Школа як провідна ланка в системі вихованняя – Суспільні інститути виховання

ПСИХОЛОГІЯ ТА ПЕДАГОГІКА
Основи педагогіки

3. Теорія і методика виховного процесу

3.5. Суспільні інститути виховання

3.5.5 Школа як провідна ланка в системі виховання

Школа є провідною ланкою в системі виховання підростаючого покоління. Вона покликана координувати діяльність сім’ї і громадськості з виховання учнів, педагогізувати всіх учасників виховного процесу. Піклування школи про виховання дітей у сім’ї має два напрями.

Перший напрям – педагогічна освіта батьків. Засобами її здійснення є читання лекцій, проведення

бесід; відвідування батьків удома; консультування батьків; вечори запитань і відповідей для батьків; відкриті уроки для батьків; усні журнали; прес-конференції “Ми і наші діти”; зустрічі за круглим столом; виконання батьками практичних завдань; ознайомлення батьків із педагогічною літературою; перегляд фільмів на педагогічні теми; дні відкритих дверей; різноманітні вечори, конкурси тощо.

Їх можуть доповнювати і нетрадиційні форми роботи з батьками: педагогічний десант (виступи педагогів

на підприємствах); “Дерево родоводу” (зустріч поколінь); “У сімейному колі” чи “Дні довіри” (індивідуальні консультації, зустрічі з лікарями, психологами, юристами); “Родинний міст” (зустрічі з батьками та обговорення проблем виховання); “Народна світлиця” (вивчення народних традицій); “День добрих справ” (спільна праця педагогів, батьків і дітей); “Вечір великої розмови” (за участі педагогів, батьків, учнів); організація відпочинку (ігри, вистави тощо); альбом – естафета “Як ми відпочиваємо” (переймання досвіду організації відпочинку в родині); сімейні свята в класі (святкування спільних днів народження дітей, календарних, народних свят) та ін.

Другий напрям – залучення батьків до виховної роботи з дітьми, що охоплює такі напрями, як рада батьків; батьківські збори; батьківський комітет (охоплює комісії: навчальну, культурно-масову, господарську, з трудового виховання і професійної орієнтації, з педагогічної пропаганди); залучення батьків до керівництва гуртками.

Школа повинна підтримувати також тісні контакти зі Службою у справах неповнолітніх та кримінальною міліцією у справах неповнолітніх, діяльність яких спрямована на профілактику правопорушень неповнолітніх, забезпечення сприятливих умов для їх виховання та захисту їхніх прав.

Ефективність спільної виховної роботи сім’ї, дитячих і юнацьких громадських організацій, позашкільних навчально-освітніх установ, церкви і школи залежить від розуміння усіма виховними інституціями мети і завдань національного виховання на сучасному етапі, володіння ними методикою організації виховного процесу, злагодженості виховних впливів. Роль координатора цієї роботи має відігравати школа.




Школа як провідна ланка в системі вихованняя – Суспільні інститути виховання