СЛОВА-БЛИЗНЮКИ

Мета: повторити вивчений матеріал про слова-близнюки; розвивати зв’язне мовлення; розширювати словниковий запас; виховувати повагу та любов до краси та багатства української мови.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Повідомлення теми та мети уроку

2. Мовні ігри

1) Гра “Магазин”.

– У першому відділі магазину продаються речі, у назві яких є приголосні м’які, у другому – тверді приголосні. Що продається у магазині?

2) Гра “З букв одного слова”.

На аркушах паперу

для кожного учня – словникове слово з ненаголошеними [е], [и]. З букв даного слова за певний час слід скласти і записати нові слова.

Матеріал для гри

Велосипед – (село, сипле, осел, довели, депо, поле, воли, оси, пил, весело, плесо…)

Очерет – (рот, тре, оре, то, те…)

3. Повторення правил сидіння за партою під час письма

4. Повторення і закріплення навичок письма вивчених букв

Письмо малих букв, в основі яких є півовали: с, є, х, ж, є.

5. Словникова робота

Корисний, лелека, лінійка,

лялька, новий, одинадцять, олень, олівець, папір, парасолька, подруга.

III. РОБОТА ЗА “ПІСЛЯБУКВАРЕМ” (с. 105)

1. Підготовка руки до письма, виконання каліграфічних вправ

Завдання 1

– Напишіть каліграфічно.

Світить сонечко всім людям.

2. Пропедевтика української мови

Завдання 2

– Розгляньте малюнок.

У світі бувають і такі чудеса:

В Олі коса і в Миколи коса.

– Слова-близнюки однаково пишуться і вимовляються, але означають різні предмети.

3. Виконання письмових вправ

Завдання 3

– Розгляньте малюнки і запишіть до кожної пари спільне слово.

Оце дива: близнюки-слова

На сторіночку закрались,

У малюнках заховались,

Тепер спробуй ти

Ці слова знайти!

Р. Скачко

– Які це слова? (Ручка, носик, кран)

4. Мовленнєва діяльність

Завдання 4

– Розгляньте малюнки. Які з них можна назвати спільним словом?

– Поясніть значення слів.

– Який малюнок “зайвий”?

Рольова гра “Розмова по телефону”

Дітям роздаються іграшкові мобільні телефони, вони запитують одне в одного про вивчену тему уроку. Наприклад, донька – мати; двоє друзів розмовляють; ви телефонуєте другові, а трубку піднімає мама тощо.

Відпрацьовуючи мовний етикет, спочатку діалог ведуть учитель і підготовлений учень, а потім – два учні.

Фізкультхвилинка

IV. ПОВТОРЕННЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Гра “Загальна назва”

– Допишіть загальні назви до груп слів.

Дуб, береза, верба – …

Окунь, короп, сом – …

2. Творче списування

– Розкрийте дужки. Запишіть слова. Підкресліть букву ю. Скільки звуків вона позначає в цих словах? Доведіть свою думку.

– Поставте над словами наголос. Усно поділіть слова для переносу.

По (водиця), у (криниця), до (чай), посадила (цибуля), я (грати), я (читати).

3. Гра “Чи потрібен апостроф”

– Запишіть слова, ставлячи, де потрібно, апостроф. Підкресліть букви, що позначають приголосні звуки.

М_ясо, п_ятірка, р_яд, кар_єр, р_ядно, пам_ять.

4. Письмо під диктовку слів, речень

Річка, площа, Харків, дівчинка, учень, Марія, палець, Дніпро.

Ми були на морі. Там тепло. Я і Борис купалися.

5. Списування з друкованого шрифту

“Післябуквар” (с. 104), загадка про вербові котики.

V. ПІДСУМОК УРОКУ

– Чого навчалися на уроці?

– Які слова називають близнюками? Наведіть приклади.




СЛОВА-БЛИЗНЮКИ