Спостереження за роллю прикметників у загадках. Складання загадок

Урок 61

Тема. Спостереження за роллю прикметників у загадках. Складання загадок

Мета: вчити аналізувати будову загадки, визначити в ній роль прикметників; поглиблювати знання про слова – ознаки предметів; розвивати зв’язне мовлення, уміння влучно добирати слова для вираження думки; виховувати зацікавленість усною народною творчістю.

Обладнання: предметні малюнки зайця-русака, зайця-біляка, вікна, сніжинки, ранця школяра.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчання

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 268)

– Прочитайте вислови, які ви утворили.

– Прочитайте речення до поданої схеми.

– Поставте запитання від слова – назви предмета до слова – його ознаки.

2. Хвилинка чистопису

Ря ал ух повітря

– Доберіть слова – ознаки предметів із цими буквосполученнями. (Гарячий, порядковий; малий, далекий; пухкий, пухнастий)

– Чи є, на ваш погляд, різниця в значеннях слів пухкий і пухнастий? Про які предмети можна сказати “пухнасті”, а про які – “пухкі”?

– Точніше кажучи, пухкими називають землю або хліб, якщо їхні часточки не прилягають щільно одна до одної. (Після оранки земля була пухкою. Бабуся спекла пухкий духмяний хліб.)

Пухнастими називають найчастіше тварин, укритих м’яким густим пухом чи м’якою густою

шерстю. (Каченятка були як жовті пухнасті кульки. Лисиця має рудий пухнастий хвіст.)

Запам’ятайте значення цих слів і ніколи не плутайте їх.

III. Повідомлення теми й мети уроку

– Сьогодні ми вчитимемося визначати в загадках важливі слова-підказки, які нам допомагають їх відгадувати. Також пробуватимемо самі складати загадки, використовуючи слова – ознаки предметів.

IV. Робота над вивченням нового матеріалу

1. Колективна робота з підручником (вправа 269)

– За поданими ознаками впізнайте предмети й допишіть їх назви.

– Назвіть ознаки інших добре відомих вам предметів.

Біле, смачне, парне (молоко).

Жовтий, солодкий, бджолиний (мед).

Найдорожча, найкраща, найрідніша (матуся).

Чиста, прозора, питна (вода).

2. Самостійна робота (вправа 270)

– Відгадайте загадку.

– Спишіть і підкресліть назви ознак.

3. Фізкультхвилинка

4. Робота в парах (вправа 271)

– Складіть загадку про зайця, добираючи відповідні назви ознак предметів. Розкажіть утворену загадку одне одному.

– Запишіть відредаговану, уточнену загадку. Підкресліть слова, вписані замість крапок.

– Чи можна без цих слів відгадати загадку?

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Колективна робота (вправа 272)

– Прочитайте лічилку.

– А ви знаєте, чого не буває? Прочитайте рядок, у якому є “помилка”.

– Перевірте, чи правильно ви її знайшли. Прочитайте кінець лічилки.

А я знаю! А я знаю:

Чорним зайчик не буває!

– Поділіть для переносу виділені слова.

2. Відгадування загадок

– Срібна зірка, біла-біла,

На долоню теплу сіла.

А як сіла, то й розтала,

Голуба водиця стала. (Сніжинка)

– Дороги дерев’яні, а поля скляні. (Вікно)

– На столі найголовніший,

Найситніший, найсмачніший.

Він пахучий та пухкий,

Білий, чорний – ось який. (Хліб)

3. Складання загадок

– Пригадайте, які слова допомагають вам відгадати загадку. (Найчастіше це слова – ознаки предметів.)

– Спробуйте скласти свою загадку.

Наприклад:

– Цікава, ілюстрована, новенька, незіпсована.

Лежить у шафі і чекає, поки хто-небудь прочитає. (Книга)

– Їх – новенькі і чистенькі,

Різнобарвні і гарненькі –

Носять школярі щоднини

На своїх маленьких спинах.

(Ранці першокласників)

– А чому першокласників, як ви думаєте?

VI. Підсумок уроку

– Що сподобалося найбільше?

– Які ж слова допомагають відгадувати загадки найчастіше?

– Яка загадка запам’яталася?

VII. Домашнє завдання з інструктажем

Вправа 273.



1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Слова з буквосполученням ьо
Спостереження за роллю прикметників у загадках. Складання загадок