Складові частини мелодії: мотив, фраза, речення. Розучування пісні “Посміхайтеся”, муз. О. Осадчого. Слухання музики. Б. Фільц. “Закарпатські новелети”

7 КЛАС

Тема 1. Образний зміст музики

Урок 3

Тема уроку. Складові частини мелодії: мотив, фраза, речення. Розучування пісні “Посміхайтеся”, муз. О. Осадчого.

Слухання музики. Б. Фільц. “Закарпатські новелети”

Мета уроку: закріпити з учнями складові мелодії на знайомому музичному творі; розвивати навички активного сприймання музичного твору; виховувати любов та інтерес до музики.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: нотний текст пісні, магнітофон, фортепіано, портрет композитора Б. Фільц.

Хід

уроку

I. Організація класу до уроку.

1. Музичне вітання.

2. Оголошення теми уроку.

II. Актуалізація опорних знань.

– Послухайте невеличку мелодію. Що ви можете сказати про її складові?

– Якщо я заграю кілька звуків, то це буде мелодія?

(Ні, це буде тільки її мотив).

Кілька таких мотивів, що утворюють більш широку побудову назив фразою. А з кількох фраз утворюється речення. Ось погляньте на дошку. (На дошці невелика пісня).

 Складові частини мелодії: мотив, фраза, речення. Розучування пісні Посміхайтеся, муз. О. Осадчого. Слухання музики. Б. Фільц. Закарпатські новелети

Знайдемо у цій українській

народній пісні мотив, поділимо на фрази та речення, а тоді розспіваємося у тональності.

(Діти визначають стадові мелодії та сольфеджують ці частини).

III. Розучування пісні “Посміхайтеся” О. Осадчого.

Посміхайтеся

Слова А. Дмитрука

Музика О. Осадчого

 Складові частини мелодії: мотив, фраза, речення. Розучування пісні Посміхайтеся, муз. О. Осадчого. Слухання музики. Б. Фільц. Закарпатські новелети

 Складові частини мелодії: мотив, фраза, речення. Розучування пісні Посміхайтеся, муз. О. Осадчого. Слухання музики. Б. Фільц. Закарпатські новелети

Хай гуркоче грім – не лякайтеся.

Хмарам дощовим – посміхайтеся.

Морок відлетить,

Вернеться блакить –

Тільки дуже прошу – посміхайтеся.

Приспів.

Посміхнись! Посміхнись!

Знай, щастить в житті веселим людям.

Хай твій сміх, добрий сміх,

Наче сонце гріє всіх!

Прийде сто турбот – ви тримайтеся.

Серед всіх незгод – посміхайтеся!

Швидко лине час,

Щастя стріне нас,

Тільки ви частіше посміхайтеся.

Приспів:

1. Вступна бесіда.

Сьогодні ми з вами вивчимо веселу пісню, яка має назву “Посміхайтеся”.

Із самої назви ви зрозуміли, який основний зміст слів пісні, але зараз ви ще й послухаєте цю пісню.

2. Художній показ пісні.

3. Характеристика прослуханого.

Чого вчить ця пісня? Невже тільки посміхатися? Звичайно, що ні. Вона вчить також поборювати всякі перешкоди, не опускати рук перед труднощами.

4. Розучування пісні по фразах, але спочатку здійснюю характеристику нотного тексту пісні:

– тональність;

– розмір;

– кількість фраз, речень;

– зустрічні знаки альтерації.

IV. Слухання музики.

1. Вступна бесіда.

– Що таке музичний образ?

(Це узагальнене відтворення засобами музичного мистецтва явищ дійсності та духовного світу людини. Музичні образи створюють образний зміст музики).

Лише усвідомлення елементів музичної мови та їхню взаємодію, можна осягнути образний зміст кожного твору. Сьогодні ми послухаємо ще один твір Богданни Фільц “Закарпатські новелетти”.

Б. Фільц – український композитор і педагог. Народилася вона у Львівській області, там закінчила консерваторію. Значне місце у її творчості займають пісні для дитячих хорів, а також у її доробку є твори для симфонічного оркестру, п’єси для бандури, скрипки, фортепіано, духовні твори.

Перш, ніж послухати твір, уявіть собі гори, полонини, чисте повітря, зелень.

– Як би ви все це передали у своїй музиці?

– Які музичні образи розкриває автор?

2. Характеристика прослуханого.

3. Повторне слухання.

V. Підсумок уроку.




Складові частини мелодії: мотив, фраза, речення. Розучування пісні “Посміхайтеся”, муз. О. Осадчого. Слухання музики. Б. Фільц. “Закарпатські новелети”