Сонце та його значення для життя на Землі

СВІТ НЕЖИВОЇ ПРИРОДИ

Урок 17

Тема. Сонце та його значення для життя на Землі

Мета: формувати в учнів уявлення про Сонце, про значення сонячного світла і тепла для рослин, тварин, людини; показати значення Сонця в житті тварин і рослин; розкрити значення сонячного світла і тепла в житті людини; учити спостерігати за висотою Сонця і встановлювати найпростіші зв’язки між висотою Сонця і кількістю тепла, яке Сонце посилає на землю; сприяти формуванню в учнів потреби до пізнання світу.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

>>

Вправа “Погода”

– Який сьогодні день?

– Яке число і місяць?

– Який стан неба?

– Чи був вітер, коли ви йшли до школи?

– А опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

>> Робота над загадками

– Вдень у небі гуляє,

А ввечері на землю сідає. (Сонце)

– Постійного місця не має,

День і ніч бродить,

Весь світ обходить. (Сонце)

– Гарне, добре, на всіх дивиться,

А людям на себе дивитися не дозволяє. (Сонце)

– Сьогодні я розповім вам про

Сонце та його значення для життя на Землі.

III. Вивчення нового матеріалу

1. Гра “Дари Сонця”

На дошці – велике сонечко. Діти повинні назвати, що сонечко дарує землі, (наприклад: тепло, світло, енергію, життя, красу, можливість зростання). Усе назване дітьми записують на промінцях сонця.

– Сонце – джерело життя на нашій планеті. Життя на Землі неможливе без енергії сонячних променів.

2. Розповідь учителя

1) Сонце і тварини.

– М. Пришвин писав: “Усе прекрасне на Землі – від Сонця…”.

Для жителів планети Земля велике значення мають сонячне світло і тепло. Сонце зігріває й освітлює Землю. Завдяки цьому тварини бачать навколишній світ.

– Чи всім тваринам потрібне сонячне освітлення?

– А тим тваринам, у яких немає очей?

– Чи всім тваринам потрібне сонячне тепло?

– Сонячні промені допомагають виробляти в тілі тваринних організмів дуже корисні речовини – вітаміни.

М. Зверев розповідає про прийняття борсучатами сонячних ванн: “Нора борсучат – біля невеликої полянки. Щойно прогріється земля, витягує борсучиха усіх своїх дитинчат на сонечко. Борсучата на галявинці деякий час вовтузяться і засинають, пригріті сонцем. Тільки потягне свіжий вітерець, починають незадоволено повискувати. Мати-борсучиха затягує всіх в нору. Вітер стихне, знову у борсучихи робота: борсучат по одному за комір витягувати на галявинку.

Люблять сонячне тепло і комахи, і змії, і ящірки. Від нього вони стають рухливими, швидкими”.

Г. Скрябицький розповідає: “Ви йдете по лісовому узліссю або вздовж канави. Уважно оглядайте кожен великий камінь. Камені так нагрілися на яскравому сонці, що руці гаряче. Дивитеся: на камені лежить ящірка. Тіло розпластала, лапки широко розставила, очі замружила. Вона нещодавно опритомніла від зимівлі в земляній норці. Опритомніла і вибралася погрітися на сонечко. Зігріється ящірка, зробиться швидкою і рухливою, і візьметься за полювання. Бережіться, мухи, слизняки й інша дрібна живність!”

2) Сонце і рослини.

– Сонячне світло і тепло потрібні не лише тваринам, але й рослинам.

Вони ростуть, цвітуть, дають плоди і насіння в теплу погоду. Узимку рослини сплять.

Спекотного літнього дня, коли Сонце нещадно палить, тварини можуть сховатися в тіні. А рослинам нікуди втекти і сховатися. Ось і покривають вони свої листочки товстим шаром воску або білими волосками. Віск і волоски захищають листя від опіків.

Якщо тварини можуть жити без сонячного світла в печерах і під землею, то рослини жити без сонячного світла не можуть.

Сонце допомагає рослині живитися. Як саме?

Послухайте про це казку.

Живуть у листі рослин маленькі чарівники – хлорофілові зернятка. Вони такі малі, що розглянути їх можна тільки під мікроскопом. Колір їх яскраво-зелений. І листя рослин зелене через те, що хлорофілових зерняток у них багато. Рано-вранці, щойно Сонце протягне свої промені, прокидаються чарівники – хлорофілові зернятка. Відразу беруться до роботи.

Корінцям наказують: “Корінці, корінці, беріть воду із землі”. Стеблинці віддають команду: “Стеблинко, стеблинко, подавай воду від корінців до листочків”. Листочку наказують: “Листочок, листочок, відкривай стоми, подавай нам повітря”. (Стоми – це такі віконця в шкірці листа, в які входить і виходить повітря та пари води.) Потім зелені чарівники беруть сонячні проміннячка. Проміннячками змішують воду і вуглекислий газ, який узяли з повітря. І ось диво! З води і вуглекислого газу утворюється цукор та кисень.

Цукром годуються і корінець, і стеблинка, і листочки, і плоди, і насіння. Вони їдять цукор і ростуть. Кисень, який усім потрібний для дихання, хлорофілові зернятка віддають у повітря. З повітрям їм теж розрахуватися потрібно.

Увесь день зелені чарівники перемішують сонячними проміннячками воду і вуглекислий газ, годуючи рослини і вдосконалюючи повітря. Сонечко спати лягає, і хлорофіловим зерняткам настає час відпочити. Ми повинні їм подякувати за те, що вони повітря вдосконалюють і рослини годують.

А ви подумайте, перш ніж зірвати або пошкодити лист рослини, скільки чарівних зерняток можете згубити!

– Діти, вам сподобалася казка?

– Навіщо рослинам сонячні промені?

Висновок. У природі все починається з Сонця, що послало на вологу землю свої золоті теплі промені й пробудило до життя всі травички, билинки, кущики і дерева. Під цими ласкавим теплом і світлом на чистому повітрі вони виросли і дали їжу всім рослиноїдним тваринам. Ті, у свою чергу, дали їжу для дрібних хижаків, якими живляться великі за розмірами хижі звірі й птахи.

3) Сонце і людина.

– Сьогодні ми багато говорили про те, що і рослинам, і тваринам потрібні сонячні світло і тепло.

– Чи потрібні сонячні світло і тепло людині?

– Навіщо? (Розповіді дітей.)

– Згадайте казку К. Чуковського “Викрадене Сонце”.

– Що сталося на Землі без Сонця?

– Чи можливе життя на Землі без їжі?

– Що, окрім сонячного світла, тепла і грунту, потрібно рослинам для росту і розвитку?

>> Фізкультхвилинка

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1. Бесіда за малюнками

На дошці – малюнки, на яких зображено Сонце у різні пори доби.

– Що трапилося б, якби раптом зникло Сонце?

– А що трапилося б із живою природою?

– У яку пору доби Сонце гріє найтепліше?

– Чому вранці та ввечері воно дає мало тепла?

– Чи видно Сонце, коли небо затягнуте хмарами?

– Чому хмарного дня прохолодніше?

– Яка пора доби зображена на кожному з малюнків? Чому ви так уважаєте?

– Як високо перебуває сонце над землею протягом дня?

– Чому влітку вранці та ввечері прохолодніше, а в полудень – спекотно?

2. Гра “Хрестики-нулики”

Уранці та ввечері Сонце стоїть низько над землею і дає мало тепла.

Сонце завжди гріє однаково.

Хмари затримують тепло сонячних променів.

Без тепла проростає насіння, квітують рослини, достигають плоди.

У полудень сонце піднімається високо і дає більше тепла.

Сонце потрібно всьому живому.

3. Вікторина

– Коли доба коротша – взимку чи улітку?

– Якщо небо закрито хмарами, чи є за ними сонце?

– Якщо небо закрито хмарами, чи світить воно?

– Що дає Землі світло і тепло?

– Коли сонце дужче гріє: опівдні, вранці чи ввечері?

4. Пояснення вислову: “Сонце світить, сонце сяє – вся природа воскресає”

5. Робота над загадками

– В небі я труджуся,

Знає мене кожен.

Я на всіх дивлюся,

На мене ж – не можна.

– Всі його люблять,

Всі на нього чекають,

А хто подивиться –

Кожен скривиться.

– Гріє, гріє, припікає,

Всіх у воду заганяє. (Сонце)

Висновок. Життя на Землі без Сонця неможливе: якщо перестане світити Сонце, то зелені рослини загинуть, адже вони не можуть жити без тепла і світла; тваринам і людям нічим буде харчуватися. Усе живе замерзне від нестерпної холоднечі.

– Проте, цього не станеться, тому що Сонце – зірка, яка випромінює у простір силу-силенну тепла і світла. На небі Сонце здається маленьким сліпуче-яскравим кружечком лише тому, що нас від Сонця відділяють 150 млн. км. Температура сонячної поверхні – 6000 градусів, а біля центру – 15 млн. градусів. Учені підрахували, що Сонце світитиме ще мільярди років.

V. Підсумок уроку

– Що таке Сонце?

– Далеко чи близько воно від нас?

– Що Сонце дає людині?

– Кому, крім людей, ще потрібне Сонце?

– Чи потрібне Сонце рослинам?

– Що Сонце дає тваринам?

– Чи однаково світить і гріє Сонце у різні частини доби? у різні пори року?

– Які загадки про Сонце ви запам’ятали?




Сонце та його значення для життя на Землі