РОЗБУДОВА ДРУЖНІХ СТОСУНКІВ

Мета: навчати учнів розпізнавати ознаки дружніх стосунків, знайомитися з людьми; розвивати вміння спілкуватися і підтримувати товариські стосунки; виховувати товариськість, бажання бути справжнім другом.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Фронтальне опитування

– Яку роль відіграє родина в житті кожної дитини?

– Як у ваших родинах піклуються про кожного з її членів?

– Як батьки піклуються про дітей?

– Як діти повинні ставитися до батьків?

– Про кого із членів родини

ви піклуєтесь? Як саме?

– Чи є у ваших родинах літні чи немічні люди?

– Якщо є, то як ви піклуєтесь про них?

– Якими є ваші обов’язки в родині?

– Щодня ви спілкуєтесь з різними людьми. Це ваші рідні, сусіди, однокласники, друзі, знайомі й незнайомі люди. Всі вони різні, по-різному ставляться до вас.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, як правильно поводитися під час знайомства, як підтримувати товариські стосунки з однолітками.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення вчителя

– Як ви вважаєте, що таке спілкування? (Міркування

учнів.)

– Спілкування – це обмін думками, враженнями. Спілкування може відбуватися не лише між тими, хто бачить одне одного, а й по телефону, за допомогою пошти, через Інтернет тощо. Та нерідко буває, що хтось недочув чи неправильно зрозумів іншого. Через це можуть виникати непорозуміння, що призводять до неприємностей. На жаль, трапляється й така ситуація: більш “сильні” учні висміюють слабших, дають їм прізвиська, ображають, віднімають гроші.

Уміння обирати добрих, надійних друзів, установлювати і підтримувати дружні стосунки є однією з найважливіших життєвих навичок. Але, щоб мати друзів, потрібно й самому навчитися дружити.

В житті усім потрібна дружба:

І для розваг, і для журби, й для служби.

Із другом легше в світі жити,

Але й дружити треба вміти.

Слід другові допомагати,

В пригоді завжди захищати,

Слід жарти друга розуміти

Й самому жартувати вміти.

Коли ж якесь нерозуміння,

Потрібно виявить терпіння.

При сварці – швидше помиритись –

Не варто з друзями сваритись.

– Діти, поясніть головну думку цього вірша.

2. Гра “Правильний вибір”

– Позначте твердження, що характеризують справжнього друга та допомагають порозумінню між однолітками.

– Має гарні іграшки, але нікому їх не дає.

– Дружить тільки для власної вигоди.

– Завжди готовий захистити друга і допомогти йому.

– Підбиває друга на погані вчинки.

– Відмовляється від небезпечних пропозицій і відмовляє від них друга.

– У всьому підтримує друга, навіть тоді, коли це може завдати шкоди іншим людям.

– Міняє друзів ніби рукавички.

– Намовляє проти інших дітей.

– Не розкриває таємниць, які йому довірив друг.

– Не обманює своїх друзів.

3. Робота за підручником (с. 54-57)

– Що таке дружба?

Мозковий штурм

Учитель пропонує учням назвати якості, які вони цінують у друзях, і такі, що можуть завдати шкоди дружбі.

– Де найчастіше знаходять друзів?

– Від кого залежить, скільки друзів у тебе буде?

Робота в групах

Учитель пропонує учням прочитати східну притчу “Цвяхи” (с. 55) та відповісти на запитання, подані в підручнику.

– Прочитайте висновок у підручнику.

– Чому кажуть: “Сонце зігріває повітря, а друг – душу”?

Робота в парах

Гра “Довіра і співпраця”

Учні об’єднуються у пари та виконують завдання, вміщені у підручнику.

– Доведіть, що знайомство з новими людьми є невід’ємною частиною нашого життя.

4. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Практична робота

Рольова гра “Будемо знайомі”

Інсценізація (с. 57).

– Прочитайте поради для встановлення контактів між людьми. Доповніть їх.

ПОРАДИ

– Визначте спільні інтереси та починайте розмову на цю тему.

– Розповідь повинна зацікавити співрозмовника та бути короткою.

– Потрібно багато читати. Книжки – невичерпне джерело цікавих тем для розмов, спілкування.

– Значну роль відіграє добирання слів. Хто багато читає, багато добрих слів має.

– Не вживайте грубих, вульгарних слів.

– Запам’ятайте мудру пораду швейцарського письменника І. К. Лафатера: “Якщо хочеш бути розумним, навчися розумно запитувати, уважно слухати, спокійно відповідати. Завершуй розмову, коли більше нічого сказати”.

2. Тестування “Чи приємно з тобою спілкуватися?”

– Відповідайте лише “Так” чи “Ні”. Відповіді записуйте поряд із запитаннями.

1. Ти бажаєш більше слухати, ніж говорити?

2. Ти завжди можеш знайти тему для спілкування навіть з незнайомою людиною?

3. Ти завжди уважно слухаєш співрозмовника?

4. Чи любиш ти давати поради?

5. Якщо тема розмови тобі не цікава, чи будеш ти показувати це співрозмовникові?

6. Тебе дратує, коли тебе не слухають?

7. У тебе є власна думка на кожне запитання?

8. Якщо тема розмови тобі не знайома, чи будеш ти її розвивати?

9. Ти любиш перебувати у центрі уваги?

10. Чи є принаймні три запитання, з яких ти маєш грунтовні знання?

11. Чи добрий ти оратор?

Ключ до тесту

Якщо ви відповіли “Так” на запитання 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, можете зарахувати собі по одному балу за кожну відповідь, що збіглася. А тепер підрахуйте і запишіть кількість балів.

1-3 бали. Ти або мовчун, з якого не витягнеш ані слова, або ти настільки комунікабельний, що тебе бажають уникати, але факт є фактом: спілкуватися із тобою не завжди приємно, але завжди складно. Тобі слід над цим замислитися.

4-9 балів. Ти, мабуть, не дуже комунікабельна людина, але завжди уважний та приємний співрозмовник, хоча можеш бути дуже неуважним, коли не в гуморі, але в такі хвилини ти не потребуєш великої уваги до своєї персони від людей.

9-11 балів. Ти, мабуть, одна з найприємніших у спілкуванні людина. Навряд чи друзі можуть без тебе обійтися. Це чудово! Виникає тільки одне запитання: твоя роль тобі дійсно приємна завжди чи іноді тобі потрібно грати як на сцені?

3. Робота в групах

1) З’єднайте частини прислів’їв.

Друга шукай,

А друг – старий.

Одяг кращий новий,

А знайдеш – тримай.

Нових друзів наживай,

І я скажу, хто ти.

Скажи мені, хто твій друг,

Старих – не забувай.

Друзі пізнаються

Зате друг – скарб.

Приятелів тьма,

В біді.

Скарб – не друг,

А друга нема.

– Яке прислів’я вам найбільше сподобалося? Як ви його розумієте?

2) Тестування “Чи вмієте ви ділитися?”.

Учитель роздає малюнки дерева без листя. Учні олівцями різного кольору малюють листочки. Хто більше намалює листочків, поки звучить музика?

Якщо кількість різнокольорових листочків однакова (однаково представлені кольори) – то ви вмієте ділитися.

3) Поясніть твердження “Поводься з іншими так, як ти хочеш, щоб поводилися із тобою”.

(Це твердження про добре ставлення до людей. Ми відрізняємося одне від одного, але хочемо відчувати повагу, прихильність до себе інших. Це висловлювання не тільки про те, як не можна вчиняти відносно інших, а й про те, що необхідно робити, щоб стосунки між людьми були кращими.)

4. Гра “П’ять речень”

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Розкажіть, як ви знайомитеся з людьми.

– За якими ознаками ви обираєте друга?

– Яким є значення дружби для здоров’я?

– Назвіть ознаки дружніх стосунків.

– За якими правилами слід будувати дружні стосунки?

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник (с. 54-57).

Намалювати портрет свого друга та поміркувати, за що ви його любите.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


РОЗБУДОВА ДРУЖНІХ СТОСУНКІВ - Плани-конспекти уроків по валеології


РОЗБУДОВА ДРУЖНІХ СТОСУНКІВ