ПРО ЗНАЙОМСТВО І ДРУЖБУ. ДРУЖНІ СТОСУНКИ

Урок 12. ПРО ЗНАЙОМСТВО І ДРУЖБУ. ДРУЖНІ СТОСУНКИ

Мета: ознайомити учнів з правилами етикету, зокрема з правилами знайомства; продовжити формувати уявлення про дружбу і дружні стосунки; розвивати вміння будувати дружні стосунки; виховувати дружні стосунки між школярами, почуття дружби і взаємодопомоги.

Обладнання: мікрофон, картки, на яких записано риси характеру, картки із частинами прислів’їв, картки з початками прислів’їв і висловів, вірші й тексти до теми.

Попередня робота.

– Підготувати кожній групі картки, на

яких записано риси характеру.

– Підготувати кожній групі прислів’я про дружбу і записати їхні частини на картках.

– Підготувати картки з початками прислів’їв і висловів.

– Підготувати вірші й тексти до теми.

Ключові поняття: етикет, правила знайомства, дружба, дружні стосунки.

Хід уроку

І. Повторення вивченого.

1. Гра “Блискавка”.

Учитель ставить запитання, а учні повинні швидко відповісти “так” або “ні”.

– Чи корисно всією сім’єю:

1)

Загартовуватися? (Так).

2) Грати в рухливі ігри? (Так).

3) Курити? (Ні).

4) Займатися спортом? (Так).

5) Ходити в походи? (Так).

6) Плавати в річці? (Так).

7) Дивитися цілий день телевізор? (Ні).

8) Робити зарядку? (Так).

9) Співати пісень? (Так). 10) Гуляти в парку? (Так).

2. Перевірка домашнього завдання. Завдання 4 на с. 59 підручника.

Декілька учнів розповідають про традиції збереження здоров’я, яких дотримуються в їхніх родинах.

II. Повідомлення теми уроку.

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про те, як знайомитися з людьми за правилами етикету. Ми поговоримо про друзів і дружні стосунки.

III. Актуалізація опорних знань.

Бесіда.

– Що таке дружба?

– Чи багато у вас друзів?

– Навіщо потрібні друзі?

– З ким ви дружите?

– Розкажіть про свого друга чи подругу. Як ви познайомилися? Що вас об’єднує? Які у вас стосунки? Чи сваритеся ви?

IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь учителя з проведенням словникової роботи про правила знайомства і дружбу.

2. Бесіда про стосунки в класі.

– Які взаємини між учнями вашого класу? Як ви ставитеся один до одного? Чи поважаєте, розумієте, допомагаєте один одному тощо? Чи, навпаки, ви сваритеся, ображаєте один одного, не розумієте?

– Як ви ставитеся до своїх доручень, обов’язків? Чи допомагаєте один одному в їх виконанні? Чи є у вас спільні справи, захоплення? Які саме?

– Які стосунки мають бути у дружному класі?

– Як ви вважаєте, чи можна назвати ваш клас дружним?

– Як ви думаєте, чи залежить здоров’я від взаємин у класі?

3. Розповідь учителя з елементами бесіди про дружні стосунки.

– Що таке дружні стосунки? (Дружні стосунки – це доброзичливість, чуйне ставлення один до одного, взаємодопомога).

– Між ким можуть бути дружні стосунки? (Дружні стосунки можуть бути між друзями, однокласниками, членами команди, сусідами тощо).

– Як підтримувати дружні стосунки? (Відповіді учнів).

– Щоб підтримувати дружні стосунки, треба знати правила поведінки з людьми. Запам’ятайте деякі “секрети”:

U Звертатися до людей на ім’я. Не вживати прізвиськ.

U Бути ввічливими, привітними.

U Допомагати тим, хто потребує допомоги. Бути толерантними.

U Давши слово – тримати його, давши обіцянку – виконати її. Ніколи не давати обіцянки, якої не зможете виконати.

U Завжди говорити правду. Ні перед ким не вихвалятися.

U Ні про кого не пліткувати і не нашіптувати. Не робити вчинків, про які буде потім соромно згадувати.

U Уміти себе стримувати, щоб запобігти конфліктам.

– Завжди пам’ятайте, що поводитися треба так, як би ви хотіли, щоб поводилися з вами.

Від того, чи вміє людина будувати свої стосунки з іншими, залежить її здоров’я та здоров’я оточуючих людей. Якщо стосунки грунтуються на повазі, довірі, щирості, взаєморозумінні, тобто є дружніми, то це позитивно впливає на здоров’я. Якщо, спілкуючись, люди ображають один одного, псують настрій, сваряться, конфліктують, то це шкодить здоров’ю.

Якщо ви з кимось посварилися, подумайте, чому так сталося. Намагайтеся не ображатися через дрібниці, умійте прощати своїм друзям. Якщо ви винні – підійдіть до товариша, попросіть вибачення.

4. Фізкультхвилинка. (За вибором учителя).

5. Робота за підручником на с. 60-63.

– Опрацювання тексту і бесіда за малюнками.

– Ознайомлення з оповіданням Любові Воронкової “Антон і Харитон”.

V. Закріплення матеріалу.

1. Робота за підручником на с. 64.

– Пояснення прислів’їв.

– Відповіді на запитання і виконання завдань 1-4.

– Робота в групах (завдання 5).

– ПРАКТИЧНА РОБОТА (с. 64 підручника).

Інсценізація “Будьмо знайомі!”.

2. Робота в зошиті на с. 23, 24.

– Обговорення і виконання завдання 1.

– Самостійне виконання завдань 2, 3 з подальшою перевіркою.

3. Робота над літературними творами.

– Слухання й обговорення вірша Олександра Бродського.

Раз, два, три, чотири, п’ять –

Став я друзів рахувать:

Гриць, Мишко та Ігорьок,

Два Миколки, Васильок,

Та і це ще не кінець:

В мене друзів стільки всіх,

Що й злічити годі їх!

Олександр Бродський

– Скільки друзів у хлопчика?

– Перелічіть імена друзів, які згадані у вірші.

– Чи багато у вас друзів?

– Слухання й обговорення вірша Оксани Сенатович “Що це значить – не дружити”.

ЩО ЦЕ ЗНАЧИТЬ – НЕ ДРУЖИТИ

Що це значить – не дружити,

Жити так – одинаком?

Не дружити – це ходити

Не дверима, а вікном.

Це без друга, без подружки

На перерві у кутку

Розправлятись самотужки

З апельсином нашвидку.

Це дивитись, наче в книжку,

Набік з видом кам’яним,

А насправді тишком-нишком

Роздавати штурхани.

В школі вчитись й не дружити –

Це, повірте, все одно,

Що, заплющившись, сидіти

І дивитись у вікно.

Оксана Сенатович

– Як ви зрозуміли зміст цього вірша?

– Хто ваші друзі у школі?

– Слухання й обговорення оповідання Василя Сухомлинського “Мишкові купили велосипед”.

– Чи вдалося Мишкові покататися на велосипеді? Чому?

– Про які риси характеру свідчить вчинок Мишка?

– Як ви вважаєте, чи може він бути справжнім другом?

– Чи можна назвати його стосунки з дітьми дружними?

– А як вчинили б ви?

– Слухання й обговорення оповідання Василя Сухомлинського “У кого радість, а в кого горе”.

– Чому учні поїхали на екскурсію пізніше?

– Що значить “розуміти чуже горе”?

– Як ви вважаєте, чи дружні стосунки в Галинчиному класі? – Чи можна ваш клас назвати дружним?

– Як ви вважаєте, чи вчинили б учні вашого класу так само?

4. Вправа “Мікрофон”.

– Яким має бути справжній друг (справжня подруга)?

Учні по черзі називають. (Добрий, щирий, сміливий, чесний, чемний, вихований, чуйний, щедрий, уважний тощо).

– Якою має бути справжня дружба? (Вірна, безкорисна, довга, вічна, міцна тощо).

5. Робота в групах.

– Завдання 1.

Учитель роздає кожній групі картки, на яких записано риси характеру. Учні повинні викреслити ті риси характеру, що не сприяють дружнім стосункам.

Наприклад: Картка 1. Щирість, доброта, заздрість, відповідальність, хвалькуватість, уважність, жадібність.

Картка 2. Чуйність, заздрість, чесність, байдужість, уважність, хитрість, злість.

– Завдання 2.

Учитель роздає кожній групі частини прислів’їв. Вони повинні їх “зібрати” і пояснити значення.

Кожне слово записано на окремій картці.

Дерево корінням, а

Міцне друзями. людина –

(Дерево міцне корінням, а людина – друзями).

Друзі біді.

В пізнаються

(Друзі пізнаються в біді).

Людина коріння. що

Без друзів, без дерево

(Людина без друзів, що дерево без коріння).

Щасливо де жити,

Дружити. вміють там

(Щасливо там жити, де вміють дружити).

Нових а наживай, друзів

Не старих забувай.

(Нових друзів наживай, а старих не забувай).

Річ стара. а

Нова, краще дружба –

(Річ краще нова, а дружба – стара).

Не доведеться з сваритися,

Миритися. бо другом варто

(Не варто з другом сваритися, бо доведеться миритися).

Скарб – друг – не

Друг, скарб. а

(Скарб – не друг, а друг – скарб).

Старий двох. друг –

Нових краще вірний

(Старий вірний друг – краще нових двох).

6. Робота з прислів’ями та висловами.

Учитель роздає деяким учням картки з початками прислів’їв і висловів. Учні повинні закінчити їх і пояснити значення.

1) Не чини іншому того, що… (тобі немиле).

2) Чого собі не зичиш, іншому… (не бажай).

3) Справжній друг завжди тобі… (добра бажатиме).

4) Дружба дорожча за… (золото).

5) У лиху годину впізнаєш… (вірну людину).

7. Гра “Зроби комплімент”.

– Зробіть один одному комплімент.

Учень (учениця), називаючи ім’я, говорить комплімент.

Наприклад: Ганна красива, як квіточка. Сергійко сильний, наче штангіст. Марійка усміхається, як сонечко.

8. Слухання вірша і розучування мирилок.

– Вірш І. Панасюк “У дворі”.

У ДВОРІ

У дворі гуляли діти:

Інна, Таня, Коля, Віта.

Всі дружили і сміялись,

Раптом – всі засперечались.

Хтось вередував і злився,

Чимось хтось не поділився,

А хтось ляльку поламав,

Хтось машинку заховав…

Ангел білий прилетів,

Подививсь на дітлахів.

І сказав: “Мирись, мирись!

Тільки більше не сварись!

Бо не хочеться водитись

З тим, хто вміє тільки злитись.

Нумо, діти, посміхніться,

Чемні будьте й подружіться!”

І. Панасюк

– Мирилки.

ЧАРІВНА МИРИЛКА

Досить лаятись і злитись!

Ну давай скоріш миритись!

Геть, образа, відійди,

Жде нас дружба назавжди!

І. Мирошниченко

9. Гра “Не сварітеся”.

– Розучіть гру і пограйте в неї. Утворіть коло і співайте пісню:

Не сварітеся,

Помирітеся,

Дайте один одному

Та обидві рученьки,

Помирітеся.

Під спів пісні з кола виходять дійові особи (двоє дітей, яких хочуть помирити) і, не дивлячись “суперник” на “суперника”, прямують у середину. Там вони зупиняються і повертаються один до одного боком чи спиною, похиливши голови.

Коли пісня закінчилася, вони поволі повертаються обличчям один до одного, піднімають голови і подають один одному руки.

Діти, дочекавшись цієї хвилини, радісно плещуть у долоні і вигукують: “Помирилися, помирилися!”.

Потім дійові особи обирають замість себе інших, і гра триває далі.

10. Виконання учнями пісні або слухання “Пісні про дружбу”.

VI. Підсумок уроку.

– Якою має бути справжня дружба?

– Як має поводитися справжній друг чи справжня подруга?

– Які ознаки дружніх стосунків?

– Розкажіть про своїх друзів.

Завдання:

1) Виконайте завдання 4 на с. 24 зошита.

2) Принесіть фотографії, на яких ви зображені разом зі своїми друзями.




ПРО ЗНАЙОМСТВО І ДРУЖБУ. ДРУЖНІ СТОСУНКИ