ПТАХИ. РІЗНОМАНІТНІСТЬ, РОЛЬ У ПРИРОДІ ТА ЖИТТІ ЛЮДИНИ

Урок 24. ПТАХИ. РІЗНОМАНІТНІСТЬ, РОЛЬ У ПРИРОДІ ТА ЖИТТІ ЛЮДИНИ

Практична робота 2 “Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у птахів”

Без сумніву, з усіх вищих тварин вони найгарніші і найспівучіші,

Вони викликають захоплення, їх найбільше вивчають, пильно охороняють.

Ф. Пітерсон

Мета уроку: розглянути різноманітні групи птахів, їхню роль у природі та житті людини. Навчити учнів за зовнішнім виглядом розпізнавати птахів різних місць існування. Розвивати логічне мислення, увагу. Виховувати любов до природи та потребу її охорони.

Основні поняття: безкільові птахи, кільогруді птахи, водоплавні птахи, екологічні групи птахів.

Обладнання і матеріали: таблиці “Птахи”, опудала птахів, фотографії, малюнки, відеоматеріали.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування практичних умінь.

План-схема уроку

Етап уроку

Час

(хв)

Форми і методи діяльності вчителя

Результат діяльності

1. Організаційний етап

2

Організація класу.

Розминка “Знайди зайву пташку”

Організація учнів, налаштування на роботу, підведення до теми уроку

II. Актуалізація опорних знань

5

Вправа “Шерлок Холмс”, взаємоопитування учнів

Складання учнями цікавих

проблемних запитань та отримання відповідей на них

III. Мотивація навчальної діяльності

3

Прийом “Здивуй! Зацікав!”

Зацікавлення темою уроку з використанням історичних фактів

IV. Засвоєння нових знань

10

Пояснення вчителя. Презентації проектів групами

Сприйняття та засвоєння матеріалу

V. Формування практичних умінь

18

Практична робота 2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у птахів

Закріплення знань, набуття практичних навичок розпізнавати птахів різних екологічних груп

VI. Осмислення об’єктивних зв’язків у вивченому

4

Вправа “Розподіли”

Осмислення зв’язків під час розподілу ознак між птахами різних екологічних груп

VII. Підсумки

2

Обговорення епіграфа

Підбиття підсумків

VIII. Домашнє завдання

1

Репродуктивне завдання

Засвоєння матеріалу

І. Організаційний етап.

1. Організація класу.

2. Розминка “Знайди зайву пташку”: ластівка, журавель, зозуля, яструб.

II. Актуалізація опорних знань.

Взаємоопитування учнів – вправа “Шерлок Холмс”. Учні ставлять один одному запитання (переважно проблемні) за матеріалами домашнього завдання: “Розмноження і розвиток птахів. Сезонні явища”.

III. Мотивація навчальної діяльності.

Прийом “Здивуй! Зацікав!”.

Пам’ятник горобцю. 1850 р. англійці привезли в Америку пару горобців. 1853 р. їх завезли ще кілька сотень. Крилатим переселенцям нові місця сподобались. Якось навколо Бостона дуже розмножились шкідливі комахи. Гусінь накинулася на поля, сади, городи і знищувала все. Людям загрожував голод. І тут на допомогу прийшли горобці. Вони швидко знищили шкідників. Вдячні жителі Бостона встановили в головному парку міста пам’ятник горобцю.

IV. Засвоєння нових знань.

1. Пояснення вчителя загальних ознак безкільових і кільогрудих птахів. Введення поняття екологічні групи птахів.

2. Презентації групами проектів за темами: “Різноманітність птахів”, “Роль птахів у природі та житті людини”.

V. Формування практичних умінь.

ПРАКТИЧНА РОБОТА 2

Тема: Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у птахів

Мета: навчитися розпізнавати птахів різних екологічних груп та їхні основні ознаки.

Обладнання, матеріали та об’єкти дослідження: опудала птахів, фотографії, малюнки, відеоматеріали.

Хід роботи

1. Розгляньте малюнки, фото, опудала птахів, які запропонував учитель.

2. Зверніть увагу на форму дзьоба; довжину шиї; форму тулуба; довжину крил; довжину кінцівок; кількість пальців, їхнє розміщення.

3. Охарактеризуйте птахів, розподіливши їх на екологічні групи: птахи водойм, птахи лісів, птахи степів.

4. Зробіть висновки про особливості будови тіла птахів різних екологічних груп як пристосування до умов існування.

VI. Осмислення об’єктивних зв’язків у вивченому.

Вправа “Розподіли”. Виберіть ознаки, які відповідають зовнішній будові лелеки та лебедя. Запишіть цифри.

1. У лебедя чотири довгі пальці.

2. У лелеки пальці короткі, їх лише два.

3. У лебедя три пальці з’єднані плавальною перетинкою, четвертий недорозвинений.

4. У лелеки неоперені цівка та гомілка.

5. У лебедя цівка коротка, неоперена.

6. У лелеки три довгі пальці з’єднані невеликою перетинкою, четвертий повернутий назад.

7. Шия лебедя коротка, рухлива.

8. Шия лелеки довга, гнучка.

9. На довгій шиї лебедя невелика голова і плескатий дзьоб із зубчиками по краю.

10. У лелеки довгий дзьоб, яким він полює та може стукати.

11. У лебедя гострий гачкуватий дзьоб і гострі кігті.

VII. Підсумки.

Обговорення епіграфа. Для чого потрібно охороняти птахів?

VIII. Домашнє завдання.

Опрацювати § 22, повторити §§ 20, 21 та записи в зошиті.



1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Речення з фразеологізмом гаряча голова
ПТАХИ. РІЗНОМАНІТНІСТЬ, РОЛЬ У ПРИРОДІ ТА ЖИТТІ ЛЮДИНИ