Розділові знаки у вивчених синтаксичних конструкціях

ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО

У цьому розділі ви повторите вивчене про іменник, прикметник, числівник, займенник, пригадаєте правила написання слів і вживання розділових знаків.

Із текстів вправ і завдань ви дізнаєтеся про народні звичаї, риси національного характеру.

Ви відчуєте єдність зі своїм народом, своєю державою.

ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ ДО ТЕМИ “ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО”

– Іменник

– Прикметник

– Числівник

– Займенник

– Прості речення

– Складні речення

Головні члени речення

– Другорядні члени речення

– Однорідні члени речення

– Звертання

– Вставні слова

– Діалог

– Репліка

& 2 Розділові знаки у вивчених синтаксичних конструкціях

1. Що таке синтаксис?

2. Що таке речення?

3. Чим просте речення відрізняється від складного?

4. Які члени речення називають однорідними?

8

1. Спишіть текст. Підкресліть однорідні члени речення.

Щоб підтримати українську мову, не потрібні подвиги: варто купити

в кіоску україномовну газету, а в книгарні – українську книжку. А ще – замовити на радіо українську пісню.

Спілкуйтеся українською мовою в соціальних мережах, інсталюйте й використовуйте українські програми. Розширюйте україномовну Вікіпедію, гугліть українською. Не соромтеся розмовляти українською мовою в іншомовному оточенні. Ваша мовна стійкість підноситиме престиж державної української мови.

2. Поясніть уживання розділових знаків у реченнях з однорідними членами.

? Просте речення може ускладнюватися однорідними членами, звертаннями, вставними словами.

І пензлем, і словом

9

1. Розгляньте портрети українок на репродукціях картин і сучасних фото. Запишіть, що їх об’єднує, використовуючи однорідні члени речення.

 Розділові знаки у вивчених синтаксичних конструкціях

2. Прочитайте текст.

Українська сорочка – найдавніший одяг наших предків. Є сорочки різні: волинські, слобожанські, полтавські, гуцульські, поліські тощо. Але усіх їх щось єднає: чи то колір, чи тканина, чи крій, чи оздоблення. Жіночі сорочки шиють переважно із лляного чи конопляного самотканого білого полотна. У давнину брали цупке сіре полотно для буденних сорочок, а тонке вибілене – для святкових сорочок. Сорочки обов’язково оздоблювали вишивкою, тому їх і назвали вишиванками.

3. Випишіть речення, ускладнені однорідними членами з узагальнювальним словом. Поясніть уживання розділових знаків у реченнях.

Мудре слово

– Птах спирається на крила, людина на рідню (Народна творчість).

– Нема на світі України,

Немає другого Дніпра… (Т. Шевченко).

– Можна все на світі вибирати, сину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину (В. Симоненко).

10

1. Установіть відповідність і запишіть визначення.

1 Вставні слова –

А це різновид прямої мови, що передає розмову двох осіб.

2 Звертання –

Б це вислів одного з учасників розмови.

3 Пряма мова –

В це речення, що містить дві або більше граматичні основи.

4 Діалог –

Г точне відтворення висловлювання певної особи, передане від її імені.

5 Репліка –

Г це слова, які називають того, до кого звертаються.

6 Складне речення –

Д це слова, що виражають ставлення мовця до висловлюваного.

2. Підкресліть головні члени в записаних реченнях. Поясніть уживання тире між підметом і присудком.

11

1. Прочитайте уривки з українських пісень. Випишіть звертання.

– Прощай, милий мій синочку,

Та не забувайся,

Через чотири неділеньки

Додому вертайся!

– Ой рад би я, матусенько,

Скоріше вернуться,

Та щось кінь мій вороненький

В воротях спіткнувся… (Народна пісня).

* * *

Ніч яка, Господи!

Місячна, зоряна:

Ясно, хоч голки збирай…

Вийди, коханая, працею зморена,

Хоч на хвилиночку в гай!

М. Старицький

2. Доберіть із відомих вам пісень і віршів шість-сім речень із звертаннями. Запишіть їх. Поясніть уживання розділових знаків.

12

1. Прочитайте записи, зроблені вашими ровесниками з Рівненщини під час флешмобу “Чому я розмовляю українською?”. Долучіться і ви до цього заходу – запишіть власні міркування.

Діана Калюта. Це мова моїх предків. На щастя, дедалі частіше на вулицях чути українську мову. Для мене це важливо, бо тоді я почуваюся частиною великого народу, відчуваю, що я вдома, серед своїх.

Світлана Мороченець. Українська мова милозвучна й барвінкова, отже, говорити нею варто не лише на уроках, а скажімо, і вдома, на тренуванні, під час відпочинку.

Світлана Дяк. Я народилася в Україні, і не говорити рідною мовою, по-моєму, це блюзнірство!

Юлія Шкроба. Я народилася в Україні, а не в Англії чи Росії… Що й казати, це моя рідна мова.

Надія Мельник. По-перше, це моя рідна земля: тут росли мої батьки, діди, прадіди, тут росту я. По-друге, якщо ми не розмовлятимемо українською, вона зникне, її забудуть наші нащадки.

Аня Гайдук. Українська мова є нашою державною мовою. На жаль, багато людей розмовляють російською, хоча живуть в Україні.

Наталія Кібиш. На щастя, я народилася й живу в Україні. До того ж усі в моєму роду були українцями. І, безумовно, я поважаю рідну мову.

2. Поясніть значення виділених слів і словосполучень. Прокоментуйте пунктограму “Виділення вставних слів”.

? Прості речення, що входять у складне, можуть поєднуватися:

А) сполучниками і (Й), а, та, але, зате, щоб, тому що,

Б) сполучними словами коли, який, де;

В) інтонацією (без сполучників).

Між частинами складного речення ставиться кома.

Наприклад. Садок Був уже Пожовклий, товстий Шар зовсім жовтого листя Лежав долі. Повітря Було повне вогкості, і Дощ Мов Збирався щохвилини (Б. Грінченко).

13

1. Спишіть текст.

Колись від пізньої осені до Великого посту молодь спілкувалася на вечорницях. Вони закінчувалися зазвичай до півночі. Були ще й досвітки, вони тривали до третіх півнів.

Дівчата вибирали простору хатину, вони ж і платили за неї хлібом, збіжжям, полотном, але не грішми. Господиня стежила за дотриманням звичаїв і традицій.

Дівчата приходили першими й вишивали, пряли, шили сорочки, тобто готували придане. Коли долучалися хлопці, починалися забави. Дівчата й хлопці танцювали, розповідали цікаві історії, лунали сміх і співи (За О. Воропаєм).

2. Підкресліть граматичні основи в складних реченнях, поясніть уживання розділових знаків у цих реченнях.

14

1. Спишіть текст притчі, розставляючи розділові знаки.

Жив собі хлопчик з недоброю вдачею який часто ображав рідних і друзів. Якось батько дав йому мішечок із цвяхами й наказав забивати по цвяху в огорожу кожного разу коли буде з кимось сваритися.

Першого дня хлопчик забив багато цвяхів. Протягом наступних тижнів він намагався стримуватися і кількість забитих цвяхів щодня зменшувалася. Нарешті настав день коли хлопчик не забив в огорожу жодного цвяха. Він пішов до батька і сказав про це.

Батько наказав витягати по одному цвяху з огорожі за кожен день коли син нікого не образить. Минав час і якоїсь днини хлопець сказав батькові що витягнув з огорожі всі цвяхи. Тоді батько привів сина до огорожі і промовив Сину мій ти добре поводився але подивися на дірки в огорожі. Ця огорожа ніколи не буде такою як раніше. Пам’ятай що коли ти когось ображаєш то наносиш рану яка залишається назавжди… (За матеріалами сайту http://zemyatko. te. ua/forum/5-22-1).

2. Розгадайте ребус і запишіть прислів’я, яке є висновком наведеної притчі.

 Розділові знаки у вивчених синтаксичних конструкціях

15

1. Прочитайте текст. Випишіть речення з прямою мовою.

…Маленький принц повернувся до Лиса. “Прощавай…” – сказав він. Лис відповів: “Прощавай. Ось моя таємниця. Вона дуже проста: лише серце добре бачить. Найголовнішого не побачиш очима”.

“Найголовнішого не побачиш очима”, – повторив маленький принц, щоб краще запам’ятати.

– Твоя троянда тобі наймиліша, бо ти віддав їй усю душу.

– Бо ти віддав їй усю душу… – повторив маленький принц, щоб краще запам’ятати.

“Люди забули цю істину, – мовив Лис, – але ти не забувай. Ти назавжди береш на себе відповідальність за тих, кого приручив. Ти відповідаєш за свою троянду…” (За А. де Сент-Екзюпері).

2. Поясніть розділові знаки у виписаних реченнях.

Дoбірні зерна мови

Нашому роду нема переводу

Дмитрии. Бабусю, нам задали додому складне завдання: написати твір про свій рід, а мені легше написати про свою родину.

Яся. А хіба рід і родина – не те саме?

Бабуся. Можна і так сказати, коли думати й говорити про одну сім’ю. Тато, мама і ви з Дмитриком – це сім’я, або родина. А ось про рід, справді, не так просто написати, бо це різні покоління, багато родичів. У кожного з нас – велика родина.

Яся. Ми колись малювали родовідне дерево, у якому кожна гілка позначала зв’язок із дідом, прадідом, прапрадідом і так само – з бабусею, прабабусею, прапрабабусею.

Бабуся. Тому й кажуть: нашому роду нема переводу, тобто покоління йдуть одне за одним, рід не переводиться, не зникає;

 Розділові знаки у вивчених синтаксичних конструкціях

16

1. Прочитайте діалог. Із скількох реплік він складається?

Якось прийшов до Сократа схвильований юнак і каже:

– Ти чув, що витворив твій друг? Я маю це тобі розповісти.

– Зачекай-но! – перебив його мудрець. – Чи те, що ти хочеш мені сказати, ти пересіяв через три сита?

– Три сита? – запитав той здивовано.

– Так. Давай подивимось, чи те, що ти хочеш мені сказати, пройде через три сита. Перше сито – це правда. Чи ти впевнений, що те, що ти хочеш мені розповісти, є правдою?

– Ні, я чув про це від інших.

– Так-так! Але, напевно, ти пересіяв це через друге сито – добро. Чи те, що ти хочеш розповісти мені про мого друга, є добрим?

– Ні, ні, навпаки, – вагаючись, сказав той, – воно погане.

– Ну тоді давай візьмемо третє сито – необхідність. Чи так вже й необхідно мені знати про те, що ти хочеш розповісти?

– Та ні, аж такої необхідності нема…

– Отже, – усміхнувся мудрець, – якщо те, про що ти хочеш мені розповісти, не є необхідним, не є добрим і ти не впевнений, що це правда, то забудь про це й не обтяжуй ані себе, ані мене.

2. Прокоментуйте пунктограму “Розділові знаки в діалозі”.

17

Прочитайте текст. Складіть речення зі словами авторитетний і престижний.

Авторите́тний – який має вплив, загальне визнання.

Слово авторитетний уживається, коли даємо позитивну оцінку кому-, чому-небудь (авторитетний учений, авторитетна думка).

У значенні слова престижний також є відтінок “впливу”, але переважає відтінок “захоплення чимось, бажання мати це” (престижний автомобіль, престижні меблі, престижне знайомство).




Розділові знаки у вивчених синтаксичних конструкціях