Речення з однорідними членами

СИНТАКСИС. ПУНКТУАЦІЯ

УРОК № 17

Тема. Речення з однорідними членами

Мета: домогтися засвоєння учнями теоретичного матеріалу про однорідні члени речення; розвивати вміння учнів застосовувати теоретичні знання на практиці; виховувати любов до природи.

Обладнання: підручник, картки.

ХІД УРОКУ

I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Перевірка домашньої вправи.

2. Бесіда з учнями.

– Що називається додатком?

– Що називається означенням?

– Що називається обставиною?

– Які речення називаються

поширеними?

– Які речення називаються непоширеними?

3. Вибірковий диктант.

Завдання: із речень, що читає вчитель, виписати окремі члени речення.

1) Виписати означення.

 Речення з однорідними членами

2) Виписати підмет.

Діло майстра боїться.

3) Виписати присудок.

 Речення з однорідними членами

4) Виписати обставину.

 Речення з однорідними членами

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ

IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.

Робота біля дошки.

Завдання: записати речення, виділити його граматичну основу.

Безмежний степ вщухав, корився, ніжнішав.

2. Бесіда з учнями.

– До якого слова відносяться присудки в даному реченні?

– На яке питання вони відповідають?

– Чи залежать вони одне від одного?

Такі члени речення називаються однорідними.

2. Слово вчителя.

Однорідні члени речення – це такі члени речення, які відповідають на одне й те саме питання і відносяться до одного й того самого слова. Вимовляються вони з інтонацією переліку. Однорідними можуть бути як головні, так і другорядні члени речення. Між ними ставиться кома.

3. Робота в зошитах.

Завдання: записати схеми речень з однорідними членами.

1) О, О, О…

2) О, а (але, та) О…

3) О, і О, і О…

4) О, О і О…

5) УС: О, О, О…

6) О, О, О – УС…

4. Робота за підручником.

Вправа 142.

5. Творча робота.

Завдання: доповнити кожне речення однорідними членами, підкреслюючи їх відповідними лініями.

Вечір був чудовий, … .

Дерева від вітру шумлять, … .

Біля школи зацвіли айстри, … .

Діти працювали охоче, … .

У цирку виступали клоуни, … .

Учні зі святом привітали учителів, … .

Перед хатою росли червоні, … маки.

6. Робота біля дошки.

Завдання: записати речення, поставити розділові знаки, визначити узагальнювальне слово (УС), підкреслити однорідні члени речення.

І весна, й осінь, і зима, й літо – всі пори року гарні по-своєму.

І на тім рушникові оживе все знайоме до болю: і дитинство, й розлука, й твоя материнська любов. (А. Малишко.)

7. Робота з картками.

Завдання: записати речення. На місці пропуску вставити узагальнювальне слово.

Золотом виблискують на осінніх вулицях…: каштани, тополі, клени та ясени. Я вивчила напам’ять твори таких…: Тараса Шевченка, Лесі Українки, Андрія Малишка. Жито, пшениця й овес – … разом поспіло й посохло.

8. Робота за підручником.

Вправа 149.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Творча робота.

Завдання: придумати речення за поданими схемами.

 Речення з однорідними членами

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник, § 16, вправа 147.




Речення з однорідними членами