СПІЛКУВАННЯ І МОВЛЕННЯ

УРОКИ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ

Тема 1. СПІЛКУВАННЯ І МОВЛЕННЯ

ПРИГАДАЙМО. 1. Що таке спілкування і мовлення? 2. Які є правила успішного спілкування?

557

Уявіть, що ви тримаєте в руках кленовий листок. Складіть усно два описи листка (по 2-3 речення) відповідно до запропонованих ситуацій спілкування. Якого стилю мовлення ви будете дотримуватися в кожній із ситуацій?

СИТУАЦІЯ 1. На уроці природознавства потрібно розповісти про особливості листка, його функції.

СИТУАЦІЯ 2. На занятті літературної студії потрібно розкрити власне сприйняття

листка.

Ситуація спілкування

 СПІЛКУВАННЯ І МОВЛЕННЯ

Адресат

Того, до кого спрямоване мовлення, називають адресатом.

Адресант

Того, хто говорить або пише, називають адресантом.

Мовленнєва діяльність

 СПІЛКУВАННЯ І МОВЛЕННЯ

558

ЖИТТЄВІ СИТУАЦІЇ. Зорієнтуйтеся в ситуаціях спілкування і виберіть речення, найдоцільніше в кожній з них. Обгрунтуйте свій вибір. Хто буде адресатом вашого мовлення? Яким видом мовленнєвої діяльності ви скористаєтеся?

СИТУАЦІЯ 1.

Уявіть, що ви зайшли до магазину, щоб купити олівець. За допомогою якого речення найдоцільніше звернутися до продавця?

А. Мені дуже подобається малювати червоним олівцем.

Б. Пошукайте для мене, будь ласка, червоний олівець.

В. Скажіть, будь ласка, чи є в продажу червоний олівець.

СИТУАЦІЯ І. Уявіть, що ви класний керівник і вам потрібно повідомити учнів про зміни в розкладі. За допомогою якого речення це найдоцільніше зробити?

A. Що вам найбільше до вподоби: математика чи фізкультура?

Б. Завтра не беріть із собою спортивної форми.

B. Завтра замість фізкультури буде математика.

559

І. Прочитайте виразно вголос уривок з повісті Ярослава Стельмаха “Химера лісового озера, або Митькозавр із Юрківки”. Опишіть ситуацію спілкування. Сформулюйте 2-3 запитання за змістом прочитаного.

ТАЄМНИЧІ СЛІДИ

Вранці, прокинувшись, ми побігли до озера вмитись. І тут Митько став мов укопаний, а я з розгону наштовхнувся на нього.

– Дивись, Сергію, – тихо сказав він мені.

На вогкому піску коло самої води хижо вимальовувались відбитки здоровенних і страшних лап.

– Як у крокодила, – визначив я, нервово озираючись на озеро. Це дало поштовх до роботи Митьковому мозкові.

– Сергію, треба нам книжки взяти в бібліотеці.

– Правильно, підемо завтра, наберемо – фантастику яку-небудь, про шпигунів…

– Та ні, Сергію, я не про те. Книжки із зоології.

– Зоології? Ти що, здурів? Мало тобі колекції, мало тобі природознавства, мало тобі нашої вчительки? Забув, як ти сам з її уроків тікав?

– До твого відома, зоологія – наука про весь тваринний світ. Отже, у ній ми обов’язково знайдемо щось підходяще і для нас, цебто про те, що живе в цьому озері.

– Ти думаєш? – уже серйозніше глянув я на Митька…

II. Пригадайте яку-небудь цікаву ситуацію спілкування зі свого життя. Опишіть цю ситуацію.

III. Поясніть, до яких видів мовленнєвої діяльності ви вдавалися, виконуючи вправу.




СПІЛКУВАННЯ І МОВЛЕННЯ