ОРІЄНТОВНІ ПЛАНИ-КОНСПЕКТИ УРОКІВ
Тема 4. КОМПОЗИЦІЙНІ ПРИЙОМИ У СКУЛЬПТУРІ ТА ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОМУ МИСТЕЦТВІ (8 годин)
Урок № 31. СЕКРЕТИ ВЕСЕЛОГО ОРНАМЕНТУ
Мета:
– навчити учнів використовувати стилізацію та ритм як засоби створення орнаменту, ознайомити з видами орнаменту;
– розвивати естетичні почуття, смак;
– виховувати почуття національної гордості за мистецтво свого народу, здатність зберігати традиції.
Оснащення
– Матеріали та інструменти: папір для малювання, гуаш, пензлі, ємності
– Зоровий ряд: фотографії різних предметів побуту з орнаментами (рушники, вишиванки, керамічні вироби, писанки тощо).
Тип уроку: комбінований урок.
Словник термінів
Орнамент – візерунок, побудований на ритмічному чергуванні та поєднанні елементів.
Хід уроку
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку
2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
¦ Чи є у вас вдома улюблений посуд (власна чашка)? Яке зображення прикрашає його?
¦ Чи сподобалась би вам ця чашка, якби на ній не будо жодного зображення?
¦
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Сьогодні ми помандруємо до майстрів декоративно-прикладного мистецтва і дізнаємось, у чому ж чарівність виробів, виготовлених їх руками.
4. ВИКЛАДАННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. Ви вже знайомі з поняттям орнамент. Орнамент – це візерунок, побудований на ритмічному чергуванні та поєднанні елементів (запис до словничків).
¦ Пригадайте, де ми використовували орнаменти?
Орнамент завжди відігравав дуже важливу роль в оздобленні будь-яких виробів. Це вишиванки, рушники, керамічні та дерев’яні вироби, килими і навіть писанки (аналізування наочності). Наш посуд був би нецікавим, навіть сумним, якби його не прикрашали орнамент або якесь зображення.
Мова орнаменту є найдавнішою мовою. Вона виникла задовго до того, як людина навчилася писати. Орнаменти та візерунки, якими людина прикрашала свій побут, слугували не лише для краси, а й несли певну інформацію. І сьогодні майстри декоративно-прикладного мистецтва зберігають і передають знання, пов’язані з символікою орнаментів.
Пригадайте: назва орнаменту залежить від тих елементів, з яких він складається. Орнамент може бути геометричним (якщо складається з геометричних фігур), рослинним (складеним із зображень листя, гілок, квітів, плодів), тваринним (що складається із зображень тварин), а іноді для орнаментів використовують й зображення фігури людини (антропоморфний орнамент) або поєднання різних зображень, і тоді орнамент називається змішаним.
Геометричний орнамент є найпоширенішим. В геометричному орнаменті використовують зображення різних геометричних фігур – коло, ромб, квадрат, трикутник тощо. Ромби за стародавнім слов’янським повір’ям утілювали богиню землі та служили добрим охоронним символом, який приносить щастя. Зигзаги та спіралі символізували безперервність часу, передавання родинних традицій. Такі геометричні фігури, як квадрати, ромби, багатокутники, є символами землі, вогню, каменю (демонстрування наочності).
Рослинний орнамент складається зі стилізованих листя, квітів, плодів, гілок тощо. Під час створення такого орнаменту всі народи надихалися красою місцевої природи, запозичуючи з неї різноманітні мотиви. Найчастіше зустрічається в усіх народів мотив “Дерево життя”, яке може зображуватися як квітучий кущ (демонстрування наочності).
У тваринних (зооморфних) мотивах найчастіше використовують зображення птахів, оскільки вони є одними з найбільш поширених і улюблених образів народної творчості. І це не випадково. Образ птаха в орнаменті означає посередника між небом і землею. Також вважалося, що птахи оберігають здоров’я жінок і дітей (демонстрування наочності).
Фізкультхвилинка
5. ІНСТРУКТАЖ
Учитель. Зараз ви створюватимете власний орнамент. Для цього ви маєте пам’ятати, що елементи вашого орнаменту повинні чергуватися.
Запам’ятайте, що у побудові орнаменту є цікава закономірність: ті самі елементи, що розташовані в різній послідовності, створюють різні орнаменти.
6. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ
Створення геометричного або рослинного орнаменту
7. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
¦ Що таке орнамент?
¦ Які існують види орнаментів?
¦ Якими візерунками зазвичай прикрашають рушники?
¦ Що можна прикрасити орнаментом, створеним вами сьогодні?
8. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку, перегляд дитячих робіт, демонстрування кращих).
2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: принести папір для малювання, гуаш, пензлі; пригадати неіснуючих тварин, яких можна зустріти в казках.
3. Проголошення уроку завершеним.