Робота над удосконаленням власного тексту. Вправляння у порівнянні художніх та науково-популярних описів. Контрольна робота: складання діалогу. (Вправи 42-45)

Тема. Робота над удосконаленням власного тексту. Вправляння у порівнянні художніх та науково-популярних описів. Контрольна робота: складання діалогу. (Вправи 42-45).

Мета. Закріпити здобуті знання про будову тексту; виробляти вміння поліпшувати, вдосконалювати власний текст; порівнювати художні та науково-популярні описи; розвивати відчуття краси мовного слова.

Обладнання: картки-назви типів текстів, куб, картки для творчого списування.

Хіт уроку

I. Організація класу.

II. Перевірка домашнього завдання.

Вправа-гра “Вибирай”.

На

дошці або на кожній парті – картки-назви типів текстів.

 Робота над удосконаленням власного тексту. Вправляння у порівнянні художніх та науково популярних описів. Контрольна робота: складання діалогу. (Вправи 42 45)

– Виберіть тип тексту домашньої вправи. Доведіть свій вибір.

– Прочитайте записаний (вдосконалений) текст. Уточніть, які слова ви замінили у тексті.

III. Актуалізація опорних знань.

Вправа “Кубування”.

– Що називається текстом?

– З яких частин складається текст?

– Які є типи текстів?

– Яке питання можна поставити до тексту-розповіді?

– Назвіть частини

тексту-міркування.

– Що таке текст-опис?

IV. Повідомлення теми і завдань уроку.

– Сьогодні ми будемо вправлятись у правильному визначенні типів текстів, вдосконаленні власних текстів, будемо розрізняти їх за ознаками стилю (розмовний, науковий, художній, офіційно-діловий, публіцистичний).

V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Вправа-дослідження (вправа 42).

Словникова робота (з використанням таблиці “Словничок”),

Козуля (косуля, сарна) – дика коза.

– На які питання відповідають ці слова? (Хто?)

– Яка це частина мови? (Іменник, тому запишемо в колонку іменника.) Прочитайте текст і скажіть, чи є необхідність міняти абзаци місцями. Доведіть свою думку.

– Які почуття викликає цей текст?

– Який це текст і до якого стилю належить? (Художній опис.)

– Яка орфограма у словах великому, зеленому, пеньків? Доведіть, що ці слова написані правильно.

2. Творче списування.

А) Читання.

На дошці записаний текст (або на індивідуальних картках).

Їжачок

Настала зима. Тепло й затишно їжачкові.

Та ось знайшов він собі кімнату у дуплі старої липи. Тепло там і сухо. Настала осінь. Падає жовте листя з дерев. Скоро й зима настане. Почав готуватись їжачок до зими. Пішов до лісу, наколов на свої голочки сухого листя. Приніс до своєї кімнатки, розіслав листя, стало ще тепліше.

У лісі жив їжачок.

– Прочитайте текст, подумайте, чи правильно розташовані в ньому абзаци. Який абзац слід переставити і куди?

Б) Творче списування тексту.

– Спишіть текст, правильно розташовуючи абзаци.

В) Визначення типу тексту, його зачину, основної частини і кінцівки.

Г) Творче завдання (усне).

Якщо б вам запропонували удосконалити зачин і кінцівку, як би ви це зробили?

3. Вправа “Круглий стіл” (вправа 43).

Учні спочатку працюють у малих групах, а потім об’єднуються за “круглим столом” і висловлюють свої міркування.

– Прочитайте текст і з’ясуйте значення невідомих слів.

– Який це тип тексту?

– Сформулюйте його тему і головну думку.

– Попрацюйте в малих групах і побудуйте на основі цього тексту міркування “Чи можуть тварини спілкуватися?”.

– Далі обговоріть цю тему за “круглим столом”.

Фізкультхвилинка.

4. Вправа “Опрацюй і порівняй” (вправа 44).

– Прочитайте і з’ясуйте значення невідомих слів.

– Який з цих описів взято з енциклопедії (чи підручника), а який – зі збірки художніх творів?

– Порівняйте вживання прикметників у кожному з описів (де – в прямому, а де – в переносному значенні).

– Який із цих текстів збагачує знання, а який ще й пробуджує почуття? Чому?

5. Вправа “Перевір себе”.

– Уважно послухайте текст, визначте його тип, тему і мету.

– Назвіть зачин і кінцівку. Спробуйте удосконалити їх. (Підвести учнів до думки про довершеність високохудожніх творів, які не потребують удосконалення.)

…Веснянка здивувався – невже казкові герої теж вчаться в школі? Та виявляється, в Палаці Чарівних Казок була спеціальна школа, де вчилися казкові діти. їх учили там, як поводитися в різних казкових випадках. Ілля Муромець та Котигорошко викладали силу і хоробрість. Іванко-дурник був учителем розуму та кмітливості. Капітан Врунгель – викладачем навігації, тобто науки капітанів – як водити в морі кораблі. Доброті навчала стара чарівниця з казки “Попелюшка”. А сама Попелюшка показувала, як найкраще господарювати. Спортивними заняттями керував гімнаст Тібул з казки про Трьох Товстунів.

Було ще багато інших спеціальних наук, які необхідно було знати маленьким казковим героям. І треба сказати, вчилися вони всі на “відмінно”. Двієчників серед них не було.

В. Нестайко. “В Країні Сонячних Зайчиків”

VI. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

1. Вправи для самостійної роботи (робочий зошит).

2. Контрольна робота. Діалог.

А) Мозковий штурм “Складаємо діалог”.

Б) Робота над діалогами.

Теми для діалогів.

– У книжковому магазині.

– Розмова по телефону (Виклик лікаря).

– Краплинка і травинка.

– Мої канікули.

– Знайомство.

– Новорічне свято (Колядування, Вертеп).

– На прогулянці в парку.

– На лижах (ковзанах, санках).

– Подорож весняної краплини.

– Зустріч із Феєю.

– Бесіда з татом.

– Метелик і Квіточка.

– Будяк і Троянда.

Інформація для вчителя

Рівень сформованості діалогічного мовлення в 2-4 класах рекомендується перевіряти у першому семестрі.

Перевіряються вміння: складати діалог на задану тему, використовувати формули мовленнєвого етикету, дотримуватись правил спілкування, норм літературної мови.

Обсяги утворених діалогів повинні відповідати нормам: у 2-му класі – 3-4 репліки на двох учасників розмови, в 3-му класі – 4-5 реплік, у 4-му класі – 5-6 реплік.

Уміння вести діалог оцінюється відповідно до наказу Міністерства освіти і науки від 21.08.2013 р. № 1222 “Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти”.

VII. Підсумок уроку.

– Рубрика “А що ж буде далі?”. Уважно послухайте і скажіть, чи не хотіли б ви вдосконалити цей текст і як саме.

…Тільки-но закінчився карнавал, як море враз затремтіло, завирувало і взялося тисячами каламутних бульок. Риби злякано кинулися хто куди, а Вовченя вхопилося за Вовка і прикинулося камінчиком.

Став прикидатися камінчиком і Вовк, але камінчик з нього не дуже й виходив, бо скидався він таки на гарну каменюку. Добре, що Медуза встигла накрити його своєю парасолькою – дуже вчасно, бо тієї ж миті над самісінькою медузою промайнули здоровенні Акули. На щастя, вони кудись поспішали, тому нікого не помітили.

А тоді настав час прощатися.

– Вовчику і Вовченятко, не забувайте нас! Припливайте знову! – тоненько квилили рибки і махали їм услід своїми різнокольоровими плавничками.

А Морський Півник наздогнав вовчиків і подарував їм дві справжні морські перлини!..

Незабаром Вовк із синочком уже стояли на березі.

– Що я бачу! Що я бачу! – раптом вигукнуло Вовченя і показало лапкою на море.

Недалеко від берега повільно й гордо пропливав велетенський Кит. Він випустив такий високий фонтан, що здалося, ніби над маленьким острівцем прошуміла справжня гроза.

О-о, це найцікавіший день у моєму житті! сказало Вовченятко.

– О-хо-хо! – зітхнув Вовк. – Чесно кажучи, в моєму також.

М. Луговик, І. Малкович. “Вовченятко. яке запливло далеко в море”

VIII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

С. 25 – вправа 45.




Робота над удосконаленням власного тексту. Вправляння у порівнянні художніх та науково-популярних описів. Контрольна робота: складання діалогу. (Вправи 42-45)