СКЛАДАННЯ І РОЗІГРУВАННЯ ДІАЛОГІВ

УРОКИ РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ

Урок 2. СКЛАДАННЯ І РОЗІГРУВАННЯ ДІАЛОГІВ

Пригадайте

– Що таке діалог? Яка роль діалогів у мовленні?

– Які стилі мовлення можуть бути реалізовані у формі діалогу?

275.1. Прочитайте мовчки текст. Про яку професію в ньому йдеться? Знайдіть у тексті професійні слова. Поділіться своїми міркуваннями щодо прочитаного.

Уранці в Павла Спаса брали на аналіз кров з вени. Для нього це була мука. Вени він мав погані, та й на тих не знайти вже живого місця від крапельниць. Щодня для того щоб ввести

голку у вену, молоденька сестра пробує в трьох-чотирьох місцях. Ось і тепер він, сидячи в маніпуляційній, підібравсь увесь, напружився, мов на катапульті.

– Розслабтеся, – сказала літня медсестра.

– Та в мене вени погані… – одмовив Спас.

– Погані? Хто це вам таке сказав? – здивувалася вона.

– На крапельницях. Ціла морока дівчатам.

– Ану давайте свою руку. Ого! Ну й помучили ж вас!

– Можуть десь на пляжі схопити, як запеклого наркомана, – сказав Спас.

Ой, дівчата… Не хочуть учитися, – скрушно похитала головою медсестра. Вона спритно перетисла джгутом біцепс лівої руки. – Попрацюйте пальцями. Працюйте. Так. А тепер затисніть.

Сестра відпустила джгут, торкнулася теплою пучкою вени:

– Ну, яка гарна, – посміхнулася, відкривши рядок білих-білих зубів. Легко ввела голку у вену, так що він не відчув навіть болю… Вийняла. вени голку, поклала ватку, змочену в спирт, на прокол. Спас зігнув руку в лікті, затиснув ватку.

– От і все. А ви хвилювалися, – карі очі в сестри потеплішали.

“Яка добра жінка”, – подумав із вдячністю Спас.

– Ви просто ас.

– Хай аналіз буде втішний (В. Захарченко).

II. Назвіть і схарактеризуйте суб’єктів мовлення, визначте тему мовлення сформулюйте мету спілкування, укажіть обставини спілкування.

III. Прочитайте виразно текст у ролях, передаючи інтонацією внутрішній ста – персонажів.

276. Попрацюйте а парах. Складіть і розіграйте за особами діалог (14-16 реплік) до запропонованої ситуації (на вибір) Дотримуйтесь етики професійного спілкування.

1. На холодокомбінаті вийшло з ладу обладнання для виробництва морозива. Директор підприємства має намір купити нові машини, які коштують дуже дорого. Проте головний інженер підприємства пропонує відремонтувати обладнання своїми силами і знає, як це зробити.

2. Місцеве підприємство своїми викидами забруднює річку. Представник екологічної служби вирішив провести відповідну бесіду з директором цього заводу. Керівник посилається на нестачу коштів для побудови очисних споруд. Еколог пропонує кілька варіантів розв’язання проблеми.

3. Упродовж тижня працівник запізнюється на роботу. Через це інший працівник змушений виконувати його завдання, а ще й вигадувати різні пояснення щодо його відсутності перед начальником. Настав час колегам з’ясувати стосунки.

4. Підлеглий прийшов до керівника відділу з проханням уточнити і допомогти виконати доручене завдання.

5. Тренер пропонує спортсмену допінг, який неможливо викрити, що дозволить досягти успіху. Спортсмен відмовляється вживати допінг, бо хоче перемогти чесно і боїться завдати шкоди своєму здоров’ю.

277. Попрацюйте а парах. Складіть і розіграйте за особами діалог (16-18 реплік), можливий за поданих умов (на вибір). Використайте доречні міміку і жести.

1. Ви – фермер. Прийшли в банк взяти кредит для придбання сільськогосподарської техніки.

2. Ви – лікар. Приїхали в квартиру до хворого за викликом.

3. Ви – економіст. Зайшли в кабінет директора підприємства для обговорення питання налагодження випуску нової продукції.

4. Ви – спортсмен. Підійшли до тренера уточнити план підготовки до змагань.

Зверніть увагу

Під час ведення діалогу репліки слід будувати так, щоб заохотити співрозмовника висловити власну думку.

278. Розгляньте малюнки, схарактеризуйте ситуації спілкування. Складіть і розіграйте за одним із малюнків діалог (16-18 реплік), дотримуючись етики професійного спілкування

 СКЛАДАННЯ І РОЗІГРУВАННЯ ДІАЛОГІВ

279. Попрацюйте в парах. Прочитайте замітки. За змістом однієї з них складіть і розіграйте за особами діалог (16-18 реплік). Використайте доречні міміку і жести.

Сільськогосподарське підприємство “Плешкані” заслужено вважається одним із кращих господарств на Черкащині. Нова ферма обладнана за останнім словом техніки. Усі роботи тут автоматизовані – від видалення відходів до доїння. У просторому сухому приміщенні обживаються півтисячі породистих корівок, смакуючи духмяне сіно. Ось лунає музика, під час якої корови організовано встають і прямують до доїльного залу, де встановлена так звана “карусель”. Тут круглий “майданчик” з коровами повільно рухається. Процес контролюється спеціальними датчиками, що їх відстежують оператори на моніторах комп’ютерів. Як і передбачено європейською технологією, молоко надходить трубопроводом до холодильних ємностей і відвозиться на переробку.

Завдяки поступовому переходу на цілодобове утримання худоби на відкритих майданчиках теж економлять чималі кошти на освітленні опаленні. Та й тварини стали здоровішими – жодної хворої за останні чотири роки. Мало витрачають і на закупівлю породистого поголів’я, маючи свій племзавод. Культивують червоно-рябу породу молочної напряму. Від кожної корови отримали торік 6,9 тисячі літрів молока. Нинішнього ж буде більше (3 газети).

* * *

Проаналізувавши проблеми євроінтеграції та конкурентоспроможності українських товаровиробників в умовах зони вільної торгівлі і Євросоюзом, керівники провідних промислових підприємств та суб’єктів малого бізнесу Запорізького регіону запропонували власні рішення для реалізації поставлених завдань.

Вони зійшлися на думці, що полегшити життя вітчизняного бізнес вдасться через впровадження сучасних стандартів управління якістю. Насамперед на підприємствах, що інтенсивно розвиваються (послуги, торгівля, туризм). А ще завдяки ефективному використанню ресурсів впровадженню енергозберігаючих технологій, створенню оптимальної інфраструктури бізнесу (логістика, торгівля), залученню й ефективному використанню бюджетних коштів (інвестиції, субвенції, цільові про грами), реалізації нових форм організації бізнесу (утворення кластерів, технопарків).

Щоправда, втілити в життя заплановане буде непросто. Адже, за словами президента Запорізької торгово-промислової палати Володимира Шамілева, головними ризиками є неадекватність торгових бар’єрів з боку ЄС, низький рівень конкурентоспроможності вітчизняних компаній, жорсткі умови ведення бізнесу в Україні (3 газети).

* * *

На відміну від успіхів в інших ігрових видах спорту, для українських гандболісток участь у континентальній першості не є чимось видатним. Срібні призерки чемпіонату Європи 2000 року сприймають це як щось само собою зрозуміле; фурор викликало б, швидше, непотрапляння наших дівчат до фінальної частини. І відбір на Євро-2010 це лише підтвердив.

Українки провели відбірковий раунд упевнено, не залишивши шансів слабшим португалкам і швейцаркам та зумівши взяти три очки в дуелях із головними конкурентками за лідерство у квартеті – румунками. За тур до завершення кваліфікації “синьо-жовті” забезпечили собі першу сходинку, здобувши вольову перемогу в Швейцарії. Ще до перерви українки зрівняли рахунок, а вже за другі півгодини забезпечили впевнену перевагу. Найбільше в наших постаралася Юлія Манагарова – вона відзначилася сімома м’ячами (3 газети).

280.1. Складіть і запишіть діалог (16-18 реплік) на тему, пов’язану з вашою майбутньою професією чи професією когось із ваших рідних,

Попрацюйте в парах. II. Запропонуйте однокласнику (однокласниці) розіграти за особами складений вами діалог.

281. Мікрофон. У чому ви бачите красу своєї майбутньої професії?

282. Попрацюйте в парах. Уявіть, що один з вас – журналіст, а інший – представник певної професії. Складіть і розіграйте за особами діалог на професійну тему (14-16 реплік), додержуючись відповідної інтонації, етикетних форм і культури мовлення.




СКЛАДАННЯ І РОЗІГРУВАННЯ ДІАЛОГІВ