Сприйняття світла, кольору

РОЗДІЛ IX. ЛЮДИНА

Тема 12. СПРИЙНЯТТЯ ІНФОРМАЦІЇ НЕРВОВОЮ СИСТЕМОЮ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ

УРОК 78. Сприйняття світла, кольору

Освітня мета: поглибити знання про будову і функції органа зору на прикладі взаємозв’язку будови і функції; сформувати поняття про фоторецептори; сприйняття кольору, простору, ілюзії зору. Основні поняття і терміни: фоторецептори, палички, колбочки, жовта пляма, сліпа пляма, родопсин, куряча сліпота, дальтонізм, поле зору, ілюзії зору.

Обладнання: таблиця “Орган зору”, розбірна модель ока.

Структура

уроку, основний зміст і методи роботи

І. Актуалізація навчальної діяльності.

Біологічний диктант.

1. Очне яблуко має такі оболонки…

2. Зовнішня білкова оболонка називається…

3. У передній частині вона переходить у прозору…

4. Райдужна оболонка у центрі містить отвір…

5. Порожнина ока позаду кришталика заповнена желеподібною ма­сою…

6. Змінює свою кривизну…

7. Складається із світлочутливих клітин – колбочок і паличок…

8. Судинна оболонка

ока складається з…

9. Місце утворення зображення предмета…

10. Здатність ока пристосовуватися до ясного бачення предметів, що знаходяться на різній відстані…

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Робота нашого організму, психологічний стан залежить від емоцій. На самопочуття і настрій людини впливає колір. Коли людина втом­лена, вона інстинктивно намагається потрапити в оптимальне для неї середовище – до зеленого лісу, блакитної води, жовтого піску. Лікарі середньовіччя вірили в магічну силу деяких кольорів, намагалися ліку­вати хворих кольоротерапією.

Як же людське око сприймає кольори?

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Сприйняття світла.

А) Особливості будови сітківки, функція фоторецепторів. (Розповідь вчителя з використанням таблиці);

Б) Жовта пляма. Сліпа пляма.

Бесіда.

– Чи рівномірно розміщені на сітківці палички і колбочки?

– Що таке жовта пляма?

– Чи є на сітківці місце, що зовсім позбавлене рецепторів?

– Чи чутливе воно до світла?

– Як називається це місце сітківки?

В) Дослід Маріотта з виявлення сліпої плями. (Розповідь вчителя).

2. Виявлення наявності сліпої плями на сітківці ока.

Лабораторна робота №8

Тема. Виявлення сліпої плями на сітківці ока.

Мета: навчитися визначати сліпу пляму, вивчити її анатомічну будову.

Обладнання та матеріали: аркуш паперу (або малюнок з підручника), олівець або ручка, розтяте око тварини або вологий препарат ока, таблиця з зображенням дна очної ямки.

Хід роботи

1. Візьміть аркуш паперу і намалюйте зліва кружечок діаметром 1 см, на відстані 8 см вправо від нього поставте хрестик.

2. Тримаючи перед собою на витягнутій руці аркуш паперу із зо­браженням кружечка і хрестика, заплющте праве око, а лівим весь час дивіться на хрестик. Повільно наближайте до себе зображення, поки хрестик не зникне (на відстані 15-20 см). Дослід повторіть кілька разів. Поясніть, чому це відбувається.

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

3. Повторіть дослід, заплющивши ліве око.

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

4. Розгляньте сітківку розтятого ока або зображення на таблиці, зна­йдіть місце виходу зорового нерва. Чи є тут світло – і кольорочутливі рецептори?

________________________________________________________________________

5. Зробіть загальний висновок, пояснивши досліди.

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

Додаткове завдання.

Якщо розглядати предмет двома очима, то сліпа пляма непомітна. Чому?

________________________________________________________________________

________________________________________________________________________

3. Світлочутливі речовини фоторецепторів; роль вітаміну А для зору; куряча сліпота. (Розповідь вчителя з елементами бесіди.)

(Повідомлення учня.)

Продукти, в яких міститься вітамін А: свіжі абрикоси, кавуни, капус­та броколі, зелень гірчиці, кабачки, салат, морква, помідори, спаржа, гарбузи, шпинат, молоко, печінка, яйця.

4. Сприйняття кольору. Порушення колірного зору. Дальтонізм. (Розповідь вчителя. Повідомлення учнів про дальтонізм.)

5. Вплив кольору на працездатність людини, настрій. (Повідомлення учнів.)

Російський учений В. Бехтєрєв досліджував вплив кольорів на швид­кість нервових процесів. Німецький поет Й. В. Гете писав про здатність кольору створювати настрій: жовтий – веселить і бадьорить, зелений – заспокоює, синій – викликає смуток. Також встановлено, що червоний колір втомлює, темно-сірий та чорний – викликають сонливість, пригніченість.

У сучасній медицині застосовують хромотерапію – лікування ко­льором.

6. Гострота зору. (Розповідь вчителя).

7. Сприйняття простору. Ілюзії зору. (Розповідь вчителя з елементами бесіди за малюнками).

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

Рольова гра “У лікаря”

Один учень – лікар, інший – пацієнт.

Завдання пацієнта правильно сформулювати ознаки хвороби.

Завдання лікаря – визначити описану хворобу і дати поради щодо її лікування (куряча сліпота, дальтонізм).

V. Домашнє завдання.

Вивчити відповідну тему із підручника.




Сприйняття світла, кольору