Мета: дати учням знання про будову і принцип дії рідинних насосів; ознайомити учнів із використанням цих приладів у промисловості та побуті; виховувати в учнів зацікавленість предметом.
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Унаочнення: демонстрування будови і принципу дії рідинних насосів.
Обладнання: моделі рідинних насосів.
Очікувані результати
Після уроку учні:
– будуть знати будову і принцип дії рідинних насосів;
– навчаться наводити приклади використання рідинних насосів
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНЕ ПИТАННЯ
II. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Виберіть правильне твердження.
За допомогою барометра в класі вимірюють тиск повітря.
А Повітря тисне на кришку парти, але не тисне на стіни.
Б На верхньому поверсі будинку школи тиск більше, ніж на нижньому.
В Сили тиску повітря на кришку парти зверху й знизу практично однакові.
2. Виберіть правильне твердження.
Барометр показав тиск повітря 760 мм рт. ст.
А Якщо підняти барометр на дах висотного будинку, показання барометра збільшиться.
Б Показання барометра
В Якщо опустити барометр у підвал будинку, показання барометра зменшаться.
Питання до учнів
1. З якою силою тисне атмосфера на кришку парти розмірами 120 х 60 см? Атмосферний тиск уважайте нормальним.
2. Яка глибина шахти, якщо в ній тиск повітря дорівнює 770 мм рт. ст., а на поверхні землі 750 мм рт. ст.? Температура повітря 0 °C.
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОЇ ТЕМИ
Насоси
Першими гідравлічними машинами, що застосовували ще в давнину, були насоси для подання води у водопроводи й фонтани. Підняття рідини за поршнем покладено в основу роботи всмоктувальних насосів, що піднімають воду з колодязів.
Насос, схематично зображений на рисунку, утворено із циліндра, усередині якого ходить угору й униз припасований до стінок поршень (1).
У нижній частині циліндра й у самому поршні встановлені клапани (2), що відкриваються тільки нагору. Під час руху поршня нагору вода під дією атмосферного тиску входить у трубу, піднімає нижній клапан і рухається за поршнем.
Існують насоси, за допомогою яких зменшують тиск газу,- такі насоси називають розріджувальними. Згадайте, наприклад, насос, за допомогою якого відкачували повітря з-під скляного ковпака, щоб переконатися в тому, що для поширення звуку необхідне середовище. Схема дії такого насоса показана на рисунку.
Питання до учнів у ході викладу нового матеріалу
1. Яке явище використовують у пристрої поршневого водяного насоса?
2. Чим обмежується висота підняття рідини у всмоктувального насоса?
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Поміркуй і відповідай
1) Куди рухається поршень насоса: угору або вниз?
2) Поясніть принцип дії насоса, схема якого зображена на рисунку. Що відбудеться у разі переміщення поршня вгору? униз?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати відповідний параграф підручника, виконати задачі та вправи до параграфа.