для формування і зміцнення здоров’я; розвивати вміння загартовувати свій організм; виховувати в учнів бажання загартовуватися, займатися фізкультурою, спортом, брати участь у рухливих іграх.

Обладнання: малюнки або слайди з різними видами рухової активності, мікрофон, зелені та червоні кружечки.

Попередня

робота.

– Заздалегідь підготувати матеріал про вітаміни і роздати 4-м учням для розучування.

– Підготувати загадки про продукти харчування.

– Підготувати малюнки або слайди з різними видами рухової активності.

– Підготувати пам’ятки про правила загартовування і роздати їх батькам для ознайомлення.

– Підготувати зелені та червоні кружечки кожному учневі.

Ключові поняття: рух, загартовування, принципи загартовування.

Хід уроку

І. Повторення вивченого.

1.

Відгадування загадок з проведенням бесіди.

– Відгадайте загадку і скажіть, де містяться вітаміни.

Є у кошику суниці,

І малина, й полуниці.

Спробуйте слівце дібрати,

Щоб разом усе назвати. (Ягоди).

Леся Вознюк

– Відгадайте загадки і скажіть, яких вітамінів найбільше в цих продуктах.

1) Сидить панна у світлиці

Молода, червонолиця.

Хто до неї завітає –

Вітамінами вгощає. (Морква).

Леся Вознюк

2) Хто хустиночку свою

Влітку покриває?

І по двадцять хустин

На голівці має? (Капуста).

3) Народжується з квітки,

Його всі люблять дітки,

Заліза в нім багато,

Рум’яне і хрустке.

А ну, скажіть, малята,

То що ж воно таке? (Яблуко).

– Прослухайте рецепт Віолетти Дворецької і скажіть, про яку страву йдеться.

Як закипить у каструлі водичка,

Ягоди вкинем: малинку, суничку,

Можна смородину, можна і вишню.

Цукру насиплем – не буде він лишнім.

Знову повинна вода закипіти.

Все. Прохолоне – і можемо пити. (Компот).

2. Бесіда.

– Які складові їжі?

– У яких харчових продуктах містяться білки?

– Чим вуглеводи забезпечують організм людини?

– У яких продуктах є вуглеводи?

– Вживання яких продуктів, що містять вуглеводи, слід обмежити?

– Якого походження бувають жири?

– Назвіть продукти, які містять рослинні (тваринні) жири.

– Для чого організмові людини потрібні мінеральні речовини?

– Скільки води ви вживаєте на день?

3. Вікторина “Що ви знаєте про вітаміни?”.

1) Що в перекладі з латинської означає частина “віта” у слові “вітамін”? (Vita – життя).

2) Який з вітамінів потрібен для зору? (Вітамін А).

3) Які з продуктів харчування найбільш багаті на вітамін А? (Абрикоси, мандарини, морква, петрушка, вершкове масло, яйця, молоко, риб’ячий жир).

4) За відсутності якого вітаміну в організмі дітей може виникнути рахіт? (Вітаміну D).

5) Як проявляється нестача вітамінів в організмі дитини? (Зниження працездатності, погіршення апетиту, поява дратівливості, погане самопочуття тощо).

4. Гра “Вгадай назви вітамінів”.

– Уважно прослухайте і скажіть, про який вітамін ідеться.

Заздалегідь підготовлені учні розповідають.

Учень 1. Якщо ви хочете мати гарну шкіру, рум’яні щічки та добрий зір, звертайтеся до мене. Я товаришую з морквою, помідором, абрикосом, петрушкою, зеленою цибулею та кропом. (Вітамін А).

Учень 2. Якщо ви хочете нормально рости і розвиватися, мати гарний настрій, пам’ять і зовнішній вигляд, я вам допоможу. А товариші мої – це хліб, квасоля, горох, печінка, риба, м’ясо. (Вітаміни групи В).

Учень 3. Якщо ви хочете мати міцне здоров’я, не хворіти і бути завжди бадьорими, я стану вам у пригоді. Мої друзі – лимон, апельсин, чорна смородина, цибуля, черемша, капуста, помідор. (Вітамін С).

Учень 4. Я дуже потрібний тим, хто хоче швидко і добре рости, мати гарну статуру та міцні зуби. Хоча мої друзі не ростуть ані в садку, ані на городі, я також маю для вас корисні “подарунки” – це молоко, яйця, вершкове масло. До того ж я товаришую із самим сонечком: влітку його промінці разом із засмагою передають вам цей вітамін. (Вітамін D).

5. Перевірка домашнього завдання.

– Завдання 5 на с. 10 зошита (завдання 6 на с. 27 підручника).

– Завдання 2, с. 26 уроку 4.

– Наведіть прислів’я, приказки і вислови, які ви підібрали про їжу і продукти харчування.

Наприклад:

1) Хліб – батько, а мати – вода.

2) Літом без молока, що зимою без кожуха.

3) Каші маслом не зіпсуєш.

4) Борщ та капуста – хата не пуста.

II. Повідомлення теми уроку.

– Сьогодні на уроці ми будемо вести розмову про вплив рухової активності на розвиток організму, а ще ви дізнаєтеся про принципи загартовування.

III. Актуалізація опорних знань.

Бесіда.

– Для чого потрібно рухатися?

– Як впливає рухова активність на розвиток організму?

– Назвіть види загартовування.

– Які правила загартовування ви знаєте?

– Для чого потрібно загартовуватися?

– Як ви загартовуєтеся?

– Чи знаєте ви принципи загартовування?

IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь учителя про рухову активність.

Учитель демонструє малюнки або слайди з різними видами рухової активності і пояснює.

– Рухова активність – необхідна умова нормального росту і розвитку організму. Молодшим школярам потрібно проводити в русі (краще на свіжому повітрі) не менше ніж три години на день, щоб компенсувати нестачу активності. Адже багато часу учні проводять сидячи за партою чи столом.

Руховий режим дітей має складатися з ранкової гімнастики, рухливих ігор на шкільних перервах, уроках фізичної культури, під час активного відпочинку на повітрі після обіду, занять у гуртках і спортивних секціях, організованих занять фізичними вправами й ігор у школі, прогулянок перед сном, активного відпочинку у вихідні дні та в період канікул.

Рух – це життя і здоров’я. Без достатньої кількості руху організм слабшає, знижується рівень фізичної та розумової працездатності. Людина швидко втомлюється, не може добре вчитися, працювати, стає млявою, часто хворіє.

Недостатня рухливість школяра і тривале перебування в одному положенні за столом чи партою можуть спричинити порушення постави, виникнення сутулості, деформації хребта.

Малорухливий спосіб життя у шкільному віці часто пов’язаний з невиконанням розпорядку дня дитини, перевантаженням її навчальною роботою, унаслідок чого залишається мало часу для прогулянок, рухливих і спортивних ігор, занять фізкультурою і спортом.

Тому щоб рости здоровими, потрібно дотримуватися режиму дня, правильно харчуватися, чергувати працю і відпочинок, активно відпочивати і загартовуватися.

2. Розповідь учителя з елементами бесіди про принципи загартовування.

– Ви вже знаєте, що для того, щоб мати міцне здоров’я, не хворіти, стати фізично сильними, щоб легко переносити зміну погоди (холод, спеку, вітер тощо), потрібно загартовуватися.

Пригадайте і розкажіть, як слід загартовуватися за допомогою сонця (повітря, води). (Учні розказують).

– Щоб загартовування було корисним, потрібно знати його принципи.

Принципи загартовування – це засади, якими слід керуватися під час загартовування, а саме: поступовість, систематичність, дозованість і комплексність.

Поступовість. Знижувати температуру води або повітря, а також збільшувати тривалість процедури загартовування потрібно поступово.

Систематичність. Загартовування повинно бути систематичним, тобто регулярним, щоденним і без перерв.

Дозованість. Слід загартовуватися так, щоб вплив природних чинників на організм був дозованим, тобто щоб тривалість процедури відповідала можливостям вашого організму.

Комплексність. Використовувати дію природних чинників слід комплексно. Це означає, що потрібно поєднувати різні види загартовування. Наприклад, улітку приймати сонячні та повітряні ванни, купатися у водоймах тощо.

Під час загартовування водою слід дотримуватися таких правил (пам’ятка для батьків):

U Вибирати засоби загартовування водою з урахуванням індивідуальних і вікових особливостей дитини.

U Розпочинаючи зі слабодіючих процедур, поступово переходити до сильнодіючих.

U Зниження температури води проводити поступово, з урахуванням віку та стану дитини, характеру процедури й умов оточуючої обстановки.

U Загартовуючі процедури проводити систематично, приблизно в один і той самий час дня.

U Не проводити жодних процедур, якщо дитина змерзла, всіляко уникати переохолодження.

3. Фізкультхвилинка. (За вибором учителя).

4. Робота за підручником на с. 28-32.

– Опрацювання тексту і бесіда за малюнками.

– Робота з таблицею (с. 31).

– Ознайомлення з текстом Олексія Дорохова “Загартовування” з рубрики “Для допитливих”.

V. Закріплення матеріалу.

1. Робота за підручником на с. 32.

– Пояснення висловів.

– Виконання завдань і відповіді на запитання 1-5.

2. Робота в зошиті на с. 10-12.

– Розгадування ребуса і запис відповіді (завдання 1).

– Самостійне виконання завдання 2 з подальшим обговоренням.

– Розгадування кросворда і запис відповідей (завдання 3).

– Розгадування ребусів і запис відповідей (завдання 4).

– Самостійне виконання завдання 5 з подальшим обговоренням.

3. Вправа “Мікрофон”.

– Дайте поради тим учням, які ведуть малорухливий спосіб життя.

Учні, передаючи мікрофон, по черзі дають поради. (Більше ходити пішки, займатися спортом, бігати, стрибати, робити щодня зарядку, грати в рухливі ігри, кожні 15 хвилин робити фізкультхвилинки під час виконання домашніх завдань).

4. Пояснення висловів.

1) Хто змолоду загартовується, той на старість кожен день радо стрічає.

2) Рух за своєю дією може замінити будь-які ліки, але всі ліки, які є у світі, не можуть замінити рух. (Арман Труссо).

5. Відгадування загадок.

1) Голуба хустинка, жовтий клубок:

По хустині качається, людям усміхається. (Сонце).

2) Чисте, напоєне запахом квітів, дихати без нього не можна. (Повітря).

3) Вона прозора, як сльоза,

І кольором, мов бірюза,

На все вона спроможна,

Без неї жить не можна,

Тепер вгадайте, хто вона –

Ота звичайна рідина. (Вода).

6. Робота над літературними творами.

– Слухання й обговорення вірша Лесі Вознюк “Весела руханка”.

ВЕСЕЛА РУХАНКА

Якщо сильним хочеш бути, –

Раз-два-три, –

Про хвороби всі забути,

Повтори:

– Варто змалку гартуватись,

Про здоров’я піклуватись!

Не лінуйся обливатись, –

Раз-два-три, –

Рушниками обтиратись,

Повтори:

– Обливатись, обтиратись,

Про здоров’я піклуватись!

На повітрі слід бувати,

Раз-два-три, –

Тепле сонечко вітати, повтори:

– Засмагати, гартуватись,

Про здоров’я піклуватись!

Леся Вознюк

– Що потрібно робити, щоб бути здоровими?

– Слухання й обговорення вірша Наталі Чуб “Як обливатись холодною водою”.

ЯК ОБЛИВАТИСЬ ХОЛОДНОЮ ВОДОЮ

Як тільки встанеш ти,

На себе два відра

Холодної води

Лий з криками “Ура!”.

Мікроби від води

Спочатку задрижать,

А потім хто куди

Щодуху побіжать.

Гартуйся так завжди,

Забувши про озноб.

Здоровий будеш ти,

Не знатимеш хвороб!

Наталя Чуб

– Про що цей вірш?

– Як слід загартовуватися?

– Слухання вірша і виконання творчого завдання.

– Прослухайте вірш, добираючи до останніх рядків слова-рими. (За потреби можна використовувати слова для довідок, що записані на дошці).

На дошці записано слова для довідок (за бажання учителя).

Слова для довідок: зарядку, душі, гартую, здоровішим, босоніж.

Звик я змалку до порядку

І щодня роблю… (зарядку).

Час даремно не марную –

Організм щодня… (гартую).

Як приємно, навіть дуже,

Зранку в прохолоднім… (душі).

Враз роззуюся хутчіш –

Походжу я… (босоніж).

Хочу вирости скоріше,

Прагну бути… (здоровішим).

– Робота над текстом Олени Харченко “Неправильне загартовування”.

– Слухання й обговорення віршів О. Пархоменко “Щоб зростати силачем” і Михайла Білецького “Завзятий фізкультурник”.

7. Гра “Світлофор”.

Якщо назване твердження належить до загартовування, то учні показують зелений кружечок, якщо ні, то – червоний.

Обливання холодною водою; пиття крижаної води; ходіння босоніж по траві; приймання сонячних ванн; ходіння в мокрому одязі; обтирання мокрим рушником; прогулянка під зливою без парасольки; ходіння в мокрих капцях.

8. Хвилинка відпочинку. Усміхніться!

А САМІ ПРИБИЛИ

У спортзал сьогодні знову

Гриць заходить радий,

На підлозі двопудову

Гирю ніжно гладить.

Кажуть хлопці малюку,

Сміючись при цьому:

– Ех, тобі оце б таку!

Що ж, бери додому…

Гриць смикнув разів зо три

З усієї сили…

– Бач, ви кажете: “Бери”,

А самі прибили.

Василь Шаройко

VI. Підсумок уроку.

– Для чого потрібно рухатися?

– Чому рухова активність важлива для здоров’я людини?

– Назвіть принципи загартовування.

– Для чого потрібно загартовуватися?

– Подумайте, які риси характеру формують загартовування і спорт?

Завдання:

1) Виконайте завдання 6 на с. 32 підручника.

2) Разом з учителем фізкультури підготуйте й проведіть змагання “Тато, мама, я – спортивна сім’я”. (Практична робота на с. 32 підручника).

3) Користуючись різними джерелами інформації, знайдіть матеріал і розкажіть про спортивні досягнення і загартовування організму відомими людьми (спортсменами, мандрівниками тощо).

На допомогу вчителю

ПРОВЕДЕННЯ ЗМАГАННЯ “ТАТО, МАМА, Я – СПОРТИВНА СІМ’Я”

Перша естафета

Парний біг навколо гімнастичної лави (зв’язані по одній нозі). Спочатку біжать тато з мамою, потім, повернувшись на своє місце, розв’язують свої ноги і зав’язують іншим. Перемагає та команда, яка першою подолає цю естафету.

Друга естафета

Узяти дві кульки і дві тенісні ракетки. Учаснику кожної команди дають у руки ракетку, на яку кладуть кульку.

Завдання: оббігти навкруги стільця, не випустивши кульки і не допомагаючи вільною рукою. Повернутись на своє місце і передати ракетку з кулькою іншому учаснику команди. Перемагає та команда, що швидше впорається із завданням.

Третя естафета для татусів

Хто з батьків найбільше разів відіжметься за 30 секунд? (Порахувати кількість віджимань).

Четверта естафета для мам

Діти стоять в один ряд з витягнутими вперед руками. А мами із зав’язаними очима впізнають своїх дітей на дотик.

П’ята естафета

Тато з мамою складають руки навхрест (типу “стільця”) і проносять свою дитину до заданої позначки.

Завдання: пронести дитину якнайшвидше. Стежити, яка команда швидше перенесе дітей.

Шоста естафета для батьків “Хто швидше надме кульку”

Команди шикуються в колони. Попереду кожної колони стають мами, тримаючи в руках кульки і нитки. Тато підбігає до мами і надуває кульку, мама зав’язує, тато повертається назад, передаючи кульку дитині. Бере дитину з кулькою на руки, біжить до мами, забирає її, і всі разом стають на своє місце.

Сьома естафета

Усі учасники, тримаючись за талії гравців, що стоять попереду, повинні пройти шлях навколо гімнастичної лави і повернутись на свої місця. Виграє та команда, яка не втратить учасників і швидше виконає завдання.

Восьма естафета “Пов’яжи хустинку”

З одного боку зали навпроти кожної команди поставити стільці. На кожний стілець покласти хустинку. За сигналом “Раз, два, три – біжи!” учасники біжать до стільців, беруть хустинки, пов’язують їх і сідають. Потім встають, розв’язують хустинку, кладуть її на стілець і біжать до своєї команди, передаючи естафету наступному учаснику (наприклад, плесканням по руці). Виграє та команда, яка першою завершить змагання.

Дев’ята естафета

Учасники по черзі стрибають у мішках до стільців. Потім так само повертаються назад. Виграє та команда, яка швидше завершить змагання.

Десята естафета для татусів

Батько кожної родини повинен (у будь-який спосіб) перенести свою сім’ю від початку до наміченого місця. Повернутися назад бігом і передати естафету наступному татові.

Одинадцята естафета для мам “Звари юшку”

Мами по черзі переносять у ложці картоплину до того місця, де знаходиться якийсь посуд, щоб залишити картоплю. Перемагає та команда, учасниця якої швидше перенесе картоплю.

Дванадцята естафета

Завдання: провести ключкою м’яч за кеглю і повернутися назад. Передати естафету наступному учасникові, і так вся команда по черзі. Перемагає та команда, яка перша прибуде до лінії старту.

Тринадцята естафета “Веселі зайчики”

Завдання: пострибати з м’ячем, стиснувши його між ногами. Наступний гравець починає гру тільки після того, як попередній учасник передасть йому м’яч.

Участь бере вся команда.




ПРО РУХ І ЗАГАРТОВУВАННЯ