РОНДО

Урок 31. РОНДО

Вступ

Ми вже переконалися, що в музиці (як і в розмовній мові) є розділові знаки; що всі музичні твори мають будову. Фраза, мелодія, частина – ось основні сходинки, на які можна поступово розділити будь-який музичний твір.

Сьогодні ми познайомимося з новою формою музики. Як вона називається, ви скажете самі після аналізу створеного вами музичного твору.
Повторення поспівок “Ми – третьокласники”, “Дівчатка ми”, “Ми хлопчики” .
Насамперед повторіть три поспівки про дітей, які навчаються

у вашому класі: “Ми – третьокласники”, “Дівчатка ми” та “Ми хлопчики”.
Як ви гадаєте, яка з них є головнішою?…
Головною є та поспівка, в якій ідеться про увесь клас: “Ми – третьокласники”.

Створення нової будови музики
Створіть власний твір за допомогою трьох поспівок!

Можна зробити так: заспівайте усім класом головну поспівку; далі хлопчики проспівають свою мелодію. Потім знову прозвучить головна поспівка, після якої вже дівчатка проспівають

свою мелодію… і нарешті втретє прозвучить поспівка “Ми – третьокласники”. Це підкреслить головну думку побудови. Головна мелодія повториться тричі, а між повтореннями прозвучать епізоди дівчаток і хлопчиків.

Проспівайте ці поспівки і відмітьте кожен крок геометричною фігурою.
Наприклад:
“Ми – третьокласники” – (трикутник)
“Дівчатка ми” – (овал)
“Ми – третьокласники” – (трикутник)
“Ми хлопчики” – (квадрат)
“Ми – третьокласники” – знову (трикутник)
Графічне зображення нової форми
А тепер погляньте на графічне зображення створеної нами будови музики.
Головна тема повторюється тричі.
Наш твір побудований наче у формі кола. Таку будову музики називають рондо.
Рондо – це музична форма, яка складається з кількаразового чергування головної теми (рефрену) з побічними, де початком і кінцем завжди є саме головна тема.
Назвемо новий твір “Класне рондо”?!

Ми могли б збільшити будову, якби продовжували розповідати про третьокласників, наприклад: про відмінників, тих, хто полюбляє співати чи грати у футбол, тих, хто із задоволенням читає книжки… і так далі, але після кожної такої частинки обов’язково потрібно підкреслити головну думку побудови: вони – третьокласники.

Відомості про романс О. Бородіна “Спляча княжна”

Щоб поглибити знання про рондо, ми познайомимося з романсом видатного російського композитора Олександра Бородіна “Спляча княжна”. Цікаво, що більшу частину свого життя композитор присвятив роботі вченого-хіміка, а музика була його захопленням.

Романс – п’єса для голосу з інструментальним супроводом.
Отже, слухаючи та аналізуючи твір Олександра Бородіна “Спляча княжна”, спробуйте визначити форму, в якій він написаний.
Слухання. О. Бородін. Романс “Спляча княжна”
Аналіз прослуханого твору
Романс Олександра Бородіна “Спляча княжна” написаний у формі рондо, адже через певний проміжок часу повторюється головна тема:
“Спит. Спит в лесу глухом,
Спит княжна волшебным сном,
Спит под кровом темной ночи,
Сон сковал ей крепко очи.
Спит, спит”

Твір починається і закінчується головною темою (рефреном). Вона має оповідно-епічний характер. Це спокійна некваплива розповідь про княжну, яка спить чарівним сном. Розмірений супровід подібний до колискової пісні; в ньому відчувається казковість. Проміжні епізоди контрастують до рефрену за темпом, динамікою та характером. Перший епізод бурхливий, швидкий. У музиці з’являються незвичні, “дикі” інтонації. Музика відображує зміст твору – появу галасливої зграї відьом і лісовиків. У другому епізоді є елементи героїки, мелодія рухається вгору, наче княжна чекає на богатирський подвиг, але її сон продовжується, і ніхто не знає, коли вона прокинеться.

Підсумки уроку

Сьогодні ми познайомилися з новою будовою музики – рондо. Його особливості ми побачили та відчули у творі, який створили самі, а також у романсі Олександра Бородіна “Спляча княжна”.




РОНДО