СПРАВЖНЯ ОСОБИСТІСТЬ

Урок 4. СПРАВЖНЯ ОСОБИСТІСТЬ

Мета: ознайомити учнів з біографіями відомих людей, яких уважають справжніми особистостями; заохочувати школярів висловлювати власну думку, вчити враховувати думку товаришів; виховувати працьовитість.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Робота в групах

Учні зручно розташовуються, утворюючи коло. Клас обговорює різні аспекти запропонованої проблеми. Обговорення триває доти, поки є охочі висловитися. Учитель підсумовує сказане.

Питання для обговорення:

“Що означає бути справжньою особистістю?”. Мета: заохочувати учнів висловлювати власну думку, вчити враховувати думку товаришів.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, яку людину вважають справжньою особистістю.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота в парах

Робота над прислів’ями

– З’єднайте початок і кінцівку прислів’я.

Мудрим ніхто не вродився, нема плода.

Вчення світ, а навчився.

Без труда а невчення тьма.

Висновок.

Знання, освіта – запорука успіху.

2. Робота за підручником (с. 16-20)

Учні виконують завдання рубрики “Повтори те, що знаєш”.

Робота в парах

Учні виконують завдання рубрики “Поділися своїми думками”.

Потім читають текст рубрики “Я хочу дізнатися”.

Вправа “Мікрофон”

Учні виконують завдання на с. 17.

Потім читають текст рубрики “Ознайомся з думкою інших людей” та відповідають на запитання.

– Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 20. (Я дізнався, що… Я прагну…)

– Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Вправа “Риси характеру”

– Згадайте імена відомих українців. Що вам відомо про їх життєвий шлях і досягнення? (Наприклад, учні розповідають про К. І. Шульженко, М. М. Амосова, М. В. Лисенка, С. І. Корольова, Г. С. Сковороду.)

– Із довідки доберіть риси характеру, притаманні саме їм.

Довідка: працьовитість, хитрість, наполегливість, байдужість, організованість, чесність, порядність, брехливість, жорстокість, цілеспрямованість, уважність, сміливість, мудрість, творчість.

– Отже, які риси характеру найбільш характерні для таких людей?

2. Читання й обговорення оповідання В. О. Сухомлинського

КРАСИВЕ І ПОТВОРНЕ

Марія Іванівна сказала: “Діти, поміркуйте, що вам здається найкрасивішим, а що – найпотворнішим. Подумайте і напишіть про це”.

Я довго думала: що ж найкрасивіше?

Найкрасивіше – мармурові квіточки конвалії. Вони такі ніжні і ласкаві. Коли дивишся на них, стає радісно. Хочеться зробити щось хороше. Хочеться, щоб люди говорили про мене, що я хороша, слухняна дівчинка, добра мамчина і батькова дочка.

Найкрасивіше – коли люди роблять одне одному хороше. Одного разу трапилося ось що. Під високим деревом на лавці сидів старий дідусь. Він їхав на автобусі, і йому стало зле. Вийшов з автобуса і сидить на лавці. Мама запросила його додому, дала ліки, нагодувала. Дідусь відпочив і поїхав додому.

А найпотворніше було ось що. В одного хлопчика померла бабуся. Стара-стара, дев’яносто років. І він не пішов на похорони. А коли бабуся хворіла – не ходив до неї. Невже йому не боляче? Найпотворніше, коли людина стає злою, безсердечною.

– Чи погоджуєтеся ви з автором оповідання, що найпотворніше, коли людина стає злою, безсердечною?

– Що ви можете сказати про хлопчика? Який він?

– Як ви гадаєте, він любив чи зневажав свою бабусю?

– Чи заслуговують такі люди на повагу? Чому?

– Що б ви порадили хлопчикові?

3. Тестування

Щоб навчити учнів адекватно оцінювати себе, проводять тестування, що має стати підсумком цього уроку і програмою саморозвитку на майбутнє.

На картці у кожного учня поданий ряд слів-характеристик, що описують якості особистості: чесність, егоїзм, акуратність, чуйність, мрійливість, делікатність, хитрість, неохайність, гордість, дбайливість, завзятість, скритність, безпечність, жалісливість, ніжність, соромливість, обережність, рішучість, щирість, зібраність, життєрадісність, нерішучість, соромливість, жадність, заздрісність, підозрілість, сміливість, злопам’ятність, примхливість, нахабство, упертість, грубість, поступливість, мстивість, повільність, запальність, терплячість, скромність, образливість, наполегливість, байдужість.

Завдання. Обведи жовтим кольором ті якості, які, як ти вважаєш, характеризують тебе сьогодні. Обведи зеленим ті якості, які тобі подобаються. Можливо, деякі з них уже сьогодні тобі притаманні, а інші ти виховаєш у собі з часом.

Обведи червоним ті якості, які тобі не подобаються. Мабуть, тобі хотілося б їх ніколи не мати.

– Погляньте на свої картки. Вони у вас різнокольорові. А це тому, що у світі немає жодної ідеальної людини, яка мала б тільки позитивні якості. У кожній людині є щось хороше і щось погане. В однієї людини більше позитивних рис, а в іншої – негативних. Важливо, щоб ви могли чесно зізнатися собі у своїх негативних рисах і почали виправлятися, змінюватися, позбуватися поганого і набувати доброго. І тоді про вас казатимуть, що ви прекрасні і зовні, і всередині.

4. Читання й обговорення оповідання В. О. Сухомлинського

КОЖНА ЛЮДИНА ПОВИННА

Мама з маленьким Петриком сіли в потяг. Вони їдуть в далеке південне місто, на берег теплого моря – відпочивати. Мама стелить на полиці ліжко для себе і на окремій полиці – для Петрика. Хлопчик вечеряє: їсть смачну булку, курячу ніжку і яблуко. М’яко погойдуючись, заколисують вагони. Ліг Петрик на м’яке ліжко і питає:

– Мамо, ви говорили, що потяг веде машиніст. А хто ж уночі веде потяг? Невже він йде сам?

– Уночі теж веде потяг машиніст.

– Як? – дивується Петрик.- Невже він уночі не спить?

– Не спить, синок.

– Ми спимо, а він не спить? Цілу ніч? – ще більше дивується Петрик.

– Так, машиніст не спить цілу ніч. Якби він хоч на хвилину заснув, потяг розбився б і ми загинули б.

– Але як же це так? – не може зрозуміти Петрик.- Йому ж спати хочеться?

– Хочеться, але він повинен вести потяг. Кожна людина – повинна. Подивися у вікно, бачиш: геть у полі оре землю тракторист. Ніч, а людина працює, бачиш, як прожектором освітлює поле? Тому що він повинен працювати вночі.

– І я повинен? – питає Петрик.

– І ти повинен.

– Що ж я повинен?

– Бути людиною,- відповіла мама.- Це найголовніше. Трудитися. Поважати і шанувати старших. Зневажати лінь і недбайливість. Любити свою рідну землю.

Петрик довго не міг заснути.

– Що головне хотів сказати автор оповідання?

– Просто чи не просто бути людиною?

– Кожна людина – це неповторна особистість, унікальна і зовсім не схожа на інших. І кожна людина повинна прагнути нести в собі заряд розумного, доброго, світлого. Відомий кіномитець Олександр Довженко сказав так: “Живи так, щоб усім навколо тебе було добре”.

5. Гра “П’ять речень”

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Що нового ви дізналися на уроці?

– Про яких людей прочитали?

– Чому їх називають справжніми особистостями?

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник (с. 16-20).

Записати всі свої мрії в дві колонки: матеріальні і нематеріальні. Обрати найважливішу для себе мрію і написати, що необхідно зробити для її виконання.




СПРАВЖНЯ ОСОБИСТІСТЬ