РОЗДІЛЕННЯ НЕОДНОРІДНОЇ СУМІШІ

Тема 1 ПОЧАТКОВІ ХІМІЧНІ ПОНЯТТЯ

& 9. РОЗДІЛЕННЯ НЕОДНОРІДНОЇ СУМІШІ

Вивчення параграфа допоможе вам:

· ознайомитися із завданнями практичної роботи № 2;

· закріпити знання про чисті речовини і суміші;

· формувати уміння вміло поводитися з лабораторним обладнанням під час виконання дослідів

Людина, як ви зрозуміли з попереднього параграфа, має справу не з чистими речовинами, а із сумішами. В домашніх умовах інколи постає необхідність у розділенні сумішей. Для цього користуються розглянутими у попередньому

параграфі способами – відстоюванням, випарюванням, фільтруванням (через ватний фільтр, тканину, сито з маленькими отворами чи друшляк (мал. 47).

Опанування способами розділення сумішей на практичному занятті стане вам потрібним на уроках хімії та в самостійному житті.

ДОСЛІДЖУЄМО НА УРОЦІ ТА ВДОМА

ПРАКТИЧНА РОБОТА № 2

РОЗДІЛЕННЯ НЕОДНОРІДНОЇ СУМІШІ

Мета: опанувати способи розділення неоднорідних сумішей, формувати уміння правильного поводження з речовинами і лабораторним обладнанням.

Речовини

та обладнання: вода, пісок, залізні ошурки, тирса; фільтрувальний папір, лійки, скляні палички, хімічні стакани, шпателі для сипучих речовин, магніт.

Завдання 1. Повторіть правила безпеки під час роботи в хімічному кабінеті й неухильно їх дотримуйтеся. Засвідчіть це власним підписом у зошиті.

Завдання 2. Приготуйте суміш піску та води. Виходячи з фізичних властивостей цих речовин, оберіть можливі способи розділення виготовленої суміші. Складіть план розділення суміші кожним способом, скориставшись необхідним лабораторним обладнанням, проведіть розділення суміші згідно з планом.

Завдання 3. Приготуйте суміш залізних ошурок і тирси. Перед приготуванням суміші окремо перевірте здатність кожного компонента притягуватись до магніту та розчинятись у воді. За результатами спостереження зробіть висновок, яка речовина здатна притягуватися магнітом, який компонент суміші має більшу густину, ніж вода, а який – меншу. На підставі встановлених властивостей компонентів суміші складіть план її розділення двома різними способами. Використати необхідне лабораторне обладнання і проведіть розділення суміші.

Хід виконання завдань та одержані результати оформіть у вигляді таблиці.

 РОЗДІЛЕННЯ НЕОДНОРІДНОЇ СУМІШІ

Мал. 47. Розділення сумішей у домашніх умовах (а-в – відстоювання, г-е – фільтрування)

Розділення неоднорідних сумішей

Склад суміші

Спосіб розділення

План розділення

Одержаний

Результат

Пісок, вода (1-й спосіб)

Пісок, вода (2-й спосіб)

Залізні ошурки, тирса

(1-й спосіб)

Залізні ошурки, тирса

(2-й спосіб)

Сформулюйте висновок про те, знання яких фізичних властивостей речовин та сумішей дозволили вам виконати завдання практичної роботи.

Виконайте вдома досліди.

Дослід 1. Налийте у прозору посудину (наприклад, склянку) свіжого молока. Однорідною чи неоднорідною сумішшю воно сприймається візуально? Залиште молоко в кімнаті, а через кілька днів подивіться на вміст склянки. Що вам вдалося виявити цього разу в ході візуального спостереження? Поясніть.

Дослід 2. Налийте в тонкостінну прозору посудину мінеральної газованої води. Через 10 хв проведіть спостереження за змінами, що стались у посудині, дайте їм пояснення. Дослід можна прискорити, якщо склянку з водою потримати у теплих долонях або поставити в посудину з теплою водою. Висловіть судження проте, як підвищення температури позначається на розділенні суміші рідкої і газоподібної речовин.

Скарбничка ерудита

Дихання є властивістю організмів. З природознавства ви знаєте, що людина дихає наявним у повітрі киснем. Вдихається повітря приблизно такого складу: 100 л повітря містять близько 21 л кисню, 0,03 л вуглекислого газу і 77 л азоту. Склад суміші газів, яку людина видихає, інший. У 100 л цієї суміші близько 16 л кисню, 5,03 л вуглекислого газу, 77 л азоту. Порівняйте вміст речовин в обох газоподібних сумішах. Ви побачите, що під час видиху в суміші газів кисню стає менше, азот залишається без змін, а вуглекислого газу видихається у 167 разів більше, ніж вдихається. Підвищений вміст вуглекислого газу шкідливий для здоров’я людини. Тепер ви можете самостійно дійти висновку, чому так важливо провітрювати приміщення в школі та вдома.

?

1. Знання яких властивостей піску і води дало вам можливість провести розділення їх суміші на компоненти?

2. Знання яких властивостей заліза і тирси дало вам можливість провести розділення цієї суміші?

3. Як правильно встановити фільтр у лійці?

4. Що потрапить у фільтрат при фільтруванні суміші води, кухонної солі і піску?

5. Запишіть приклади однорідних і неоднорідних сумішей.

6. Поцікавтесь у дорослих членів родини, з якою метою та які суміші їм доводиться виготовляти, а які – розділяти. Приклади запишіть у робочий зошит.

7. Складіть план розділення суміші кухонної солі, води і залізних ошурок. Яке лабораторне обладнання знадобиться для реалізації вашого плану?

Ви пішли в похід. А коли стали готувати їжу на багатті, то раптово пакет із сіллю прорвався, і сіль висипалась на пісок, вкритий поодинокими хвоїнками сосни. Запропонуйте спосіб виділення солі з утвореної трикомпонентної суміші.

Опишіть послідовність дій та очікувані результати.




РОЗДІЛЕННЯ НЕОДНОРІДНОЇ СУМІШІ